استراتژی بانک ایران زمین در سال جاری؛

استراتژی بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۲ با بهبود وضعیت دارایی ها، افزایش درآمد و کسب سودآوری

اصلاح ساختار بانک ایران زمین، با هدف کاهش هزینه ها، بدهی‌ها و بهبود درآمد، توسعه بانکداری الکترونیک و استارتاپ ها، بهره وری دارایی‌ها و کاهش هزینه‌ها موجب شده که بانک ایران زمین از زیان عملیاتی ۷۱۷ ریال در سال ۱۴۰۱ به سود ۷۳۰ ریالی به ازای هر سهم در بهار ۱۴۰۲ برسد و این روند در سال‌جاری هم ادامه دارد.
کد خبر : 27219
تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 10:26
استراتژی بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۲ با بهبود وضعیت دارایی ها، افزایش درآمد و کسب سودآوری
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر،  رویه سال‌جاری هم بر مبنای افزایش سودآوری است و مجموع درآمدهای عملیاتی بانک ایران زمین همچنان صعودی است و بهبود ۳۹ درصدی این متغیر مهم در پایان گزارش فصل بهار امسال نوید روزهای بهتری را تا پایان سال می‌دهد

بانک ایران زمین در کنار گسترش شبکه بانکداری الکترونیکی، رشد تراکنش ها، گسترش شبکه و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک به جای شعب و کاهش هزینه های خود، بهره وری دارایی ها و بهبود درآمد و کاهش هزینه ها، افزایش سود عملیاتی و مثبت شدن سود، همزمان به تحقق مسوولیت های اجتماعی خود از جمله وام ازدواج، وام فرزند، کمک به تولید مسکن در کشور، وام مرابحه به مردم و تولید کنندگان و بهبود قدرت خرید مردم،  توجه داشته است.

بانک ایران زمین با پرداخت ۹۱۲۰۰ میلیون تومان در کمک به تولید مسکن در کشور مشارکت فعال داشته است. همچنین بانک ایران زمین در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ به ۱۳۶۲ خانوار معادل ۹۶ میلیارد تومان وام فرزند داده است.

آمار بانک مرکزی از تسهیلات جهش تولید مسکن در بانک های کشور از ابتدای اجرای قانون تا پایان مرداد ۱۴۰۲ نشان می دهد که بانک ایران زمین با پرداخت ۹۱۲۰۰ میلیون تومان در کمک به تولید مسکن در کشور مشارکت فعال داشته است. همچنین بانک ایران زمین در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ به ۱۳۶۲ خانوار معادل ۹۶ میلیارد تومان وام فرزند داده است.

 

استراتژی بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۲

گزارش عملکرد بانک ایران زمین در سال‌جاری حکایت از این دارد که استراتژی بانک ایران زمین در مسیر بهره‌وری و افزایش درآمد محقق شده است.بانک ایران زمین، در چند ماه اخیر توانسته است درآمد خود را نسبت به هزینه‌ها افزایش دهد و این مسأله از طریق موفقیت بانک در ایجاد بهره‌وری اتفاق افتاده است.

یکی از اهداف اصلی مدیران بانک ایران زمین ایجاد بانکداری دیجیتال است. به همین منظور بانک ایران زمین با هدف ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به مشتریان، روسای شعب را به عنوان ناظر در اجرای دقیق این موضوع توسط کارکنان ماموریت داده‌اند به همین دلیل سیاست‌های بانک با موفقیت پیش رفته است.

راه‌‌‌اندازی مرکز نوآوری بانک ایران زمین نتیجه این اقدامات بوده است که این مرکز با حمایت موثر از استارت‌آپ‌‌‌ها در تلاش است تا فضایی برای اجرایی شدن ایده‌‌‌های نو محقق کند و در راستای حمایت از فعالیت بنگاه‌های این بخش، بانک ایران زمین تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی را با ۳۲‌درصد رشد به ۳۵۳‌هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال رسانده است.

