امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با «نبض بازار»:

مجلس باید شنبه‌ها را تعطیل می‌کرد / تصمیم مجلس چهار روز ارتباط ما را با جهان قطع می‌کند

واعظ آشتیانی گفت:اگر این تصمیم عملی شود در واقع ارتباط تجاری ما با جهان به مدت چهار روز در هفته با چالش مواجه خواهد بود. اگر پنج شنبه و جمعه در ایران تعطیل شود و در مقابل شنبه و یکشنبه نیز در کشور‌های جهان تعطیلات وجود داشته باشد در عمل ما چهار روز با کشور‌های جهان ارتباط نخواهیم داشت
کد خبر : 31166
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 - 11:40
مجلس باید شنبه‌ها را تعطیل می‌کرد / تصمیم مجلس چهار روز ارتباط ما را با جهان قطع می‌کند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر؛ در حالی کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از تصویب تعطیلی پنج شنبه‌ها می‌دهد که این تصمیم با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شده است. بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند به دلیل اینکه در کشور‌های جهان شنبه‌ها تعطیل است مجلس باید به جای پنج شنبه روز شنبه را تعطیل می‌کرد تا زمینه برای ارتباط با جهان بیشتر فراهم شود. «نبض بازار» برای تحلیل و بررسی این موضوع با امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی و معاون پیشین وزیر صمت گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

واعظ آشتیانی در این زمینه معتقد است:در مرحله نخست این نکته باید برای افکار عمومی جامعه مشخص شود که استدلال و دلایل نمایندگان مجلس برای تعطیلی پنج شنبه‌ها چیست و مجلس با این اقدام چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ واقعیت این است که تا قبل از این تصمیم نیز پنج شنبه‌ها در ایران به صورت نیمه تعطیل بود و ما تا حدودی می‌توانستیم با دنیا ارتباط داشته باشیم. در نتیجه هنگامی که پنج شنبه و جمعه در کشور تعطیل شود ما به صورت رسمی دو روز هفته و بلکه بیشتر ارتباطمان با جهان تجارت تعطیل خواهد شد.
وی ادامه داد: تصمیم بهتر این بود که مجلس شنبه‌ها را تعطیل می‌کرد و در مقابل اجازه می‌داد روال کار در پنج شنبه‌ها مانند گذشته باشد. نکته دیگر اینکه مجلس قبل از اینکه در این زمینه تصمیم گیری کند می‌بایست دیدگاه صاحب نظران و کارشناسان را جویا می‌شود با اصناف مختلف مشورت می‌کرد. این تصمیمی است که کمیسیون اجتماعی مجلس گرفته، اما سخنگوی کمیسیون و یا اعضای هیئت رئیسه مجلس به صورت شفاف عنوان نکردند که چرا مجلس در مقطع کنونی چنین تصمیمی گرفته و استدلال آن‌ها چه بوده است؟

تصمیم مجلس چهار روز ارتباط ما را با جهان قطع می‌کند

معاون پیشین وزارت صمت تصریح کرد: اگر این تصمیم عملی شود در واقع ارتباط تجاری ما با جهان به مدت چهار روز در هفته با چالش مواجه خواهد بود. اگر پنج شنبه و جمعه در ایران تعطیل شود و در مقابل شنبه و یکشنبه نیز در کشور‌های جهان تعطیلات وجود داشته باشد در عمل ما چهار روز با کشور‌های جهان ارتباط نخواهیم داشت. بدون تردید این وضعیت یک چالش جدی برای ما در زمینه تجارت خارجی خواهد بود و به همین دلیل امیدوارم این موضوع مورد بررسی‌های بیشتری قرار بگیرد و شرایطی به وجود بیاید که زمینه‌های تجاری ایران با کشور‌های جهان با چالش بیشتری مواجه نشود.
واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: دولت باید این موضوع را پیگیری کند که طرحی که از سوی مجلس مطرح شده را مورد تحلیل و بررسی دقیق‌تر قرار بدهد. هنگامی که مجلس یک تصمیم گیری می‌کند در مرحله نخست باید جوانب تصمیم را بسنجد که این تصمیم در دراز مدت چه پیامد‌هایی برای کشور خواهد داشت و در صورتی که پیامد‌های مثبتی به همراه داشت تصمیم گیری کند. این در حالی است که این تصمیم در آینده برای ما چالش ایجاد خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.