منابع مالی افغانستان از دسترس طالبان خارج شد

صندوق بین المللی پول به علت عدم رسمیت دولت افغانستان پس از کنترل طالبان بر این کشور، از عدم دسترسی افغانستان به منابع این صندوق خبر داد.
کد خبر : 11886
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 - 21:30
منابع مالی افغانستان از دسترس طالبان خارج شد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، با کنترل طالبان بر افغانستان صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که از دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار ذخیره ارزی تخصیص یافته به افغانستان، جلوگیری خواهد کرد. آنها عدم رسمیت دولت این کشور را که اکنون به دست طالبان است، دلیل اصلی این امر می دانند.

سخنگوی صندوق بین المللی پول اعلام کرد: هم اکنون بین جوامع بین المللی در مورد رسمیت دولت در افغانستان توافقی وجود ندارد، در نتیجه این کشور نمی تواند به SDR یا دیگر منابع صندوق بین المللی پول دسترسی پیدا کند و مانند همیشه، این صندوق بر اساس دیدگاه های جامعه بین المللی عمل می کند.

تخصیص ذخایر ارزی جدید به کشورهای عضو صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول قرار است روز دوشنبه به ۱۹۰ کشور عضو خود ۶۵۰ میلیارد دلار SDR (واحد مبادله صندوق) متناسب با سهام آنها  تخصیص دهد. هدف این تخصیص اعتبار، برخی کشورهای آسیب دیده مالی به دلیل شیوع ویروس کرونا است.

سخنگوی این صندوق اعلام کرد که این صندوق ۳۱۰ میلیون SDR به افغانستان اختصاص می دهد. این مبلغ بر اساس نرخ ارز SDR چهارشنبه حدود ۴۴۰ میلیون دلار می باشد، که با توجه به شرایط فوق فعلاً مانع از دسترسی این کشور به این منابع خواهیم بود.

یک مقام خزانه داری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که این وزارتخانه با انجام اقداماتی از دسترسی طالبان به ذخایر SDR ممانعت به عمل خواهد آورد. حتی اگر افغانستان به SDR دسترسی پیدا کند، بعید به نظر می رسد که طالبان بتوانند این منابع را خرج کنند؛ زیرا استفاده از این منابع مستلزم آن است که کشوری مایل باشد این ذخایر را با ارزهای اساسی مبادله کند، معامله ای که احتمالاً توسط ایالات متحده برای مدتی طولانی مسدود خواهد شد.

عدم دسترسی طالبان به دارایی های افغانستان در خارج این کشور

اکثر دارایی های بانک مرکزی افغانستان که حدود نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار می باشد و در خارج از این کشور نگهداری می شود، از دسترس طالبان خارج گردیده است. یکی از مقامات دولت بایدن قبلاً اعلام کرده بود که هیچ دارایی بانک مرکزی افغانستان که در ایالات متحده نگهداری می شود در اختیار طالبان قرار نخواهد گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.