در حال حاضر بانک ایران زمین جهت استقرار نظام بانکداری الکترونیک جلودار شفافیت است. از سوی دیگر با اولویت قرار دادن بانکداری دیجیتالی و تمرکز بر فضای کسب و کار دیجیتالی آن هم با تاکید بر نیاز‌‌‌های مشتری باعث شده است تا بانک ایران زمین مشتری بیشتری نسبت به گذشته کسب کند. جذب مشتریان جدید باعث شده است تا سپرده مشتریان این بانک افزایش یابد، به طوری که در پایان سال قبل ۷۰۰‌هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال سپرده داشته است که در چند ماه نخست سال ۱۴۰۲ این مقدار با بیش از ۴۱‌هزار میلیارد ریال افزایش به ۷۴۱‌هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال رسیده است. رویه سال‌جاری هم بر مبنای افزایش سودآوری است و مجموع درآمدهای عملیاتی بانک ایران زمین همچنان صعودی است و بهبود ۳۹ درصدی این متغیر مهم در پایان گزارش فصل بهار امسال نوید روزهای بهتری را تا پایان سال می‌دهد.

این استراتژی که بانک ایران زمین با عنوان بانکداری دیجیتال از سال‌های گذشته تدوین کرده است توانسته در حوزه دیجیتال و کسب رضایت، مشتریان بیشماری را به دست بیاورد و به تبع آن درآمد بانک هم صعودی شده است. همچنین عملکرد بانک ایران زمین در بازار سرمایه و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری موثر بوده است.

به طوری که صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین به عنوان صندوقی با درآمد ثابت با به‌کارگیری اکثر منابع جمع‌آوری شده در معامله بازار بورس سود خوبی به خریداران واحد‌های این صندوق رسانده است. از طرف دیگر مدیریت بر دارایی‌های بانک بسیار موفقیت‌آمیز است به طوری که سود غیرعملیاتی بانک ایران زمین در سال گذشته برای نخستین بار مثبت شد و از زیان ۷۱۷ ریال در سال ۱۴۰۱ به سود ۷۳۰ ریالی به ازای هر سهم رسید و این روند در سال‌جاری هم ادامه دارد.

درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی ایران زمین در بهار ۱۴۰۲ از رشد ۳۹۶ درصدی به ۱۶ هزار و ۲۸ میلیارد ریال رسیده است در حالیکه در سه ماهه بهار ۱۴۰۱ درآمد بانک از این منابع ۳ هزار و ۲۳۲ میلیارد ریال بود. یکی از مهمترین محل درآمد های بانک ها درآمد حاصل از کارمزد می باشد که طبق صورت های مالی ۳ماهه ۱۴۰۲ بانک ایران زمین در این بخش نیز با افزایش درامد ۱۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ مواجه شده است .

هرچند که مجموع درآمدهای عملیاتی بانک ایران زمین همچنان نیاز به تقویت دارد اما بهبود ۳۹ درصدی این متغیر مهم مالی در پایان سه ماهه سال جاری نوید روزهای بهتری را می دهد براساس گزارش بنکر، علاوه بر این سود غیرعملیاتی بانک ایران زمین در سال گذشته برای نخستین بار مثبت شده و از زیان ۷۱۷ ریال در سال ۱۴۰۱ به سود ۷۳۰ ریالی رسید. بانک، در سال گذشته سرمایه گذاری قابل توجه و سودآوری داشت. ایران زمین در امور سهام و سایر اوراق بهادار مبلغ ۲۶ هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده بود.

صورت های مالی ۳ ماهه بهار ۱۴۰۲ بانک ایران زمین نشان از تعدیل ساختار مالی در این بانک دارد. بانک ایران زمین که در پایان سال ۱۴۰۱ موفق شده بود روند رو به بهبود وضعیت مالی خود را منعکس کند در پایان خرداد سال جاری بر این موضوع صحه گذاشت.

کاهش هزینه ها 

کارشناسان معتقدند که بانک ایران زمین برای کسب سود آوری باید روی خدمات نوین بانکداری و بانکداری الکترونیک، استفاده از خدمات موبایل، اینترنت و کارتخوان ها برای جذب سپرده و تسهیلات استفاده کند و هزینه های شعب بانک را کاهش داده وخدمات غیر حضوری بهتر و جذاب تر به مردم بدهد.

