سهم بالای بانک سپه از بانکداری الکترونیک و تراکنش‌های نظام بانکی کشور

در سال‌های اخیر، بانک سپه پیشگام طرح های مسوولیت اجتماعی، و کاهش درد و رنج مردم، حمایت از دولت، رسیدگی به مشکلات مردم، در شرایط تحریم، کرونا و... بوده است و به تدریج به سمت ساماندهی شرکت های زیرمجموعه، شرکت های سرمایه گذاری و بنگاه های این بانک خواهد رفت.
کد خبر : 27223
تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 10:32
سهم بالای بانک سپه از بانکداری الکترونیک و تراکنش‌های نظام بانکی کشور
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی، و یک بانک کاملا دولتی، در سال ۱۳۹۹ با ادغام ۵ موسسه اعتباری و بانک نظامی شامل  انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه، نه تنها از احتمال مشکل  و چالش و بحران در موسسات اعتباری جلوگیری کرد بلکه از آبروی نظام بانکی و بازار پول در سال های اخیر، و در شرایط سخت تحریم ها حفاظت کرد و اجازه نداد که مانند چند موسسه اعتباری ورشکسته، مشکلی برای این بانک ها، سهامداران، سپرده گذاران و ذی نفعان و از همه مهمتر کل اقتصاد کشور ایجاد شود.

براین اساس، بانک سپه از نظر تعداد شعبه، پرسنل، یکی از بزرگترین بانک های کشور است و به تدریج قدرت و توان بیشتری را در نظام بانکی کسب خواهد کرد. اساسنامه جدید بانک نیز  در هیات وزیران تصویب و از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در شهریور ۱۴۰۱  در ۴۷ ماده به بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ابلاغ شده است. در ماده ۵ میزان سرمایه بانک سپه معادل ۲۴ هزار ۷۶۶ میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۱، زیان دهی بانک های دولتی از عدد ۵۰۰ میلیارد تومان به ۷۰ هزار میلیارد تومان سود رسیده که نشانه انضباط مالی بی‌سابقه است. بانک سپه نیز با اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ به تدریج از زیان دهی خارج می شود و به تدریج با بهبود وضعیت بانک سپه و بانک های ادغام شده به عنوان یکی از بزرگترین بانک های کشور، شاهد سودآوری این بانک خواهیم بود.

براین اساس به نظر می رسد که بانک سپه به تدریج ساختار این بانک و مجموعه های ادغام شده را ساماندهی خواهد کرد و می تواند در سال ۱۴۰۲ و سال های آینده وضعیت سود و زیان خود را بهتر کند. در سال های اخیر، بانک سپه پیشگام طرح های مسوولیت اجتماعی، و کاهش درد و رنج مردم، حمایت از دولت، رسیدگی به مشکلات مردم، در شرایط تحریم، کرونا و… بوده است و به تدریج به سمت ساماندهی شرکت های زیرمجموعه، شرکت های سرمایه گذاری و بنگاه های این بانک خواهد رفت.

بانک سپه از ۱۳۰۴ تا کنون ۲۷  مدیرعامل به خود دیده است. این بانک اکنون به دلیل ادغام ۵ بانک نظامی دیگر، یکی از بزرگترین شبکه های بانکی با تعداد پرسنل و شعب بسیار را دارد.

برآوردها از تعداد ۵۰ هزار کارمند بانک سپه بعد از ادغام خبر می دهد. اما با قوانین بازنشستگی با سا لهای کار کمتر، تعداد بسیاری از کارمندان بانک اکنون بازنشسته شده اند.  در میان ۲۷ بانک با مبلغ حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بیشترین تسهیلات را به کارمندانش اعطا کرده است.

 

سهم بالای بانک سپه از بازار بانکداری الکترونیک و تراکنش های بانکی 

بانک سپه سهم بالا در تراکنش ها، کارت خوان های فروشگاهی، تعداد و مبلغ تراکنش ها، تعداد کارت های اعتباری، کارت های بانکی تراکنش دار، داشته و نشان می دهد که جزو بزرگترین بانک های کشور از نظر فعالیت بانکی و مالی، تعداد مشتری، تعداد کارت، گردش مالی، سپرده و تسهیلات و گسترش خدمات بانکی در کل کشور است.
بانک سپه با کسب سهم ۱۸.۷۸ درصدی رتبه نخست شبکه بانکی با بیشترین سهم از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی و نیز جزو بانک‌های برتر در کسب بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در شبکه پرداخت قرار گرفت.

