احیای پروژه بزرگ پتروشیمی ابن سینا پس از سال‌ها وقفه؛

مارون درمانگر پتروشیمی ابن سینا شد

پروژه پتروشیمی ابن سینا همدان که خروجی سفر استانی سال ۱۳۸۳ مقام معظم رهبری به استان همدان بود پس از وقفه‏‌ای قریب به ۲۰ سال با سرمایه‌گذاری هلدینگ مارون احیا شد.
کد خبر : 29549
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 15:44
مارون درمانگر پتروشیمی ابن سینا شد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینا همدان در سال ۱۳۹۰ به  ثبت رسیده است. محل احداث پتروشیمی ابن سینا منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد واقع در شهرستان فامنین از توابع استان همدان است. پتروشیمی ابن‌سینا در سال ۸۳ با سفر مقام معظم رهبری تصویب شد. این شرکت پس از وقفه‏‌ای قریب به ۲۰ سال با سرمایه‌گذاری هلدینگ مارون احیا شد.

در همین ارتباط مهندس شبیری مدیر برنامه ریزی و استراتژیک پتروشیمی مارون در گفتگو با نبض بازار در خصوص سرمایه گذاری پتروشیمی مارون در پروژه ابن سینا همدان گفت:پتروشیمی مارون، درپتروشیمی ابن سینا همدان با هدف کسب ارزش افزوده و ارتقای صنعت پتروشیمی در کشور سرمایه گذاری کرد. این پروژه ضریب اشتغال زایی بالایی را در پی خواهد داشت .پتروشیمی ابن سینا همدان محصولات اساسی و کلیدی تولید می کند.پتروشیمی ابن سینا همدان طرحی بوده که سالها مسکوت بود و میان چندین سرمایه گذار دست به دست شده است. این پتروشیمی خوراک بسیار مناسبی دارد که نیاز کشوراست.

نگاه توسعه ای پتروشیمی مارون به پتروشیمی ابن سینای همدان

وی با بیان اینکه پتروشیمی مارون با نگاه توسعه ای خود در پروژه پتروشیمی ابن سینا همدان سرمایه گذاری کرد،گفت: پتروشیمی مارون ۵۱ درصد از سهام ابن سینا همدان را خریداری کرده است  و از اسفندماه سال ۱۴۰۱ وارد مشارکت شد.

مدیر برنامه ریزی و استراتژیک پتروشیمی مارون، ارزش کل سرمایه پتروشیمی ابن سینا را ۲۹۱ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح ابن سینا همدان  اگر ارزش اولیه محصولات ورودیش را ۸۰ میلیون یورو حساب کنیم با ۳۰۶ درصد افزایش، ارزش محصولات نهایی آن به ۳۲۵ میلیون یورو می رسد که برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است.

وی درصد پیشرفت این پروژه را ۱۳ درصد عنوان کرد و گفت: مسیر پیشرفت پتروشیمی ابن سینای همدان مشخص است و با جدیت دوستان پیگیری می‌کنند و به نظر می‌رسد طبق برنامه پیشرفتش می‌تواند رشد کند.

مهندس شبیری افزود:پتروشیمی ابن سینا همدان محصولات با اهمیتی  مثل انواع اتلین ها و mdi تولید می کند همانطور که می دانید این محصول نیاز صنعت گاز کشور و برای ما یک محصول اساسی و استراتژیک محسوب می شود. محصول نهایی این پروژه ۱۱ هزار تن در سال (MGE) مونو اتیلن گلایکول،۱۰۱ هزار تن در سال (ETX) انواع اتوکسیلات ها، ۵۶ هزار تن در سال (GE) گلایکل اتر و ۳۲ هزار تن در سال (MDEA) و متیل دی اتانول آمین (EA) اتانول آمین است.

مزیت طرح توسعه ای پتروشیمی ابن سینا همدان

از مزیت‌های این پروژه می توان به فراهم بودن امکان دسترسی به خوراک مورد نیاز طرح و امکان اجرای طرح توسعه درآینده، دسترسی به امکانات زیربنایی از قبیل برق، آب، سوخت گاز، بنزین و خطوط ارتباطی، توسعه زنجیره ارزش محصوالت پتروشیمی جهت تامین نیاز داخلی و ارزآوری بیشتر، کاهش بیکاری در نتیجه اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای صدها نفر، ایجاد امنیت بیشتر برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش خصوصی و در نتیجه کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش درآمد کشور به دلیل ارزش افزوده بالاتر فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ابن سینا همدان در این باره گفت: ضریب اشتغال این شرکت در دوره بهره برداری ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم برآورد شده است.

امیر آذری افزود: ۶۶ میلیون یورو از محل آورده سهام داران برای این طرح تزریق و از محل صندوق توسعه ملی نیز ۲۲۵ میلیون یورو اختصاص می یابد.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح از خروج ارز جلوگیری شده همچنین تولیدات آن به سایر کشورها نیز صادر می شود.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.