از سوی دیگر، منابع خود را در صنایع سودآور کشور و پروژه های آینده دار در میان مدت سرمایه گذاری کند.

بانک ایران زمین از جمله بانک‌های خصوصی است که در دهه ۸۰ و در راستای برنامه‌های توسعه‌ای به‌وجود آمد، این بانک در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد. سهام بانک در سال ۱۳۸۹ در بازار فرابورس ایران منتشر شد .

شاخص سود و سپرده چه می گوید؟

وضعیت بانک ایران زمین باید از طریق کاهش هزینه ها، ساماندهی بدهی های قبلی، مطالبات معوق، در یافت سپرده های کم هزینه، و مسیرهای کاهش هزینه و بهبود درآمد، مشکلات خود را حل کند و به تدریج از زیان دهی خارج و به سودآوری برسد.

براین اساس، شاید یکی از بهترین سیاست ها موضوعی است که اکثر بانک ها با کاهش تعداد شعب و کاهش هزینه های اداری خود، فروش دارایی ها و پرداخت بدهی ها، از افزایش زیان و سپرده های گران قیمت پرهیز می کنند. همچنین ویژگی اصلی بانک ایران زمین، خدمات نوین بانکداری الکترونیک، اینترنت بانک، موبایل بانکی و ارائه خدماتی نوین است تا با تعداد شعب کم، تحول عمده در بازار پول ایران ایجاد کند و درآمد خود را افزایش دهد و به تدریج به سمت سودآوری حرکت کند.

مدیران بانک ایران زمین، به راهکارهای جدید فکر کرده اند و در کنار موضوع افزایش سرمایه، به کاهش هزینه ها و مطالبات و بدهی های خود مشغول هستند و نوعی اصلاح ساختار را در کل ساختار بانک در دستور کار قرار داده اند.

مدیران بانک یکی از علت اصلی افزایش زیان خود را عدم شناسایی سود نسبت به بدهی تعاونی مولی‌الموحدین می‌دانند، سود تعاونی مولی‌الموحدین در سال ۱۳۹۹ در حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. این بانک در سال ۱۴۰۰ در حدود ۶۲۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۲۰ درصدی روبه‌رو شده است.

رشد حضور بانک ایران زمین در شرایط کرونا به دلیل خدمات بانکداری الکترونیک نوین می تواند مزیت این بانک محسوب شود.

در عملکرد ۱۲ ماهه سال ۹۹ شاهد رشد ۵۶ درصدی سود سرمایه گذاری ها و رسیدن این سود به بیش از یک هزار و ۲۹ میلیارد بود.

بانک دارای زیان انباشته ۱۲ هزار و ۸۷۷ میلیاردی در مقابل رشد ۳۴ درصدی سایر دارایی ها بوده اما  در این شرایط شاهد رسیدن ارزش این دارایی ها به ۲۴ هزار و ۸۹۲ میلیارد بوده است. به عبارتی بانک منابع مهمی را بر روی سرمایه گذاری ها و پروژه های ملکی اختصاص داده است.

بانک ایران زمین با وجود شرایط کرونا در کشور به دلیل ارائه خدمات بانکداری الکترونیک خود توانست در اردیبهشت ۹۹ بیش از ۲۵ میلیون و ۱۷ هزار تراکنش صادره و پذیرش شده به مبلغ ۴۷ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال داشته که تراکنش های پذیرش شده ۵ میلیون و ۲۵۳ هزار بیشتر از تراکنش های صادره بوده است. در فروردین ماه ۹۹ نیز بانک ایران زمین روی هم ۱۸ میلیون و ۷ هزار تراکنش صادره و پذیرش شده با مبلغ ۲۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال داشته است. به عبارت دیگر، مبلغ تراکنش بانک ایران زمین پس از یک دوره کاهش تراکنش بانک ها در دوره شیوع کرونا، در اردیبهشت ماه ۹۹ بار دیگر افزایش یافته و بیش از ۱۰۹ درصد رشد کرده است.

