تفاوت‌های قطار سریع السیر و قطار عادی – مزایا، معایب و ویژگی‌ها

Print Friendly, PDF & Email

سفر با قطار همیشه یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به مقصد بوده است. این روزها بلیط قطار همه جا در دسترس است و خرید بلیط آن خیلی راحت و بی دردسر شده است. اما فناوری توانسته در حمل و نقل با قطار هم تحول ایجاد کند. چند سالی است که قطارهای سریع السیر وارد زندگی بشر شده و رفت و آمد را بسیار راحت تر از قبل کرده اند.

کد خبر : 579
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آبان 1398 - 10:16
تفاوت‌های قطار سریع السیر و قطار عادی – مزایا، معایب و ویژگی‌ها
Print Friendly, PDF & Email

قطارهای سریع السیر در مقایسه به قطارهای عادی مزایا و برتری‌های زیادی دارند. شاید شما هم جزء آن دسته افرادی باشید که خیلی با این نوع قطارها و نحوه عملکردشان آشنا نیستید. در این مقاله قصد داریم درباره قطارهای سریع السیر و تفاوت‌های آن با قطارهای عادی صحبت کنیم.

قطار سریع السیر چیست و چه تعریفی دارد؟

به قطاری که سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با قطار عادی دارد، سریع السیر می‌گویند. در واقع شما با خرید بلیط قطار از نوع سریع‌السیر در مدت زمان کوتاهتری به مقصد می‌رسید. برای این قطارها از ترن‌ها و تجهیزات مخصوصی استفاده می‌شود.

در هر جای دنیا یک تعریف مشخص از این قطارها وجود دارد. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا سه ویژگی را برای قطارهای سریع السیر در نظر گرفته:

  • دارا بودن ریل‌هایی که مخصوص سرعت‌های بالا ساخته شده اند
  • حداقل سرعت قطار باید ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد
  • قطار باید دارای واگن‌های مخصوص سرعت‌های بالا باشد

در دهه ۱۹۵۰ میلادی بود که بشر توانست نخستین بار قطاری با سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت بسازد. نخستین قطار سریع السیر مدرن، در سال ۱۹۶۸ میلادی در ژاپن به راه افتاد. این قطار (شینکانسن) مسیر بین شهرهای توکیو و اوساکا را طی کرد.

فرض کنید یک قطار بخواهد مسیر تهران تا اهواز را طی کند. قطارهای معمولی راه ۸۵۰ کیلومتری را حدودا در ۱۱ ساعت طی می‌کنند. در حالی که قطارهای سریع السیر در ۴ ساعت شما را به اهواز می‌رسانند.

بنابراین با این اوصاف به نظر می‌رسد زمانی که بلیط قطار را می‌خرید، تا حد زیادی در وقتتان صرفه‌جویی می‌کنید.

مقایسه قطار سریع السیر و قطار عادی، تفاوت در چیست؟

سه بخش اصلی هر حمل و نقل ریلی را می‌توان مورد بررسی قرار داد:

  • سرعت
  • ریل
  • واگن

سوال اصلی اینجاست که چه کارهایی لازم است انجام شود تا بتوان از قطارهای سریع السیر استفاده کرد؟

چند فناوری برای افزایش سرعت قطارها استفاده شده است. از معروف‌ترین آنها می‌توان به فناوری مغناطیسی و فناوری شبکه‌های خودکار اشاره کرد. اکنون می‌خواهیم درباره یک مورد واقعی حرف بزنیم. قرار است عملکرد شبکه قطار سریع السیر ژاپن موسوم به شینکانسن را بررسی کنیم.

شینکانسن از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که امکان استفاده از قطارهای سریع السیر را فراهم می‌آورد.

مسیر قطار

مسیر قطار شینکانسن به طور کامل از مسیر قطارهای عادی جدا شده است. نکته این مسیرها این است که هیچ جاده یا خیابانی را قطع نمی‌کنند. همچنین قوانین رفت و آمد در این مسیرها با قطارهای عادی فرق دارد و برای همین امکان استفاده از قطارهای سریع السیر فراهم می‌شود.

ریل

ریل‌هایی که برای قطارهای سریع السیر استفاده می‌شوند، در مقایسه با قطارهای عادی ضحیم تر هستند و مقاومت بیشتری دارند. ریل‌ها از فولاد پیوسته ساخته می‌شوند و توانایی تحمل نیروهای وارده از سوی این قطارها را دارند.

سامانه‌های الکترونیکی و سیگنال

در شینکانسن از منبع تغذیه ۲۵ کیلو ولتی استفاده می‌شود. در شبکه قطارهای پرسرعت، از جریان برق متناوب استفاده می‌گردد. بنابراین محدودیت‌های جریان برق مستقیم از بین می‌روند و شرایط برای استفاده از قطارهای سریع السیر فراهم می‌شود.

سامانه خودکار کنترل قطار (AC) عملیات تمام قطارهای شبکه را تحت نظر دارد و همه چیز را از نظر ایمنی بررسی می‌کند. همه چیز از جمله حرکت، ایستگاه‌ها، مسیریابی و زمانبندی‌ها در این سامانه وارد شده اند.

واگن‌ها

واگن‌های مورد استفاده از شبکه قطارهای پرسرعت، سبکتر از قطارهای معمولی هستند. این واگن‌های الکتریکی شتاب بالایی دارند و به خاطر وزن و مشخصات فیزیکی، کمتر به ریل‌ها آسیب می‌زنند.

امنیت

به خاطر فناوری‌های به کار رفته، سامانه خودکار، ریل‌های محکمتر و واگن‌های سبک، امنیت قطارهای سریع السیر بسیار بالا است. شبکه شینکانسن ژاپن، در ۵۰ سال گذشته ۱۰ میلیارد نفر را بدون داشتن حتی یک تلفات جانی جابه‌جا کرده است.

اقتصاد

قطارهای پرسرعت مسافران را در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد می‌رسانند. برای همین ساعت‌ها صرفه جویی انجام شده و کارهای زیادی در زمان بسیار پایین تری انجام گرفته‌اند.

آیا در ایران هم قطار سریع السیر وجود دارد؟

بله وجود دارد. قطار سریع السیر تهران مشهد می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. البته هنوز فاصله خیلی زیادی بین قطارهای ایران و شبکه قطارهای سریع السیر جهانی وجود دارد. با خرید بلیط قطار سریع السیر یا بلیط اتوبوس تهران مشهد این مسیر سفر به مشهد کوتاه و راحت خواهد شد.

جمع‌بندی

قطارهای سریع السیر هر سال میلیاردها دلار صرفه‌جویی مالی به همراه می‌آورد. این قطارها اکنون در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته و کشورهای دیگر هم در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این فناوری هستند. بنابراین به نظر می‌رسد سفر با بهره بردن از بلیط قطار موسوم به سریع‌السیر اقتصادی و به‌صرفه است.

کشور ما هم باید کارهای زیادی انجام دهد تا بتواند از این فناوری برای سفرهای بین شهری استفاده کند. این کار میلیاردها تومان خرج دارد، اما سرمایه گذاشته شده را به راحتی باز می‌گرداند. طبیعی است که مردم هم با استقبال از خرید بلیط قطار سریع‌السیر منطقی بودن استفاده از این سیستم را تایید خواهند کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.