عملیات پیش راه اندازی پالایشگاه فوق سنگین نفت قشم آغاز شده است

Print Friendly, PDF & Email

عملیات پیش راه اندازی پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز در فاز نخست، آغاز شد.

کد خبر : 7401
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 دی 1399 - 19:02
عملیات پیش راه اندازی پالایشگاه فوق سنگین نفت قشم آغاز شده است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، مراسم آغاز عملیات پیش راه اندازی پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز در فاز نخست، به فرمان رییس جمهور و با حضور استاندر هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیران ارشد صنایع پالایشی  بصورت ویدیئو کنفرانس برگزار شد.

با راه اندازی نهایی این پالایشگاه در دو فاز ۳۵ هزار بشکه ای، تولید قیر با کیفیت ایرانی در پایین ترین سطح تقطیر در فرآیند پالایشگاهی نفت خام فوق سنگین ، صادرات قیر ایران به بازارهای هدف  را بزودی با ابعادی گسترده تر عملیاتی خواهد کرد.

مجموعه پالایشی پاسارگاد قشم  به عنوان پالایشگاهی که با تولید قیر، ‌نفت سنگین را به نفت سبک تبدیل می‌کند می تواند کشور را برای صادرات فرآورده های نفتی با ارزش افزوده بیشتر یاری کرده و موثر در توسعه و رشد اقتصادی استان هرمزگان باشد.

قاسم محمودی مدیرعامل شرکت پارس بهین قشم در این خصوص گفت: عملیات پیش راه اندازی بزرگترین پالایشگاه قیر کشور که از  زیر مجموعه های  گروه گسترش انرژی پاسارگاد است بدون حضور لایسنسور خارجی و تنها با اتکاء بر توان مهندسان داخلی محقق شده است.

وی افزود: پالایشگاه نفت  خام فوق سنگین قشم با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز برنامه ریزی شده که در ۲ فاز مختلف و هر فاز ۳۵ هزار بشکه   ظرفیت داشته باشد و این در حالی است که برای احداث این پروژه نزدیک به ۱۳۵ میلیون یورو از محل منابع ارزی کشور هزینه شده است.

محمودی همچنین گفت: از این میزان سرمایه گذاری حدود ۸۵ میلیون یورو از سوی صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داده شده و الباقی هزینه ها به عهده گروه گسترش انرژی پاسارگاد بوده است.

وی ادامه داد: نفت فوق سنگین نفتی است که همیشه صادر می شده است و مشتقاتش را کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می دادند  وما بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید ،تصمیم گرفتیم چنین پالایشگاهی را احداث کنیم.

وی افزود: نفت سنگین درصد قیر بالایی دارد که ما آن  را در این پالایشگاه فرآوری و تولید ک رده و برای بازار صادرات و یا استفاده داخلی آماده می کنیم.

محمودی با تصریح این که چنین طرحی تنها با به کار گرفتن فاز دوم خود به حداکثر سقف سود دهی می رسد گفت: در تدوام کار احداث فاز اول حدود ۲۰ درصد کارتاسیسات زیر بنایی  در فاز دوم را هم  اجرایی کردیم.

وی همچنین گفت: خوشبختانه منابع ریالی و ارزی این پروژه بزرگ  تامین شده و از این لحاظ دغدغه ای وجود ندارد و از سال آینده انتخاب پیمانکار به تدریج شروع شده و کار فاز دو نیز به سرانجام خواهد رسید.

محمودی اضافه کرد: تا کنون مبلغی حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت ریالی هزینه شده است و این در حالی است که

بر اساس برآوردهای انجام شده، تولید نهایی این پالایشگاه در پایان  بازه بهره برداری از یک فاز معادل ۹۳۵ هزار تن قیر در سال و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک خواهد بود.

مدیر عامل شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم  اظهار کرد: بر پایه  برآوردهای انجام شده تولید نهایی این پالایشگاه در پایان بازه بهره برداری از یک فاز معادل ۹۳۵ هزار تن قیر در سال و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک خواهد بود.

بر پایه اظهارات محمودی برای اجرای این طرح ،مجوزهای مورد لزوم برای صادرات فرآورده های تولیدی این پالایشگاه  مورد پیگیری  قرار  گرفته و همچنین قرار است بخشی از نیاز بازار داخلی نیز از سوی محصولات این شرکت پاسخ داده شود.

بر اساس گفته های محمودی قرار است در طرح های توسعه ای این پالایشگاه با تعریف فاز ۳ ،تبدیل نفت خام سبک تولیدی نیز به فرآورده های پایین دستی ارزش افزوده بیشتری خلق شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.