کیف پول ارز دیجیتال چیست و معرفی انواع آن

امروز تمامی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دنیای ارز دیجیتال از کیف پول ارز دیجیتال (cryptocurrency wallet) استفاده می‌کنند. کیف پول‌ ارز دیجیتال درواقع همانند گاوصندوقی است که از سرمایه شما محافظت می‌کند. کیف پول‌های ارز دیجیتال به سه دسته‌ اصلی نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند. تمامی کیف پول‌های ارز دیجیتال امکان مشاهده میزان دارایی ارز دیجیتال را به تفکیک کوین‌ها برای کاربران فراهم می‌کنند.
کد خبر : 20693
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 آذر 1401 - 15:37
کیف پول ارز دیجیتال چیست و معرفی انواع آن
Print Friendly, PDF & Email

در این مقاله قصد داریم شما را با ماهیت و انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا کنیم و پس از آن، بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال را معرفی کنیم. پس ادامه مقاله را از دست ندهید. در ضمن، اگر از علاقه‌مندان به خرید ارز دیجیتال هستید کلیک کنید.

کیف پول‌های دیجیتال علاوه‌بر دارایی چه چیز‌هایی را ذخیره می‌کنند؟

علاوه‌بر ارز‌های دیجیتال، سوابق تمامی تراکنش‌های کاربران نیز در کیف پول‌های ارز دیجیتال ذخیره می‌شود. کلید‌های خصوصی و عمومی مربوط به بلاکچین‌ها یکی دیگر از مواردی هستند که در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره می‌شوند. ممکن است بپرسید این کلید‌ها چه کاربردی دارند؟ کلید‌های خصوصی و عمومی کاربران را قادر می‌سازند تا ارز دیجیتال موردنظر خود را ارسال یا دریافت کنند.

چقدر رمز کارت بانکی خود را محرمانه نگه می‌دارید؟ کلید خصوصی شما همانند رمز کارت بانکی است و کلید عمومی نیز شبیه شماره‌حساب بانک شما است. در بخش زیر نمونه‌ای از کلید خصوصی را مشاهده می‌کنید که از ۶۴ حرف تشکیل شده است.

• کلید خصوصی

۰۳ bf۳۵۰d۲۸۲۱۳۷۵۵۶۸a۶۰۸b۵۱e۳e۸۹۸e۵۰۷fe۴۷f۲d۲۴۵c۷۷۴de۴a۹a۷ede۴۵f۷۴eda
در بخش زیر مثالی از کلید عمومی آورده شده است. کلید‌های عمومی از ۳۴ حرف تشکیل می‌شوند.

• کلید عمومی

۹۹ b۱ebcfc۴۲a۱۳df۵۱۶۱aba۸۱۶۰۴۶۰fe۱۵۰۱d۵۴۷
حال که با ماهیت کیف پول ارز دیجیتال آشنا شدید، نوبت آن رسیده است که به بررسی انواع آن بپردازیم. همراه ما باشید.

کیف پول نرم‌افزاری (Hot wallet)

کیف پول‌های گرم یا نرم‌افزاری را می‌توان بر روی کامپیوتر‌های شخصی و موبایل اجرا کرد. این کیف پول‌ها از تمامی اطلاعات کاربران به‌صورت آنلاین نگه‌داری می‌کنند، به همین دلیل، اطلاعات و دارایی‌های موجود در سیستم این کیف پول‌ها در برابر حملات آسیب‌پذیر نیستند.

البته هرگاه قصد داشتید یکی از کیف پول‌های نرم‌افزاری را انتخاب کنید، به شرکت سازنده آن توجه داشته باشید و تحقیقات لازم را درباره آن انجام دهید. در ادامه انواع مختلف کیف پول‌های نرم‌افزاری را بررسی می‌کنیم.

کیف پول دسکتاپ

این نوع از کیف پول‌های نرم‌افزاری فقط در کامپیوتر‌های شخصی نصب می‌شوند و تنها از همین طریق در دسترس هستند. البته تعدادی از کیف پول‌های دسکتاپ قابلیت دسترسی از طریق موبایل را نیز برای کاربران فراهم کرده‌اند. به‌طور کلی، کیف پول دسکتاپ ترکیبی از راحتی و امنیت است. اما همواره به خاطر داشته باشید که اگر یک هکر بتواند از راه دور به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، از کیف پول شما به‌سادگی عبور نخواهد کرد!

کیف پول‌هایی ازجمله جکس (Jaxx)، کوینومی (Coinomi)، اکسودوس (Exodus)، اتومیک (Atomic)، الکتروم (Electrum)، گواردا (Guarda) و ترزور (Trezor) نمونه‌هایی از کیف پول‌های دسکتاپ هستند.

مزایا کیف پول‌های دسکتاپ

• کاربری آسان
• دسترسی سریع
• امنیت نسبتاً بالا
معایب کیف پول‌های دسکتاپ
• خطر هکر‌ها هنگام اتصال به اینترنت

کیف پول موبایل

کیف پول موبایل شباهت بسیاری به کیف پول دسکتاپ دارد، چراکه این کیف پول مستقیماً روی موبایل کاربر نصب می‌شود. همان‌طور که از نام کیف پول‌های موبایل مشخص است، کاربران می‌توانند ارز‌های دیجیتال را در موبایل خود ذخیره کنند. این امر بدان معنا است که کاربران علاوه‌بر آن‌که می‌توانند به‌سادگی ارز‌های دیجیتال را در موبایل خود ذخیره کنند، قادرند از دارایی دیجیتال خود برای پرداخت هزینه‌های روزانه استفاده کنند. البته این امر تنها در فروشگاه‌هایی ممکن است که ارز دیجیتال را به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت می‌پذیرند.