براساس این گزارش، این بانک با اختصاص ۱۷.۵۴ درصد توانست از بازار تعدادی تراکنش‌های شبکه بانکی رتبه دوم نظام بانکی را به خود اختصاص دهد.

بانک سپه جزو بانک‌های برتر دارای بیشترین کارت اعتباری تراکنش‌دار و نیز موفق به کسب رتبه دوم بیشترین سهم از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در شبکه پرداخت با سهم ۱۱.۳۱ درصدی در تیرماه سال جاری شد.

این بانک همچنین با سهم ۸.۶۹  درصدی توانست در زمره برترین بانک‌های صادرکننده بیشترین کارت هدیه و بن کارت تراکنش‌دار در مدت مذکور قرار گیرد.

شاپرک در جدیدترین گزارش خود بانک سپه را با سهم ۲۳۰.۷۲۵ هزار تراکنشی در جایگاه دوم بیشترین اختلاف مثبت در تعداد تراکنش‌های پذیرش‌شده و با کسب سهم ۱.۲۰۲.۰۵۲ هزار تراکنشی نیز در جایگاه دوم بیشترین سهم از کل تراکنش‌های صنعت پرداخت کارتی در شبکه بانکی قرار داده است.

بانک سپه با کسب اختلاف مثبت ۴.۶۱ درصدی بالاترین اختلاف مثبت سهم تعدادی بین سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و بیشترین اختلاف تعدادی مثبت برای ابزار کارتخوان فروشگاهی را بدست آورد.

بانک سپه همچنین با کسب سهم ۱۴.۷۳ درصدی از بازار بانک های پذیرنده برحسب تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در سال ۱۴۰۱‌، در جایگاه دوم و در زمره سه بانک برتر کشور قرار گرفت.

این شاخص های مربوط به تعداد کارت ها، تراکنش ها و سهم بالای بانک سپه در گردش مالی تراکنش های بانکی نشان دهنده رشد بالای سپرده ها، تسهیلات بانکی و حضور موثر بانک سپه در شبکه بانکی کشور است.

 

بانک سپه برای اجرای قانون جهش تولید مسکن ۵۵۱۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد

بانک سپه با ۵۵۱۱ میلیارد تومان تسهیلات در اجرای قانون جهش تولید مسکن شامل تسهیلات ساخت خود مالکی، مشارکت نهضت ملی مسکن، تسهیلات مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه، از ابتدای اجرای قانون تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ سهم ۵.۶ درصدی از کل تسهیلات بانک ها داشته است.

بانک سپه ۱۷۶ هزار میلیارد ریال برای ساخت ۴۳ هزار واحد مسکونی اختصاص داد

بانک سپه از ابتدای اجرای طرح «اقدام ملی مسکن» بیش از ۱۷۶ هزار میلیارد ریال در قالب ۱۰۰ پروژه برای بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی اختصاص داده است.طرح «اقدام ملی مسکن» شامل ۳ بخش نهضت یک میلیون خانه در سال، تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و تسهیلات کمک ودیعه مسکن است.

بانک سپه  در اجرای طرح «اقدام ملی مسکن» در سال جاری، بیش از ۱۷۶ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال در قالب ۱۰۰ پروژه برای ۴۳ هزار و ۳۷۸ واحد مسکونی اختصاص داده است.
این بانک از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۱۴۰۱، مبلغ یکهزار و ۴۴۲ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و مبلغ ۱۰ هزار و ۸۷۹ میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریال نیز در قالب تسهیلات کمک ودیعه مسکن پرداخت کرده است.شایان ذکر است بانک سپه همواره در اجرای طرح‌های حمایتی دولت از اقشار کم برخوردار جامعه پیشگام بوده است.