بانک ایران زمین در اردیبهشت ۹۹ بیش از ۲۵ میلیون و ۱۷ هزار تراکنش صادره و پذیرش شده به مبلغ ۴۷ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال داشته که تراکنش های پذیرش شده ۵ میلیون و ۲۵۳ هزار بیشتر از تراکنش های صادره بوده است.اختلاف مبلغ تراکنش صادره نیز به میزان ۲۶۸ میلیارد ریال  بیش از مبلغ تراکنش های پذیرش شده است.

همچنین سهم بانک ایران زمین از کل تعداد تراکنش های صادر شده بانک ها ۳۸ صدم درصد و سهم مبلغی از کل تراکنش های صادر شده بانک ها ۶ دهم درصد بوده است. در مقابل سهم  این بانک از تعداد تراکنش های پذیرش شده بانک ها ۵۸ صدم درصد و سهم از مبلغ تراکنش های پذیرش شده بانک ها ۵۹ صدم درصد بوده است.
براین اساس، مبلغ صادر شده بیشتری از طریق تراکنش های بانکی داشته و در اردیبهشت ماه ۹۹ و در شرایط نیاز مردم به خدمات بانکی در دوره شیوع کرونا، خدمات گسترده ای به مشتریان بانک ارائه شده و از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک و کارتخوان ها و عابر بانک ها، نقل و انتقال و پرداخت های مورد نیاز مردم انجام شده است.

رشد ۱۰۱ درصدی مبلغ تراکنش ها در اردیبهشت ۹۹

آمار اعلام شده از وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک در اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرکی نسبت به فروردین به ترتیب با رشد ۳۵ و ۱۰۱ درصدی همراه بوده است و دو میلیارد و ۶۰۶ میلیون و ۱۳۸ هزار تراکنش به مبلغ۳۹۷  هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان انجام شده و میانگین هرتراکنش معادل ۱۵۲ هزار و ۶۱۷ تومان بوده است. در اردیبهشت ماه ۹۹ نسبت به اردیبهشت ۹۸ در تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرکی رشدی به ترتیب ۲۱ و ۴۴ درصدی حاصل شده که نشان از افزایش استقبال و استفاده از شبکه پرداخت الکترونیک در این دوره یکساله دارد.۹۰ درصد از طریق پایانه‌های فروش (کارتخوان) انجام شده، ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب سهمی ۶ و ۴ درصدی دارند.

پس از کاهش ۱۲.۵ درصدی تعداد کارت های تراکنش دار بانکی در فروردین ۹۹، در اردیبهشت ۹۹ تعداد کارت های تراکنش دار بانکی افزایش داشته و به ۱۰۸ میلیون و ۵۳۲ هزار رسید که نسبت به اسفند ۹۸ نیز بالاتر بوده است و با ۵ میلیون کارت هدیه و بن کارت، ۱۰۳ میلیون کارت برداشت و ۸۰ هزار کارت اعتباری بیش از ۱۰۸ میلیون کارت تراکنش دار بانکی فعال بوده است.

به عبارت دیگر، با کاهش  ۱۲.۵ درصدی تعداد کارت ها در فروردین، بار دیگر در اردیبهشت تعداد کارتهای تراکنش دار افزایش داشته است وکارت هدیه ۲۶ درصد، کارت اعتباری ۱۲۱ درصد و کارت برداشت ۱۲.۲۸ درصد نسبت به فروردین ۹۹ افزایش یافته است.

در اسفند ۹۸، از حدود ۱۱۰ میلیون کارت تراکنش دار  حدود  ۱۰۵ میلیون کارت برداشت،  ۴.۵ میلیون کارت هدیه و بن، ۱۳۷ هزار کارت اعتباری  بوده است.  این رقم در  فروردین ۹۹ کاهش داشته و ۹۶ میلیون کارت تراکنش دار فعال بوده که ۴ میلیون کارت هدیه و بن، ۳۶ هزار کارت اعتباری و ۹۲ میلیون کارت برداشت بوده است. به عبارت دیگر با کاهش بیش از ۱۲.۶ درصدی کارت های تراکنش دار، کارت های اعتباری ۷۳ درصد و کارت هدیه ۱۱ درصد و کارت برداشت نیز بیش از ۱۲ درصد کاهش داشته است.

