فروزنده : رئیس جمهور باید با ادب و برنامه محور باشد/ مردم دیگر گول وعده های فریبنده را نمی خورند

لطف اله فروزنده ضمن تشریح روند مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری 1400 بر اصلاح روند مناظرات و تغییر رویکرد نامزدهای انتخابات برای حضور در مناظره تاکید کرد.
کد خبر : 9884
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 9:00
فروزنده : رئیس جمهور باید با ادب و برنامه محور باشد/ مردم دیگر گول وعده های فریبنده را نمی خورند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر,انتخابات ۱۴۰۰ در ۲۸ خرداد برگزار می شود. در این دوره نیز مثل دوره های گذشته شاهد رقابت های داغ نامزدهای انتخاباتی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری هستیم.

 

اولین مناظره از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روز شنبه ۱۵ خرداد ماه برگزار شد. موضوع اولین مناظره مباحث اقتصادی بود و سوالات مطرح شده از هریک از نامزدها حول همین محور پرسیده می شد. نکته ای که انتظار می رفت با توجه به بالا رفتن سطح توقعات و توصیه مقامات عالی رتبه کشور باید به آن توجه شود و نشد، حفظ احترام متقابل و پرهیز از تهمت و توهین به سایر نامزدها توسط تعدادی از نامزدهای انتخاباتی بود.

بحث بر سر این که شخصیت خود نامزد ایجاب می کند در مناظرات چنین رفتاری داشته باشد یا از مشاوران و همکاران دیگری استفاده می کند نیز موضوعی است که نیاز به بحث و بررسی دارد. اگرچه در این میان انتقاداتی به نحوه برگزاری مناظره نیز وارد است، زیرا هر نامزد فرصت چندانی برای ارائه برنامه هایش آن هم در چند دقیقه ندارد و می تواند موجب بی کیفیت شدن روند کلی برنامه شود. این موضوعات بهانه ای شدند تا با لطف اله فروزنده، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به گفت و گو بپردازیم.

رئیس جمهور آینده باید با ادب باشد و برنامه هایش را تبیین کند

لطف اله فروزنده، فعال و کارشناس مسائل سیاسی در مورد اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و به کاربردن یکسری الفاظ و رفتارهای تخریب گرانه و توهین آمیز در خلال برنامه به خبرنگار رکنا گفت: رعایت اخلاق درمناظره بسیار مهم است، زیرا آثار مهمی در جامعه برجای می گذارد. کما اینکه وقتی در مناظرات منطق و احترام متقابل بین نامزدها حاکم باشد، تاثیرات آن در جامعه احساس می شود. کسی که در کسوت رئیس جمهور هست، مخصوصاً در جامعه اسلامی باید ادب خود را حفظ کند و به ارائه مشخص برنامه هایش بپردازد. این ها در حالی است که ما در مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شاهد بودیم که برخی نامزدها اصلاً به سوالات برنامه پاسخ نمی دادند و برنامه های از پیش تعیین شده خود را ارائه می کردند.

مردم به نامزد با اخلاق و برنامه محور رای خواهند داد

معاون پارلمانی دولت دهم با انتقاد از توهین ها و بیانات غیر مودبانه برخی نامزدهای انتخاباتی در حین مناظره گفت: برخی افراد فکر می کردند با فضاسازی و مانند روال دوره های گذشته با تخریب سایر نامزدها می توانند نظر مردم را به خود جلب کنند، حال آن که ماجرا این بار متفاوت تر از گذشته است. مردم دنبال کسانی هستند که اخلاق محور و برنامه محور باشند، آن ها به قدری با مشکلات متعدد روبرو هستند که فقط کسی را انتخاب خواهند کرد که دردی از مشکلاتشان دوا کند.

وی در مورد روند مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: اگرچه در نیمه دوم مناظره حجم تخریب ها و توهین های نامزدهای انتخاباتی کم شد اما امیدواریم در مناظرات بعدی، نامزدها بیشتر به عملکرد و تشریح برنامه های خودشان بپردازند.

مردم دیگر گول وعده های فریبنده نامزدها را نمی خورند

فروزنده در مورد میزان و تاثیر یاری گرفتن نامزدهای انتخابات از مشاوران و نظریه پردازان در جریان انتخابات گفت: قطعاً کسانی که در انتخابات حضور یافته اند، به کمک یکسری قوای موجود در کشور به عرصه رقابت های انتخاباتی رسیده اند. واقعیت این است که ۸ سال عملکرد اصلاح طلبان و آقای روحانی مشخص است و نمی توان مردم را فریب داد. اکنون برای برخی نامزدها اتاق فکرهایی تهیه شده است که برایشان تبیین می کنند تا چه رفتاری انجام دهند و چگونه در عرصه رقابت های انتخاباتی حضور پیدا کنند. نامزدهای انتخاباتی باید بدانند که مردم دیگر  گول وعده های فریبنده آن ها را نمی خورند.

صداوسیما سوالات مناظره را اصلاح کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درمورد تاثیر مناظرات بر انتخاب مردم و نقش آن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر می رسد صداوسیما باید سوالات مناظره را اصلاح کند. این که ۱۵ سوال از هر نامزد پرسیده شود و آن ها در کسری از زمان به آن ها پاسخ دهند امکان پذیر نیست و کیفیت برنامه را پایین می آورد. اکنون می توان به ۴ یا ۵ چالش موجود در کشور اشاره کرد، مثلاً نقدینگی و تورم، کسری بودجه، اشتغال و مسکن جزو مهمترین چالش های اقتصادی کشور هستند که صداوسیما می تواند با استفاده از این موضوعات، برنامه نامزدهای انتخاباتی را نسبت به آن ها جویا شود. بنابراین ۳ دقیقه برای بیان مطالب مهم کشور کم است و نمی توان با آن به مردم برنامه ای ارائه کرد.

با مناظرات با کیفیت می توان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش داد

لطف اله فروزنده در پایان گفت: امیدواریم مسئولان صداوسیما در آینده روند و شیوه مناظرات انتخابات را تغییر دهند. پیشنهاد می شود به هریک از نامزدها ۱۰ دقیقه برای ارائه برنامه هایشان اختصاص داده شود، ۵ دقیقه نیز برای نیمه دوم آن و بیان نکات اضافی خود و سایر نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شود. مردم از نامزدهای برنامه محور حمایت می کنند. نامزدها باید صادقانه به مردم بگویند برنامه شان چیست، با چه چالش هایی مواجه اند و برنامه شفاف آن ها برای حل مشکلات کشور شامل چه مواردی می شود. بنابراین مناظرات باید جدی گرفته شود، زیرا ابزار مهمی برای شفافیت رویکرد نامزدهاست و می توان میزان مشارکت مردم در انتخابات را با مناظراتی با کیفیت افزایش داد.

 

 

منبع:رکنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.