کیف پول‌هایی مانند کوین‌بیس (Coinbase)، چینج نو (ChangeNow)، متامسک (Metamask)، هوبی (Huobi)، اکسودوس، مای اتر والت (MyEtherWallet)، تراست والت (Trust Wallet)، الکتروم و اکلر موبایل (Eclair Mobile) ازجمله کیف پول‌های موبایل هستند که هم‌اکنون می‌توانید آن‌ها را در موبایل خود دانلود و نصب کنید.

مزایای کیف پول‌های موبایل

• کاربری آسان و دسترسی بسیار سریع
• پرداخت هزینه‌های روزانه

معایب کیف پول‌های موبایل

• در صورت ربوده شدن موبایل، کیف پول در معرض خطر قرار می‌گیرد.
• به‌دلیل این‌که آنلاین هستند، ایمنی پایینی دارند.

کیف پول تحت وب

کیف پول‌های تحت وب یا آنلاین نسبت به تمامی کیف پول‌های دیگر ایمنی کمتری دارند، با‌این‌حال، ساده‌ترین وسیله‌ای هستند که بتوان از طریق آن‌ها به شخصی دیگر ارز دیجیتال ارسال کرد. با هر دستگاه یا مرور‌گری به‌راحتی می‌توانید به کیف پول‌های تحت وب دسترسی پیدا کنید.

دقت داشته باشید که ارائه‌دهندگان کیف پول‌های تحت وب کنترل کاملی بر روی آن‌ها دارند و ارز‌های دیجیتالی که مبادله می‌کنید در سرور مرکزی این کیف پول‌ها ذخیره می‌شوند. در این صورت، اگر یک هکر بتواند به سرور‌های کیف پول تحت وب دسترسی پیدا کند، به‌آسانی می‌تواند کیف پول و دارایی کاربران را سرقت کند. جالب است بدانید کیف پولی که صرافی‌ها ارائه می‌کنند نیز جزو دسته کیف پول‌های تحت وب به‌شمار می‌روند.

کیف پول‌هایی مانند بلاکچین والت (Blockchain Wallet)، مای اتر والت، کوین پیمنت (Coinpayments)، بریو (Brave Wallet) و متامسک ازجمله کیف پول‌های تحت وب هستند که از طریق آن‌ها به‌سادگی می‌توانید ارز‌های دیجیتال خود را ارسال کنید.

مزایای کیف پول‌های تحت وب

• دسترسی راحت
• رابط کاربری زیبا و ساده

معایب کیف پول‌های تحت وب
• امنیت بسیار پایین
• احتمال ناتوانی در کنترل کلید‌های خصوصی

کیف پول سخت‌افزاری (Cold wallet)

کیف پول‌های سرد یا سخت‌افزاری برخلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری اطلاعات و دارایی کاربران را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیازی به اینترنت ندارند، اما هرگاه بخواهید مبلغی را انتقال دهید باید به اینترنت وصل شوید. کیف پول‌های سخت‌افزاری ابزاری فیزیکی و شبیه حافظه فلش هستند و امن‌ترین راه ذخیره‌سازی ارز‌های دیجیتال محسوب می‌شوند.

این دستگاه‌ها یا کیف پول‌های غیرامانی به این دلیل طراحی شده‌اند که به‌طور اختصاصی و ایمن از ارز‌های دیجیتال شما به‌صورت آفلاین نگه‌داری کنند. یکی از نکاتی که در رابطه با کیف پول‌های سخت‌افزاری باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از آن‌ها رایگان نیست و باید هزینه سنگینی بپردازید. بالاخره هر چیز بسیار خوبی هزینه خودش را دارد!

کیف پول‌های ترزور مدل تی (Trezor)، لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)، سیف پل (SafePal)، کول والت اس (CoolWallet S)، لاک باکس (LockBox)، ان‌گریو زیرو (Ngrave Zero)، کوبو والت (Cobo Vault)، کیپ کی (Keep Key)، اپن دایم (Opendime)، بیت باکس (BitBox۰۲)، کی استون (Keystone Pro)، الیپال تایتان (Ellipal Titan) و اوپولو (Opolo) ازجمله کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند.

مزایای کیف پول‌های سخت‌افزاری

• امن‌ترین گزینه برای نگه‌داری ارز‌های دیجیتال
• خدمات پشتیبانی عالی
• محافظت از کلید خصوصی و عدم دسترسی هکر‌ها به آن
• تأیید و نهایی کردن تراکنش‌ها با استفاده از دکمه‌های روی دستگاه

معایب کیف پول‌های سخت‌افزاری

• قیمت بسیار بالا
• پویایی پایین
• کاربری سخت
• امکان گم شدن، فراموشی عبارت بازیابی و نابودی دارایی

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، اطلاعات کافی را درزمینه انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال کسب کرده باشید و هنگام انتخاب کیف پول ارز دیجیتال بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. برای آشنایی بیشتر، میتوانید مقاله ” بهترین و امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال ” را مطالعه کنید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.