سیگنال بازار متشکل درباره آینده مسیر کاهشی دلار

Print Friendly, PDF & Email

قیمت دلار پس از سقوط آزاد دیروز (از ۲۳ هزار تومان به زیر مرز ۲۲ هزار تومان)، امروز در حول و حوش ۲۲ هزار تومان باقی ماند. با توجه به روند نزولی پرشتاب دیروز، برخی نگران بازگشت دوباره قیمت‌ها به بالای مرز ۲۲ هزار تومان بودند. با این حال به نظر می‌رسد علیرغم وجود روایت‌های مختلف از مذاکرات وین، فعالان بازار ارز همچنان نسبت به احیای برجام خوشبین بوده و فاز نزولی این بازار فعلا ماندگار است.

کد خبر : 8875
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 17:05
سیگنال بازار متشکل درباره آینده مسیر کاهشی دلار
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , عمده این جو کاهشی پس از آن شکل گرفت که عراقچی، مذاکره‌‌کننده ارشد کشورمان از توافق با غرب در خصوص رفع تحریم بر صنایعی از جمله بانک، نفت و خودرو خبر داد و حتی اعلام کرد که در خصوص تحریم‌های باقی‌مانده یعنی تحریم علیه اشخاص و نهادهای ایرانی هم بر رفع اکثر آن‌ها توافق شده و تنها برای رفع باقی آن‌ها نیاز به مذاکره است.

 

مسیر کاهشی تا کی ادامه دارد؟

اما آنچه این روزها از طرف‌های غربی می‌شنویم، چندان همسو با این گزاره‌ها نیست. چنانکه آمریکایی‌ها در روزهای اخیر تاکید داشته‌اند که هیچ توافقی در وین شکل نگرفته و حتی راه زیادی تا توافق باقی است. دیپلمات‌های اروپایی هم مدعی پیشرفت کمتر از انتظار در مذاکرات شده‌اند. از این رو این امکان وجود دارد که موضع طرف آمریکا و اروپایی از جو خوشبینانه در بازار ارز طی روزهای آینده بکاهد.

به نظر می‌رسد معامله‌گران روی توافق تا سه هفته دیگه (موعد به پایان رسیدن توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) حساب وا کرده‌اند. در این شرایط اگر تا ۳۱ اردیبهشت (۲۱ می) رخداد مثبتی در وین مشاهده نشود، احتمال بازگشت دوباره دلار مطرح خواهد بود. البته مهلت اواخر خرداد و زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز مطرح است که می‌تواند همچنان فضای کاهشی را در بازار ارز حفظ کند. منابعی از وزارت خارجه آمریکا هدف‌گذاری سه هفته آینده را بلندپروازانه دانسته‌اند و به جای آن این تاریخ را عنوان کرده‌اند.

 

 

پیام نصف شدن حجم معاملات بازار متشکل

در روزهای گذشته حجم معاملات بازار متشکل کاهشی نسبی داشته است. دیروز در حالی که دلار بیش از هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد، تنها ۱.۸ میلیون دلار در بازار متشکل معامله شد؛ احتمالا دلیل آن هم به انتظار معامله‌گران برای کاهش بیشتر قیمت‌ها و رسیدن بازار به ثبات نسبی مربوط می‌شود. به طور کلی از شنبه تا امروز (دوشنبه) حجم معاملات این بازار نسبت به مدت مشابه هفته قبل تقریبا نصف شده است.

ناگفته نماند که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی از افزایش عرضه بازارساز نیز وجود داشته است و همین مسأله هم به فروش‌ها می‌افزاید. از نشانه‌های این اتفاق هم این بود که هم فعالان بازار ارز چنین ادعایی دارند و هم حجم معاملات بازار متشکل در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. گمانه‌زنی درباره احتمال ارزپاشی هم از آن جایی تقویت می‌شود که بخشی از ارزهای بلوکه شده کشور در عراق بالاخره در حال آزادسازی است. رئیس‌جمهور نیز دیروز با اعلام آنکه هدف دولت افزایش ارزش پول ملی است، این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.