در گفت‌وگوی نبض بازار با مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز مطرح شد؛

پیشی‌گرفتن تولید از برنامه‌ریزی‌ها در فولاد غدیر نی‌ریز

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های اصلاحی انجام‌شده، تولید ۶۹۰ هزار تن در سال پیش‌بینی شده بود، اما با تلاش شبانه‌روزی و همت مجموعه فولاد غدیر نی‌ریز، ۷۱۷ هزار و ۶۰۰ تن محصول تولید شده است که نسبت به برنامه اصلاحی رشد قابل توجهی داشته و در عمل از برنامه پیشی‌گرفته است.
کد خبر : 19521
تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 22:04
پیشی‌گرفتن تولید از برنامه‌ریزی‌ها در فولاد غدیر نی‌ریز
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، محسن مصطفی‌پور در گفتگو با نبض بازار درباره رکود در بازار جهانی فولاد و تاثیرات آن بر تولیدات داخلی فولاد کشور، اظهار کرد: این واقعیتی انکارناپذیر است که فولاد در بازار‌های جهانی درگیر رکود بوده و وضعیت باثباتی ندارد، این شرایط بر روی تولید و صادرات کشور‌های صادرکننده فولاد از جمله تولیدات داخلی کشور ما نیز تاثیرات منفی خود را به جای گذاشته که فرصت و مزیت صادراتی کشور را در این حوزه تحت تاثیر قرار داده است.

رکود و از بین رفتن زنجیره تامین در بازار فولاد جهانی

وی افزود: طی چند ماه اخیر اثرات رکود بازار فولاد بر کل زنجیره فولاد قابل مشاهده است، به ویژه آنکه در بخش تولید و صادرات اثرات منفی خود را نشان داده است. اکنون در زنجیره فولاد، توازن مناسبی وجود ندارد که ناشی از اثر قابل توجه رکود بازار جهانی فولاد بوده و بخشی از آن نیز مربوط به کاهش فرصت‌های صادراتی در داخل کشور و به واسطه سیاست‌های اتخاذ شده است.

جنگ روسیه و اوکراین، مهمترین دلیل کاهش قیمت جهانی فولاد

مصطفی‌پور درباره عوامل اصلی رکود جهانی فولاد نیز اظهار کرد: مهمترین عامل رکود در بازار فولاد جهانی، جنگ روسیه و اوکراین بوده و دامپینگ روسیه در بازار نیز نقش اساسی در کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و از بین‌رفتن بازار‌ها ایجاد کرده است.

توقف تولید در فولاد غدیر نی‌ریز به کمترین زمان ممکن رسید

وی درباره دستاورد‌های فولاد غدیر نی‌ریز اظهار کرد: با وجود آنکه تمامی واحد‌های فولادی در تابستان با قطعی برق مواجه هستند، اما با تدابیر اندیشیده‌شده، تعامل ایجاد‌شده و حمایت مسئولان منطقه، زمان توقف تولید به کمترین میزان ممکن رسیده و تولید مناسبی انجام شده است. در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تولید ۶۹۰ هزار تن درسال پیش‌بینی شده بود، اما با تلاش شبانه‌روزی و همت مجموعه ۷۱۷ هزار و ۶۰۰ تن محصول تولید شده است که نسبت به برنامه اصلاحی رشد قابل توجهی داشته و این روند مثبت تولید از مهمترین دستاورد‌های مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در حوزه تولید بوده است.

ترخیص کالا‌های مورد نیاز کارخانه فولادسازی غدیر از ۶ ماه به یک ماه کاهش یافت

مصطفی‌پور درباره اجرای پروژه کارخانه تولید فولاد نیز خاطرنشان کرد: اقدامات کم‌نظیر و در برخی از حوزه‌ها، بی‌نظیری صورت گرفته است از جمله در حوزه ترخیص کالا‌های گمرکی که همواره زمان‌بر بوده و به واسطه بروکراسی و پیگیری‌های کمتر مطلوب در گذشته با مدت زمانی بالا انجام می‌شد، اقدام‌های مناسبی انجام شده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی انجام‌شده با سهامداران و به ویژه همکاری شرکت تولید فولاد و ایمیدرو، زمان ترخیص کالا‌ها که بعضا تا ۶ ماه بود به یک ماه کاهش یافته است. همچنین ارسال کالا به کارخانه در پاره‌ای از موارد به این گونه است که در برخی از بخش‌ها، وقتی کالا به کارخانه می‌رسد به صورت مستقیم در محل مورد نظر نصب می‌شود.