تعداد کل کارتهای بانکی تراکنشدار در اردیبهشت ماه ۹۹ نسبت به فروردین ماه ۹۹  نرخ رشد مثبت معادل ۱۲.۸۹ درصد داشته و نرخ رشد در سه دسته کارت هدیه و بن کارت،کارت برداشت و کارت اعتباری مثبت بوده است.

۲۳ هزار میلیارد ریال تراکنش در فروردین ۹۹ 

بانک ایران زمین روی هم  ۱۸ میلیون و ۷ هزار تراکنش صادره و پذیرش شده با مبلغ ۲۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال داشته است اختلاف مبلغ پذیرش شده با صادر شده یعنی ورود منابع به بانک با خروج منابع از بانک در فروردین ۹۹ نشان می دهد که بانک ایران زمین ۲۱ میلیارد ریال تراکنش صادرشده بیشتر از تراکنش پذیرش شده داشته است.اما در ماه های قبل، ورودی منابع از طریق تراکنش های پذیرش شده بیش از تراکنش صادره بوده است و در بهار امسال، احتمالا متاثر از وضعیت کرونا و رکود حاکم بر اقتصاد، تراکنش صادره بیش از تراکنش پذیرش شده بوده است.

در بازار تراکنش های صادره و پذیرش شده، بانک ایران زمین سهم ۳۷ صدم درصدی از تعداد و سهم ۵۷ صدم  درصدی از مبلغ تراکنش های صادره  داشته و همچنین سهم ۵۷ صدم درصدی از تعداد و سهم  ۵۷ صدم درصدی از مبلغ تراکنش های پذیرش شده  کل سیستم بانکی داشته است. به عبارت دیگر، در فروردین ۹۹ جذب منابع بیش از خروجی منابع  از طریق تراکنش های بانکی بوده است و بانک ایران زمین جزو بانک هایی است که از طریق تراکنش ها منابع بیشتری را جذب می کند.

تعداد تراکنش های پذیرش شده منحای تراکنش های صادر شده در فروردین ۹۹ نشان می دهد که بانک ایران زمین ۳ میلیون و ۸۶۱ هزار تراکنش پذیرش شده بیشتر نسبت به تراکنش های صادره داشته است.هزینه فرصت امهال اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه طی اسفند تا اردیبهشت‌ماه در بانک ایران زمین فرصت مناسبی برای مشتریان این بانک بوده است. بانک ایران زمین در دوره شیوع کرونا اعلام کرد که پاندمی ویروس کرونا تاثیر با اهمیتی بر فعالیت این بانک نداشته و اثرات نامطلوب آن به هزینه فرصت امهال اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه طی اسفند تا اردیبهشت‌ماه محدود می‌شود.

بانک ایران زمین با صدور اطلاعیه‌ای در سامانه کدال اعلام کرد: به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ضرورت شفاف سازی تاثیرات شیوع ویروس کرونا به استحضار می‌رساند پاندمی ویروس کرونا تاثیر با اهمیتی بر فعالیت این بانک نداشته و اثرات نامطلوب آن به هزینه فرصت امهال اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه در اسفندماه لغایت اردیبهشت‌ماه سال جاری به انضمام برخی اقلام مورد نیاز جهت مقابله با انتشار ویروس محدود می‌شود.

در این اطلاعیه تصریح شده است: بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود.

 ارائه خدمات الکترونیک در دوره کرونا

با توجه به باز شدن بخش دیگری از مشاغل و کسب و کارها و تردد استانی و بین استانی، بانک ایران زمین اعلام کرد آماده ارائه تمام خدمات بانکداری الکترونیک به مشتریان است که از حضور و تردد بیشتر اجتناب کنند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین نیز با اشاره به اینکه روزهای آینده شاهد باز شدن بخش دیگری از کسب و کارها و همچنین ترددهای بین استانی خواهیم بود اظهار داشت: مردم ما باید به این نکته توجه داشته باشند، که این موضوع به معنای رفع اپیدمی کرونا نیست، و رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی الزامی است.

