مدیرعامل پتروشیمی متانول کاوه در گفتگو با وقت خبر مطرح کرد:

توقف تولید شرکت پتروشیمی متانول کاوه از روز گذشته/ خطر تعطیلی در کمین دیگر شرکتهای متانول ساز

با افزایش خوراک و سوخت شرکت های پتروشیمی ،طبق گفته مدیر عامل شرکت پتروشیمی متانول کاوه،تولید این شرکت از روز گذشته متوقف شد.
کد خبر : 24913
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 تیر 1402 - 12:00
توقف تولید شرکت پتروشیمی متانول کاوه از روز گذشته/ خطر تعطیلی در کمین دیگر شرکتهای متانول ساز
Print Friendly, PDF & Email

جواد مهدوی مدیر عامل شرکت پتروشیمی متانول کاوه در گفتگو با وقت خبر درباره افزایش قیمت گاز و خوراک پتروشیمی‌ها گفت: نرخ گذاری که تابستان۱۴۰۰ به واسطه جنگ اوکراین و فرمولی که وزارت نفت استفاده می‌کرد، تغییر کرد برای شرکت‌های متانول ساز بسیار بالا بود، چرا که قیمت متانول چندسالی است اصلا مثل قبل نیست و بسیار پایین‌تر است و در نتیجه سال گذشته هیچ شرکت متانولی سازی نتوانست تولیدش را به بدون زیان انجام بدهد و در ضرر بودند. با وزارت نفت در کش و قوس تغییر قیمت ۵ هزار تومان و تغییر فرمول بودیم که اعلام کردند قیمت گاز به ۷ هزار تومان رسیده است.

از روز گذشته تولید شرکت پتروشیمی متانول کاوه متوقف شد

وی با بیان اینکه طی یکسال اخیر بارها به دولت اعلام کردیم با قیمت ۵ هزار تومان شرکت‌های متانول ساز در ضرر هستند، افزود: حال که از هفته پیش به ما اعلام شد قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها ۷ هزار تومان است ما به زیان ۱۰۰ درصدی رسیدیم واز ۴ بعدازظهر روز گذشته واحد‌ها را کاملا خاموش واز سرویس خارج کردیم. ما با قیمت ۵ هزار تومان هم در زیان بودیم و با ۷ هزار تومان صددرصد در زیان هستیم و هیچ جایی برای جبرانش باقی نمی‌کند.

وی ادامه داد:شرکت‌های متانول ساز دیگر که اکثرا در بورس هستند با این قیمت زیان ده هستند ولی تصمیم گیری برای توقف تولید برای آن‌ها زمان‌بر است، ولی ما شرکت خصوصی هستیم و هرروز تولید، زیان را در برداشت که دستور توقف تولید را دادیم.

با  افزایش قیمت گاز جایی برای رقابت با دیگر کشور‌ها باقی نمی‌ماند

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت گاز هنری‌هاب امریکا ۸ سنت و متوسط نرخ گاز در دنیا زیر ۱۰ سنت است، اما قیمت گاز پتروشیمی در ایران با ارز ۳۷ هزار و ۵۰۰ قیمت ۲۲ سنت در می‌آید افزود:کشور‌هایی همچون چین و هند با قیمت ۱۰ سنت در حال فروش هستند و سایر تولید کنندگان متانول در منطقه به خصوص عربستان متانول را با قیمت ۴ سنت می‌دهند، ولی وقتی به ما ۲۰ سنت می‌دهند ما دیگر هیچ رقابتی نمی‌توانیم بکنیم. محصول وقتی صادراتی هست باید قابل رقابت باشد.

تبعات توقف تولید پتروشیمی متانول کاوه

وی ازبیکاری ۱۵۰۰ نفر،با توقف تولید این شرکت خبر داد و گفت: در دراز مدت اگر مشکل قیمت ادامه داشته باشد  مجبوریم با پرسنل خود قطع همکاری کنیم و این بیکاری  برای کشور تبعات دارد.

وی همچنین از دیگر تبعات توقف تولید این شرکت، کاهش ارزآوری در کشوردانست و گفت: سال گذشته شرکت متانول کاوه ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشته است و با توقف شرکت این صادرات قطع و ارزآوری به کشور هم کم می‌شود و در نتیجه گران شدن دلار و مشکلات دیگر را به دنبال خواهد داشت.

خطر توقف تولید دیگر شرکت‌های متانول سازدر کشور

وی با بیان اینکه اگر قیمت گاز اصلاح نشود، شرکت‌های متانول ساز دیگرهم  ناچار به توقف تولید می‌شوند، افزود:بسیاری از این شرکت‌ها  اعلام کردند در صورت مالی‌شان زیان ده هستند و اعلام کردند قرارداد‌های جدیدی را نمی‌گیریم وبا خریدار خارجی قرارداد نمی‌بندند تا قیمت گاز تعیین تکلیف شود و اگر این قیمت بماند مجبور به توقف هستند.

با وجود تولید کننده گاز، گران‌ترین گاز دنیا را داریم

مهدوی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ۵ نامه به وزارت نفت دادیم تا  قیمت ۵ هزار تومان را تعدیل کند، گفت:در حال حاضر به عنوان تولید کننده گاز، گران‌ترین گاز دنیا را داریم و وقتی وزارت نفت توجهی ندارد و نرخ خودش را اعلام می‌کند، صنعت رو به نابودی می‌رود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.