کارخانه فولادسازی فولاد غدیر نی‌ریز در سه ماهه سوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به پیشرفت قابل توجه در پروژه فولادسازی فولاد غدیر نی ریز، اظهار کرد: اجرای عملیات کابل‌کشی، نصب و ساختمانی برای پروژه فولادسازی به گونه‌ای بوده است که پیشرفت مناسبی حاصل شده و با وجود آنکه مشکلاتی در واردات کالا‌های برقی وجود داشته و زمینه‌ساز تاخیر در بهره‌برداری شد، اما به نظر می‌رسد که در پایان سه ماهه سوم سال کارخانه فولاد غدیر نی‌ریز در مدار راه‌اندازی قرار گیرد.

وی درباره سیاست‌ها و موضوعات داخلی که صادرات فولاد از کشور را با مشکل مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: حضور و نفوذ تولیدکنندگان فولاد در بازار جهانی باید پایدار باشد، متعاملین با ما شرکت‌های تجاری قدرتمندی هستند که براساس ثبات و تعامل با تولیدکنندگان ایرانی باید برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند. صادرکنندگان فولاد در بازه زمانی که قیمت جهانی فولاد نرخی بسیار مطلوب برای تولیدکنندگان داخلی بود با اعمال عوارض صادراتی و بخشنامه‌هایی در حوزه صادرات مواجه شدند که فرصت صادارت را محدود کرد و زمانی این دستورالعمل‌ها کنار گذاشته شد که قیمت‌ها در بازار جهانی به نحو قابل توجهی کاهش یافته بود.

فرصت‌سوزی در حوزه صادرات فولاد

مصطفی‌پور ادامه داد: پس از آن برای بازگشت به بازار جهانی، نیاز به برقراری مکانیزم‌های جدید وجود داشت؛ البته در این شرایط قیمت‌های جهانی فولاد کاهش یافته و جذابیت کمتری برای صادرکنندگان داشت و همه این شرایط به معنای فرصت‌سوزی در حوزه صادرات فولاد بوده است.

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز در مورد کیفیت محصولات تولیدی در مجموعه فولاد غدیر نی‌ریز خاطرنشان کرد: بحث کیفیت موضوعی مهم در مجموعه‌های فولادی است. در مجموعه فولاد غدیر نی ریز با همت و دقت‌نظری که در گذشته نیز انجام شده است قرارداد‌های خرید تجهیزات با بهترین برند‌های دنیا تنظیم شده و بی‌شک در آینده که محصولات تولیدی ما وارد بازار شود از مطلوبیت کیفی قابل توجهی برخوردار خواهد بود و با توجه به اینکه خوراک کارخانه ما در این واحد تامین می‌شود، تولیدات آتی کیفیتی مطلوب خواهند داشت.

کیفیت بالای فولاد تولیدی در ایران

وی در پاسخ به این پرسش که در مجموع کیفیت تولید محصولات فولادی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: کیفیت محصولات فولادی داخلی در وضعیت مناسبی قرار دارد. تمامی کارخانجات دارای واحد کنترل کیفی و تضمین کیفی هستند که در تمامی مراحل و پروسه‌ها مورد محاسبه قرارمی‌گیرد، بنابراین کنترل درونی توسط کارخانجات انجام و نظارت‌های بیرونی توسط سازمان استاندارد انجام می‌شود که موجب پایش و تولید محصولاتی کیفی می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که از سوی سازمان استاندارد برای تولید محصولات کیفی تعیین شده است، تصریح کرد: نظارت‌های سازمان استاندارد در مورد محصولات پایه بیش از محصولات نهایی است.

مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز درباره تاثیرات منطقه‌ای مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به ویژه در بخش‌های معدنی، اظهار کرد: استراتژی بلندمدت واحد غدیر نی‌ریز رسیدن به هدف غایی مجموعه و ایجاد مجتمع فولادی است. اکنون کارخانه تولید آهن اسفنجی درحال فعالیت است و کارخانه فولادسازی نیز به زودی وارد مدار تولید می‌شود. اجرای کارخانه گندله‌سازی نیز با سرعت در حال انجام بوده و طبیعتا رسیدن به یک منبع قابل اتکا وهمیشگی برای آنکه خوراک واحد گندله‌سازی نیز تامین شود یک هدف بسیار مهم است که برای آن باید یک واحد کنستانتره وجود داشته باشد؛ برنامه‌ریزی ما بر این هدف استوار است که این کارخانه همجوار با معدنی که مجموعه تملک خواهد کرد، احداث شود و پیگیر آن هستیم.

وی ادامه داد: چند محدوده معدنی با همکاری سازمان ایمیدرو در حال بررسی است که در مرحله بررسی‌های علمی و اکتشافی است، البته ذخایر قابل توجهی ندارند و ما با حمایت سهامداران در مسیری حرکت می‌کنیم که در چند ماه آینده بتوانیم یک معدن مناسب را برای این هدف‌گذاری در اختیار داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.