استاد با اشاره به شرایط بهداشتی شعب بانک ایران زمین گفت: همکاران من در شعب تمامی مسائل بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغ شده را رعایت می‌کنند، اما از مشتریان می‌خواهیم در صورت امکان به شعب مراجعه نکنند و امور خود را از طریق بانکداری الکترونیک انجام دهند.محیط‌های عمومی مانند شعب بانک ها به جهت رفت و آمدهای زیاد حتی با رعایت نکات بهداشتی جزو محل‌های پر خطر هستند و مشتریان برای حفظ سلامت خود و همکاران من از حضور غیر ضروری باید خودداری کنند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین، بانکداری آنلاین را راهی مناسب برای انجام امور مالی عنوان کرد و گفت: همه بخش های بانک از جمله بخش فناوری اطلاعات از آمادگی کامل برای ارائه خدمات از راه دور به مشتریان آماده هستند و در حال حاضر بخش زیادی از خدمات بانکی به صورت آنلاین وجود دارد.مشتریان در صورتی که با مشکلی مواجه شدند قبل از حضور در شعب می‌توانند مسائل خود را از طریق شماره ۲۴۸۰۹ (مرکز ارتباط با مشتریان بانک) مطرح کنند و از حضور غیر ضروری در شعب خودداری کنند.

۱۴۱ میلیارد تومان جذب منابع بیشتر در بازاریک ماهه تراکنش ها

در سال ۹۸ نیز سهم بانک ها از تعداد و مبلغ تراکنش های صادره و پذیرش شده که نشان دهنده اثربخشی آنها در جذب بیشتر یا کمتر منابع بانکی است نشان می دهد که بانک ایران زمین،  ۳ میلیون و ۶۴۸ هزار تراکنش پذیرفته شده بیشتر نسبت به تراکنش صادره داشته که نسبت به رقم ۳ میلیون آبان ماه افزایش قابل توجهی دارد و عملا جذب منابع و پول بیشتری را نسبت به خروج پول و منابع از بانک داشته است. حاصل این تراکنش ها و عملکرد بانکداری الکترونیک و خدمات نوین بانکی و تراکنش ها، برای بانک ایران زمین منابع بیشتری را حاصل کرده و بانک ایران زمین در یک ماه عملا ۱۴۱ میلیارد تومان جذب مبلغ بیشتری را از طریق اختلاف تراکنش های پذیرفته شده بیشتر نسبت به تراکنش صادره داشته است.

نتیجه مبلغ تراکنش های پذیرش شده و صادره  و اختلاف مبالغی که بانک پول دریافت کرده و به حساب های بانک اضافه شده با پول هایی که بابت تراکنش ها پرداخت شده و از بانک خارج شده، نشان می دهد که بانک ایران زمین در دی ماه ۹۸ به میزان ۱۴۱ میلیارد تومان  و در آبان ماه ۱۷۳ میلیارد تومان منابع بیشتری دریافت کرده است و مبالغ دریافت شده بیش از مبالغ پرداخت شده بوده  و در ماه های اخیر این روند همچنان ادامه یافته و نشان دهنده توان این بانک و ثبات عملکرد آن در بازار تراکنش ها  در جذب منابع بیشتر است.

این فرصت رقابتی برای بانک ایران زمین، نشان می دهد که این بانک می تواند با گسترش خدمات نوین بانکداری الکترونیک و گسترش ابزارها و تراکنش ها و قراردادهای بانکی و خدماتی وتجاری، منابع و پول بیشتری را جذب کند.   به عبارت دیگر، منابع و پول از برخی بانک ها به سمت بانک ایران زمین انتقال یافته است و در حالی که برخی بانک ها مبلغ تراکنش صادره بیشتری داشته اند بانک هایی مانند بانک ایران زمین تراکنش های پذیرش شده بیشتری داشته اند و پول بیشتری را دریافت کرده اند و این مزیت و موقعیت ویژه توان رقابتی بانک در جذب منابع بیشتر از طریق بانکداری الکترونیک و خدمات نوین بانکی را نشان می دهد. براین اساس باید بررسی شود که چه اقدامات و قراردادها و همکاری هایی باعث شده که  توان رقابتی این بانک در جذب منابع بیشتر شود.