بانک سپه در صدر بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات بدون ضامن 

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، بانک سپه با پرداخت ۱۷ هزار و ۶۹۹میلیارد تومان به بیش از ۶۳۰ هزار نفر، در صدر بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات بدون ضامن در کشور قرار گرفت.

این بانک بر اساس گزارش عملکرد منتشر شده بانک‌های دولتی و خصوصی شده در پرداخت تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن، در جایگاه نخست بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات بدون ضامن در کشور قرار گرفت.

بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک سپه از تاریخ اول بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ خردادماه سال ۱۴۰۲ با پرداخت بالغ بر ۱۷ هزار و ۶۹۹ میلیارد و ۷۵۹ میلیون تومان به ۶۳ هزار و ۱۱ نفر، از نظر تعداد و حجم تسهیلات اعطایی در صدر بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات بدون ضامن در کشور قرار گرفت.

بانک سپه در پنج ماه نخست به ۲۵۸۴۵ خانوار تسهیلات قرض الحسنه فرزند پرداخت کرد

بانک سپه با بیش از ۱۶۲۲ میلیارد تومان اعتبار، به بیش از ۲۵ هزار و ۸۴۵ نفر تسهیلات فرزند داده است. بانکهای کشور بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه فرزند در ۵ ماه اول امسال پرداخت کردند

فعالیت های گسترده مسوولیت اجتماعی بانک سپه در سا لهای اخیر 

فعالیت های مسوولیت اجتماعی بانک سپه در سا لهای اخیرشامل موارد زیر بوده است:
کمک به خودکفایی  خانواده های تحت پوشش کمیته امداد
پیشگامی در کمک به زلزله زدگان غرب کشور و اعتبار بازسازی
صدها هزار وام ازدواج
تسهیلات طرح مشاغل خانگی
نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی
پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مسکن و درمان به خانواده معظم شهدا و ایثارگران
دانش‌آموزان کم‌توان زاهدانی با ویلچرهای اهدایی بانک سپه به مدرسه رفتند
آزادی ۱۶۸ زندانی جرائم مالی غیرعمد وتهیه ۴ هزار بسته معیشتی به خانواده های زندانیان نیازمند
فروش ۳۵۳ رقبه ملک به ارزش بیش از ۲۶۹ هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال ۱۴۰۱
اختصاص تسهیلات به طرح های ملی و استانی اشتغال زا
اعطای تسهیلات  به واحد های تولیدی کوچک و متوسط
صدور کارت اعتباری
فعالیت های ارزی پسابرجام
صدور حواله های ارزی
عاملیت و مشارکت برای تخصیص منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای طرح های کلان و ملی کشور
مشارکت  قرارداد فاینانس برای تأمین مالی طرح های اولویت دار کشور
پرداخت تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی

پرداخت بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه در ۵ ماه نخست ۱۴۰۲

بانک سپه در پنج‌ماه نخست سال جاری در حوزه تسهیلات تکلیفی مبلغ ۱۱۵ هزار و ۶۳۵ میلیارد و ۷۲۲ میلیون ریال در قالب بیش از ۸۶ هزار و ۸۰۵ فقره تسهیلات در حوزه‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری، اشتغالزائی، کمک ودیعه مستاجران و قانون جهش تولید مسکن پرداخت کرده است.

این بانک که در زمره بانک‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است، در پنج‌ماه نخست سال جاری به ۲۷ هزار و ۶۲۱ پرونده به میزان ۵۷ هزار و ۹۴ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد پرداخت کرده است.

این در حالی است که در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، بانک سپه در مدت اشاره شده ۱۶هزار و ۵۰۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال برای ۲۶ هزار و ۳۰۴ فقره پرونده اختصاص داده است.

بانک سپه همچنین مبلغ ۲۵ هزار و ۷۴۸ میلیارد و ۷۱۵ میلیون ریال جمعاً بابت ۱۹ هزار و ۵۹۵ فقره تسهیلات اشتغا‌لزائی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، استانداری‌ها، اشتغال زندانیان، بنیاد برکت، صندوق نوآوری و شکوفایی مجموعاً از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، در پنج‌ماه نخست سال جاری پرداخت کرده است.

