در گفت‌وگوی نبض بازار با عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد؛

تفاوت آشکار قیمت و مصرف گاز میان بخش خانگی و شرکت‌های پتروشیمی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با ادامه روند کنونی، تامین گاز و تراز مصرف انرژی چالش آینده صنایع کشور از جمله پتروشیمی‌ها خواهد بود، اظهار کرد: تفاوت آشکاری میان قیمت گاز در بخش خانگی و پتروشیمی‌ها وجود دارد و این در حالی است که پتروشیمی حدود ۸ درصد و بخش خانگی ۸۰ درصد از گاز کشور را مصرف می‌کند.
کد خبر : 20674
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آذر 1401 - 10:58
تفاوت آشکار قیمت و مصرف گاز میان بخش خانگی و شرکت‌های پتروشیمی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، منصور شکراللهی در گفتگو با نبض بازار عنوان کرد: در بحث گاز و انرژی کشور نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه شود. میزان مصرف در بخش خانگی بالاست و بخش عمده مصرف گاز کشور به ویژه در فصل سرد مربوط به این بخش است.

تفاوت بیش از ۳۰ درصدی قیمت گاز در بخش خانگی و پتروشیمی

وی افزود: قیمت گاز برای بخش خانگی در هر مترمکعب ۱۵۰ تومان و برای واحد‌های پتروشیمی ۵۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است که نشان از تفاوت فاحش قیمت این دو بخش دارد.

آسیب سهامداران شرکت‌های پتروشیمی از عدم‌النفع حاصل از کاهش تولید و قطعی گاز

شکراللهی با اشاره به اینکه سهامداران شرکت‌های پتروشیمی از زیان و عدم‌النفع تولید در این شرکت‌ها آسیب می‌بینند، تصریح کرد: کمیسیون انرژی از یک ماه گذشته جلساتی به این منظور برگزار کرده و مقرر شده است نتایج این جلسات به جمع‌بندی برسد و برای موضوع گاز تصمیم‌های مناسب‌تری به نفع هر دو بخش صنعت و خانگی اتخاذ شود.

قیمت گاز پتروشیمی‌ها بالاست

عضو کمیسیون انرژی مجلس تفاوت آشکاری میان قیمت گاز در بخش خانگی و پتروشیمی‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: عدم رعایت استاندارد‌ها موجب شده تا بالاترین مصرف گاز اکنون متعلق به بخش خانگی باشد و یکی از نکات هم که در کمیسیون انرژی مورد بحث و توجه است بحث کمبود و قیمت گاز بوده و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز مورد ایراد فعالان این صنعت است.

صنعت پتروشیمی ۸ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند

وی با تاکید بر ضرورت توسعه متناسب صنعت پتروشیمی در کشور عنوان کرد: صنعت پتروشیمی درآمد بالای ارزی برای کشور به همراه دارد در حالی که حدود ۸ درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند.

تعطیلی ناخواسته در انتظار صنایع

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع به مصرف گاز وابسته هستند و شدت مصرف انرژی در بخش خانگی در فصل سرد موجب می‌شود تا اولویت تامین به مصرف خانگی داده شده بسیاری از صنایع با تعطیلی ناخواسته یا کاهش ظرفیت تولید مواجه می‌شوند و این موضوعی است که باید به خوبی بررسی شود.

بخش خانگی تا ۸۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند

وی تصریح کرد: گاز کشی به دورترین روستا‌های کشور نیز انجام شده، اما استاندارد‌های لازم برای مصرف بهینه از ساخت خانه‌ها تا وسایلی که مصرف گاز دارند انجام نشده و این شرایط موجب مصرف بالای گاز در کشور شده است. اکنون بخش خانگی حدود ۸۰ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کند.

افزایش تعرفه گاز لزوما به کاهش مصرف منجر نمی‌شود

شکراللهی درباره افزایش تعرفه گاز به عنوان عاملی برای کاهش مصرف، عنوان کرد: افزایش تعرفه لزوما نمی‌تواند موجب کاهش مصرف شود، چون نرخ‌های واقعی انرژی از مصرف‌کنندگان دریافت نمی‌شود و به دلیل شرایط اقتصادی اقشار مهمی از جامعه نمی‌توان به سمت واقعی‌سازی تعرفه‌ها اقدام کرد. این شرایط در صنعت برق نیز وجود دارد.

ممکن است واردکننده بنزین شویم

وی با بیان اینکه مصرف بنزین نیز در کشور بالا است، خاطرنشان کرد: مصرف بالای بنزین در کشور نیز به گونه‌ای است که ممکن است به زودی به واردکننده بنزین تبدیل شویم.

تامین گاز طبیعی و تراز مصرف انرژی چالش آینده صنایع

شکراللهی با بیان اینکه رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان متعلق به ایران است، عنوان کرد: با توجه به آغاز افت فشار در مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف در فصل‌های سرد، چالش جدی برای تأمین گاز طبیعی در آینده وجود خواهد داشت.

تفاوت فاحش مصرف و قیمت گاز در بخش خانگی با شرکت‌های پتروشیمی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسات مشترک کمیسیون انرژی مجلس با وزارت نفت و فعالان صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: در این جلسات تاکید شد که مصرف گاز در بخش خانگی بالا است. در بسیاری از منازل رعایت استاندارد‌ها صورت نگرفته و سیستم لوله‌کشی گاز، عایق سازی ساختمان‌ها و استاندارد مصرف در وسایل گرمایشی به گونه‌ای است که مصرف گاز را در فصول سرد بالا می‌برد.

جبران کمبود گاز نیروگاه‌ها با سوزاندن گازوئیل و نفت کوره

وی ادامه داد: این موضوع در سال‌های اخیر به‌ویژه در زمستان با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش ایجاد می‌شود، به‌نحوی که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره با ارزش ۵ میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز در نیروگاه‌ها سوزانده شده است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در تمامی صنایع از جمله واحد‌های پتروشیمی خاطرنشان کرد: واحد‌های پتروشیمی متعددی در کشور وجود دارند که نیاز به تامین گاز دارند و همواره در فصل سرد اولویت به تامین مصرف خانگی گاز داده می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.