براین اساس، جا دارد که با توجه به مزیت های این بانک، نسبت به گسترش ابزارها و خدمات بانکداری الکترونیک اقدام شود و از جمله ایجاد یک شرکت خدمات الکترونیکی می تواند به بانک ایران زمین در توسعه ابزارها و خدمات و تراکنش های بانکی کمک بیشتری کند.

مقایسه آماری بین تعداد و مبلغ تراکنش های صادرکنندگی و پذیرندگی بانک های کشور در دی ماه ۹۸ نشان می دهد که تعدادی از بانک ها مانند بانک ایران زمین، مبالغ دریافتی بیشتری نسبت به مبالغ پرداخت شده حاصل از تراکنش ها داشته اند وعملا بخشی از منابع بانکی تعدادی از بانک ها از طریق تراکنش ها خارج و به تعداد دیگری از بانک ها مانند بانک ایران زمین انتقال یافته اند و این موضوع نشان دهنده توان رقابتی برخی بانک ها در جذب منابع بیشتر از طریق بانکداری الکترونیک است.

بانک ایران زمین با ۲۱ میلیون و ۶۴۸ هزار تراکنش صادره و پذیرفته شده که نسبت به ۲۱ میلیون آبان ماه افزایش قابل توجهی دارد، بیش از ۳۴۲۶ میلیارد تومان گردش مالی داشته که نسبت به رقم ۳۱۵۴ میلیارد تومان گردش مالی حاصل از تراکنش های بانکی در آبان ماه افزایش داشته است.

این بانک از بیشتر بودن تراکنش پذیرش شده نسبت به صادره، عملا معادل ۱۴۱ میلیارد تومان منابع بیشتر از اختلاف تراکنش پذیرش شده با صادره جذب کرده است.
این موضوع علاوه بر اثبات توانایی بانک ایران زمین در بازار تراکنش ها و جذب منابع بیشتر، می تواند فرصتی برای بانک در جهت گسترش خدمات بانکداری الکترونیک محسوب شود که با ایجاد یک شرکت پرداخت و معرفی ابزارها و خدمات نوین بانکداری الکترونیک می تواند به تدریج سهم خود را از بازار تراکنش ها، کارت ها، ابزارها و درآمد های موجود افزایش دهد.

بیشترین اختلاف مثبت مبالغ تراکنش های پذیرش شده و مبالغ تراکنش های صادره در دی ۹۸،  متعلق به بانک های ملت، پارسیان، پاسارگاد و ایران زمین است. بیشترین اختلاف منفی در مبلغ تراکنش های پذیرش شده منحای صادر شده، نیز مربوط به بانک ملی، مسکن، صادرات، تجارت، سپه بوده است. حضور بانک ایران زمین در بین بانک های بزرگ، در زمینه اختلاف مثبت مبلغ تراکنش های پذیرش شده و صادره، نشان دهنده توان بانک و برخورداری از مشتریان و مبالغ بالاتر تراکنش های بانک ایران زمین نسبت به متوسط تراکنش های کل شبکه بانکی است و بانک ایران زمین با شرکت ها و قراردادها و خدماتی در ارتباط است که عملا مبلغ تراکنش ها را از سایر بانک ها به سمت حساب های بانک ایران زمین هدایت می کند و این نوع خدمات و قراردادها موجبات ایجاد یک برتری و قدرت رقابتی را برای بانک ایران زمین ایجاد کرده است.

