عیب یابی و تعمیر لوازم خانگی برقی کوچک

Print Friendly, PDF & Email

وسایلی مانند چرخ گوشت، مخلوط کن و آبمیوه گیری جزء لوازمی هستند که کاربرد زیادی در آشپزخانه داشته و خرابی آنها می تواند باعث اخلال در امور منزل شود.

کد خبر : 468
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 - 6:44
عیب یابی و تعمیر لوازم خانگی برقی کوچک
Print Friendly, PDF & Email

گاهی مشکلات این نوع دستگاه ها بسیار مختصر بوده و با تعمیرات خانگی برطرف می شود اما برخی اوقات، ایراد وارد شده به دستگاه به نوعی است که نیاز به افراد متخصص و با تجربه تر دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا نکاتی کاربردی درباره تعمیر چرخ گوشت ، تعمیر آبمیوه گیری و تعمیر مخلوط کن را با هم مرور کنیم.

نحوه تعمیر چرخ گوشت

برای دستگاه های چرخ گوشت، مشکلات متفاوتی پیش می آید. گاهی اوقات این مشکلات مربوط به موتور دستگاه بوده و در برخی موارد تیغه های دستگاه کند می شوند و باعث می شود عملکرد دستگاه مانند پیش نباشد. به طور کلی دستگاه چرخ گوشت از اجزایی مانند قیف و کانال گوشت، صفحه برش، تیغه، دنده مارپیچ، چرخ دنده ها و غیره تشکیل می شود.

در این بخش می خواهیم به عیب یابی و تعمیر چرخ گوشت اشاره کرده و علل احتمالی بروز هرکدام از آنها را بررسی کنیم.

  • علت روشن نشدن چرخ گوشت

علت احتمالی: برق دار نبودن پریز، معیوب بودن دوشاخه یا سیم رابط، مشکل دار بودن اتصالات داخلی چرخ گوشت، مشکل موتور، خراب بودن اورلود.

به منظور رفع این مشکل می توانید با استفاده از ولتمتر، ولتاژ پریز را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر پریز ولتاژ نداشت، مشکل را رفع کنید. اگر با وجود رفع این مشکل همچنان موضوع مرتفع نشد، بهتر است نسبت به سالم بودن دوشاخه یا سیم رابط اطمینان حاصل کنید. اگر هر دو این موارد رفع شد، دستگاه را به افراد متخصص نشان دهید تا مشکل آن را پیدا کرده و رفع کنند.

  • علت نچرخیدن حلزونی با وجود کار کردن موتور چرخ گوشت

علت نچرخیدن چرخ گوشت می تواند هرز شدگی یا فرسایش آرمیچر در انتهای محور مارپیچی، شکستگی یا آسیب دیدگی جعبه گیربکس و چرخ دنده اصلی باشد.

  • پیچیدن گوشت به دور تغیه

علت احتمالی: درصد چربی بالای گوشت، کند بودن تیغه.

به منظور رفع این مشکل ابتدا از گوشت کم چرب تر استفاده کنید. اگر موضوع برطرف نشد، از افراد متخصص درخواست کنید تیغه های دستگاه را تیز نمایند.

  • تولید صدای ناهنجار توسط دستگاه

علت احتمالی: ایراد جعبه دنده، خرابی یاتاقان ها، ایراد قطعات موتور، هرز بودن پروانه خنک کننده موتور

نحوه تعمیر آبمیوه گیری

اگر شما هم جزو طرفداران آبمیوه طبیعی و سالم باشید، احتمالا زیاد از دستگاه آبمیوه گیری خود استفاده می کنید. دستگاه های آبمیوه گیری، امروزه در طرح ها و قابلیت های بسیاری به بازار ارائه شده اند که افراد بر حسب نیاز می توانند از آنها استفاده نمایند. البته ساختار مکانیکی اغلب دستگاه های آبمیوه گیری شبیه به هم بوده و در ساخت آنها از قطعات مشابهی استفاده می شود. بیشترین تفاوت این دستگاه ها، در موتور و مدار الکتریکی آنها می باشد. در ادامه می خواهیم به آموزش تعمیر آبمیوه گیری بپردازیم.

برای این دستگاه های کاربردی در آشپزخانه، مشکلات بسیاری پیش می آید. گاهی اوقات افراد می توانند بسته به اطلاعاتی که دارند، دست به تعمیر آبمیوه گیری بزنند. متداول ترین مشکلات آبمیوه گیری را می توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  • علت روشن نشدن آبمیوه گیری

علت احتمالی: نبود برق در پریز، معیوب بودن دوشاخه و یا سیم رابط دستگاه، خراب بودن کلیدی اصلی دستگاه، خرابی سیم های اصلی مدار، سوختگی موتور.