این بانک همچنین به تعداد چهار هزار و ۹۳۶ فقره پرونده تسهیلات کمک ودیعه مسکن مستأجرین (موضوع قانون جهش تولید مسکن) در مدت مذکور از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳ هزار و ۱۰۱ میلیارد و ششصد میلیون ریال و نیز از محل سهمیه دوسال اخیر مجموعاً مبلغ یکهزار و ۲۲۰ میلیارد و ۴۹۲ میلیون ریال به دوهزار و ۳۶۴ فقره پرونده ودیعه مسکن به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اختصاص داده است.

بانک سپه در مدت مذکور مبلغ ۱۱هزار و ۹۶۴ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال به ۵ هزار ۹۸۵ فقره پرونده تسهیلاتی در راستای قانون جهش تولید مسکن (بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) پرداخت کرده است.

پرداخت بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی توسط بانک سپه

بانک سپه در خرداد‌ماه سال جاری در حوزه تسهیلات تکلیفی مبلغ ۲۶ هزار و ۹۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال پرداخت کرده است.

بانک سپه در خرداد‌ماه سال جاری در حوزه تسهیلات تکلیفی مبلغ ۲۶ هزار و ۹۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال در قالب بیش از ۲۰ هزار فقره تسهیلات در حوزه‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری، اشتغالزائی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و کمک ودیعه مسکن پرداخت کرده است.

این بانک که در زمره بانک‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است، در خردادماه سال جاری به ۹ هزار و ۲۴۷ پرونده به میزان ۱۹ هزار و ۹۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد ۴ درصد پرداخت کرده است.

این در حالی است که در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، بانک سپه در مدت اشاره شده ۶ هزار و ۲۰۸ میلیارد و ۲۰ میلیون ریال برای ۹ هزار و ۷۹۶ فقره پرونده اختصاص داده است.

بانک سپه همچنین مبلغ ۳۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال جمعاً بابت ۲۵۲ فقره تسهیلات اشتغا‌لزائی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از محل سهمیه ابلاغی قانون بودجه سال ۱۴۰۱، در خرداد‌ماه سال جاری پرداخت کرده است.این بانک همچنین به تعداد ۷۳۵ فقره پرونده تسهیلات کمک ودیعه مسکن مستأجرین در مدت مذکور، مبلغ ۴۵۵ میلیارد ریال اختصاص داده است.

تبیین رویکردهای کلان بانک سپه در سال ۱۴۰۲ 

آیت اله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه رویکردهای کلان بانک در سال ۱۴۰۲ را تبیین و بر ضرورت اهتمام جدی مجموعه بانک حول برنامه‌های اولویت‌دار تاکید کرد.

  بانک سپه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ برنامه دارد

مدیرعامل بانک سپه با تشریح شاخص‌های اقتصاد کلان  و کل های پولی، به تحلیل وضعیت اقتصادی کشور پرداخته و با ذکر عوامل غیربنیادی رشد تورم، از برنامه های وسیع دولت و بانک مرکزی در جهت مدیریت رشد نقدینگی و کنترل قیمت ارز خبر داد.

وی با اشاره به عوامل رشد تورم، اظهار داشت: کلیه متغیرهای درون زا و برون زا از طریق تاثیر بر رشد نقدینگی، موجبات اثرگذاری بر متوسط تورم را فراهم می کند، به ضرورت مدیریت شوک های حول ترند بلندمدت تورم اشاره کرد.

  لزوم افزایش منابع و توجه به سپرده های ارزان قیمت

دکتر ابراهیمی ضمن تحلیل کلی وضعیت بانک سپه، با ارائه آمارهایی از رشد شاخص ها در بانک، اظهار داشت: با توجه به اختصاص حدود نیمی از سپرده های بانک سپه به سپرده های کوتاه مدت، مراقبت و مدیریت این گروه از سپرده ها و حفظ روند رشد آن ضرورت دارد.
وی با اشاره به توفیقات بانک در جذب سپرده های ارزان قیمت، خواستار تداوم این اقدامات در سال جاری جهت مدیریت قیمت تمام شده پول شد.