اختلاف مثبت تراکنش صادره منحای پذیرش شده نشان می دهد که بانک ملت از نظر مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان، بانک پارسیان۳۵۰۰ میلیارد تومان، پاسارگاد ۱۳۰۰ میلیارد تومان، ایران زمین۱۷۳ میلیارد تومان جذب منابع بیشتر داشته است. اختلاف منفی مبلغ تراکنش ها نیز نشان می دهد که بانک ملی با ۱۳ هزار میلیارد تومان، مسکن ۳ هزار میلیارد تومان، صادرات ۲۴۵۶ میلیارد تومان، تجارت ۶۸۷ میلیارد تومان، سپه۱۴۳ میلیارد تومان مبلغ بیشتری پول پرداخت کرده اند.
بانک های ملت،  سامان،  پارسیان و پاسارگاد بیشترین اختلاف مثبت در مبلغ تراکنش های صادرشده و پذیرش شده را دارا بوده و بانک های ملی،  مسکن، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران بیشترین اختلاف منفی در این خصوص را دارند. این بدان معناست که وجوهات ذخیره شده در حسابهای دارندگان کارت عمدتا از طریق ابزار پرداخت الکترونیکی از بانک های ملی،  مسکن،  صادرات و انصار به سمت بانک های ملت،  سامان،  پارسیان و پاسارگاد در حال انتقال است.

اختلاف تعداد تراکنش صادره و پذیرش شده

در زمستان ۹۸ بیشترین سهم از تعداد و مبلغ تراکنش های صادرشده به ترتیب به بانک های ملی و ملت تعلق داشته است. بالاترین سهم تعدادی و مبلغی تراکنش های پذیرش شده نیز در بانک ملت گزارش میشود و نشان دهنده برتری عملکرد هر بانک از نظر پذیرش یا صدور تراکنش های شاپرکی است. برای محاسبه این ویژگی،  تعداد تراکنش های صادره هر بانک از تعداد تراکنش های پذیرش شده همان بانک کسر می شود. با کسر تعداد تراکنش های صادره  هر بانک از تعداد تراکنش های پذیرش شده همان بانک، مشخص شده که بانک های ملت، پارسیان، پاسارگاد، ایران زمین، عملکرد مثبت از نظر تعداد تراکنش های صادره داشته اند. بانک های ملی، صادرات، تجارت، سپه نیز تعداد تراکنش پذیرش شده بیشتری نسبت به تعداد تراکنش صادر شده داشته اند. سه بانک ملت،  سامان و پارسیان بیشترین اختلاف مثبت در تعداد تراکنش های صادره منحای پذیرش شده را دارا بوده و بانک های ملی، صادرات و تجارت بیشترین تعداد پذیرش شده نسبت به صادره را داشته اند.

در مقایسه ای آماری بین تعداد و مبلغ تراکنش های صادرکنندگی و پذیرندگی به تفکیک هر بانک،  بیشترین سهم از تعداد و مبلغ تراکنش های صادرشده و پذیرش شده به بانک های ملت ، ملی و صادرات وکشاورزی اختصاص یافته است.

در بررسی گردش مالی شاپرکی که مجموع مبالغ صادرکنندگی و پذیرندگی هر بانک است،  بانک های ملت، ملی و صادرات بیشترین گردش مالی شاپرکی و بانک مشترک ایران-ونزوئلا کمترین گردش مالی شاپرکی را در اختیار دارند.

در بررسی اختلاف ارزش ریالی بین تراکنش های پذیرش شده هر بانک با تراکنش های صادر شده توسط آن بانک،  سه بانک ملت،  سامان  و پارسیان  بیشترین اختلاف مثبت در مبلغ تراکنش های صادرشده و پذیرش شده را دارا بوده و بانک های ملی ، مسکن و صادرات ایران بیشترین اختلاف منفی در این خصوص را دارند.
در محاسبه شاخص اختلاف تعداد تراکنش های صادر شده و پذیرش شده هر بانک جهت نشان دادن برتری عملکرد هر بانک از نظر پذیرش یا صدور تراکنش های شاپرک،  مشاهده می شود که سه بانک ملت، سامان و  پارسیان  بیشترین اختلاف مثبت در تعداد   تراکنش های پذیرش شده و بانک های ملی، صادرات و تجارت بیشترین اختلاف منفی در این خصوص را داشته اند. این بدین معناست که درسه بانک نخست ورود منابع مالی بیشتر از میزان خروج آن از بانک و در سه بانک دیگر برعکس است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.