برای رفع این مشکل، بهتر است با استفاده از ولت متر، از برق دار بودن پریز اطمینان حاصل کنید. سپس سیم دستگاه را بررسی کنید و به دنبال آثار بریدگی و قطعی باشید. در غیر این صورت، دستگاه را نزد افراد متخصص ببرید تا ضمن تشخیص صحیح، نسبت به تعمیر دستگاه آبمیوه گیری شما اقدام کنند.

  • علت عدم حرکت موتور با وجود تولید صدا توسط موتور آبمیوه گیری

این مشکل معمولا به دلیل خرابی موتور به وجود می آید. دستگاه را به افراد متخصص نشان دهید.

  • علت داغ شدن موتور بلافاصله پس از روشن شدن آببمیوه گیری

علت احتمالی: خرابی یاتاقان ها، نیم سوز بودن آرمیچر و قطب ها، کوتاه شدن زغال ها. از افراد متخصص جهت رفع مشکل دستگاه کمک بگیرید.

  • علت خاموش شدن آبمیوه گیری بلافاصله پس از روشن شدن

این مشکل به خاطر اورلود دستگاه بروز می کند و این قطعه از دستگاه باید تعویض شود. دستگاه را نزد افراد متخصص ببرید.

نحوه تعمیر مخلوط کن

یکی از دستگاه هایی که استفاده های بسیار زیادی در آشپزخانه دارد، مخلوط کن است. با این دستگاه می توان معجون های خوشمزه، سس های خوردنی و دسرهای رنگارنگ درست کرد. از آنجا که مخلوط کن باید قارد باشد مواد غذایی سفت و نرم را به راحتی و به شکل یکدست خرد و له کند، بنابراین داشتن موتور قوی، تیغه های تیز و محکم و سرعت بالا از ویژگی های یک مخلوط کن خوب به شمار می رود. مخلوط کن ها، بسته به حجم پارچ، قدرت موتور و موادی که می توانند خرد کنند، به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. قطعات مخلوط کن به طور کلی درب مخلوط کن، ظرف شیشه ای، واشر لاستیکی، پایه ظرف، محفظه موتور، تیغ مخلوط کن و غیره می باشند. در ادامه می خواهیم به مشکلات مخلوط کن پرداخته و علل احتمالی وقوع هرکدام از آنها را شرح دهیم.

  • علت روشن نشدن مخلوط کن

علت روشن نشدن مخلوط کن، مانند تمامی دستگاه های الکترونیکی دیگر، می تواند مربوط به برق دار نبودن پریز، وجود مشکل در سیم رابط، مشکل موتور و غیره باشد. پیشنهاد می کنیم ابتدا از برق دار بودن پریز و سالم بودن سیم رابط اطمینان حاصل کرده و اگر مشکل مرتفع نشد، دستگاه را به افراد متخصص نشان دهید.

  • علت نشت کردن مایعات درون پارچ مخلوط کن

علت احتمالی: خرابی واشرهای زیر پیچ شش ضلعی، خرابی بوش تیغ مخلوط کن.

در صورت بروز چنین مشکلی، می توانید در صورت داشتن اطلاعات و تبحر کافی نسبت به تعویض قطعات اقدام کنید. در غیر این صورت به شما توصیه می کنیم از افراد متخصص کمک بگیرید.

  • حرکت نکردن موتور زمانی که پارچ روی دستگاه سوار است و کار کردن مناسب موتور به تنهایی

در این صورت احتمالا مشکل از محور تیغ و یا نیم سوز شدن موتور است.

  • خرد نشدن مناسب مواد

در صورت بروز این مشکل، احتمالا پره های تیغ مخلوط کن به شکل اشتباه سوار شده اند. تیغ ها را جدا کرده و به شکل صحیح سوار کنید. (شاخک های پایینی به سمت کف پارچ و شاخک های بالایی به سمت درپوش).

در صورتی که از کارهای فنی کمی سر رشته داشته باشید به راحتی می­توانید لوازم برقی را در منزل تعمیر کنید. اما در صورتی که تا به حال تجربه انجام تعمیرات را ندارید بهتر است از انجام اقدامات جدی پرهیز کنید . همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره می­توانید با کارشناسان متخصص در آی.پی امداد تعمیرگاه مجاز تعمیرلوازم خانگی تماس بگیرید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.