برگزاری جشنواره قرض الحسنه در بانک سپه

مدیرعامل بانک سپه از برگزاری جشنواره قرض‌الحسنه در این بانک طی سال جاری خبر داد و توسعه خط کسب و کار بانکداری قرض الحسنه را یکی از محورهای توسعه راهبردی بانک خواند و بر ضرورت توسعه زیرساختهای لازم در این خصوص تاکید کرد.

ضرورت توازن در منابع و مصارف

دکتر ابراهیمی با ارائه آمار مقایسه‌ای از مصارف بانک، خاطرنشان کرد: در حوزه های بانکداری خرد، بانکداری شرکتی و بانکداری ویژه باید به سمت افزایش جذب منابع و کاهش مصارف براساس شرایط خاص هر استان  حرکت کنیم.

لزوم مراقبت از سیاست های اعتباری 

مدیرعامل بانک سپه لزوم مراقبت و رعایت بهداشت اعتباری در عملکرد تسهیلات اعطایی را موضوع بسیار مهم و اولویت‌دار بانک در سال جاری عنوان کرد و افزود: ترکیب اعطای تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی باید با برنامه ریزی لازم وهدفمند مهندسی شود.

دکتر ابراهیمی با اشاره به رشد بانک سپه در حوزه ضمانت نامه ها و اعتبارات اسنادی، بر ضرورت تلاش مضاعف برای رشد بیشتر در حوزه تعهدات تاکید کرد.

  لزوم توجه به قیمت تمام شده پول و کاهش هزینه های غیرعملیاتی

وی با اشاره به ضرورت کاهش قیمت تمام شده پول و کاهش هزینه های غیرعملیاتی در بانک سپه، خاطرنشان کرد: بانک در شرایط حاضر باید با تدبیر و حسابگری قیمت تمام شده پول را کاهش داده و صرفه‌جویی هزینه‌ها در سطوح مختلف را در دستور کار خود قرار دهد.

  طرح تحول راهبردی عامل تحقق اهداف بانک است

مدیرعامل بانک سپه طراحی و استقرار خطوط کسب و کار بانک در قالب برنامه تحول راهبردی را تنها مسیر رسیدن بانک سپه به اهداف تبیین شده برشمرد و بر اهمیت و ضرورت درک صحیح این طرح توسط کارکنان تاکید کرد.

  مشتری مداری عامل موفقیت بانک سپه

دکتر ابراهیمی خواستار تعامل بیشتر با مشتریان در حوزه CRM و توجه به موضوعاتی نظیر رفتارشناسی مشتریان، تشکیل سبد مشتریان، تبدیل مشتریان غیرفعال به فعال و جذب مشتریان سرگردان شد و گفت: لازم است با تدوین نقشه جذب مشتریان، بر خطوط کسب وکار به طور هوشمندانه تمرکز کنیم.

  لزوم حل مسائل بانک با تکیه بر دانش و هوشمندی 

مدیرعامل بانک سپه بر لزوم حل مسائل پیش روی بانک با تکیه بر هوشمندی و اقدامات متکی به هوش تجاری همراه با عمق بخشی فنی تاکید کرد و افزود: موضوعات مهم مانند سود و زیان بانک، اضافه برداشت از بانک مرکزی، تحقق برنامه جذب منابع، افزایش سرمایه بانک، مدیریت دارایی ها و فروش املاک و اموال مازاد باید طبق برنامه تدوین شده، با درایت و هوشمندی و با تلاش شبانه روزی همه کارکنان طی سال جاری با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به اهمیت حوزه فناوری اطلاعات به عنوان حوزه پیشران بانک، خواستار رفع نواقص احتمالی و تکمیل زیرساخت ها در این حوزه شد.

دکتر ابراهیمی در پایان، توجه به موضوع توانمندسازی و آموزش کارکنان، رضایتمندی شغلی آنان، روان سازی فرآیندها، آراستگی کارکنان، امور فرهنگی و لزوم مراقبت و نظارت بر عملکرد شرکت های زیرمجموعه بانک را از سایر امور شایان توجه در سال جاری برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با وجود مدیران و کارکنان شایسته در بانک سپه، سال ۱۴۰۲سال شکوفایی و اعتلای بیش از پیش بانک سپه باشد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.