بیماری قارچ سیاه، تهاجمی و کشنده

قارچ سیاه بیماری عفونی که بیشتر مبتلایان به آن افرادی با نقص سیستم ایمنی هستند
کد خبر : 12188
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهریور 1400 - 12:54
بیماری قارچ سیاه، تهاجمی و کشنده
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه، یک عفونت قارچی خطرناک است که معمولاً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بروز می کند. علت آن عدم توانایی سیستم بدنی این افراد در مبارزه با عفونت است. عفونت قارچ سیاه یک بیماری جدید نیست و سال‌ها از کشف آن می‌گذرد.

نشانه‌های قارچ سیاه بستگی به بخشی دارد که دچار آلودگی شده است. این بیماری استخوان‌های مخاط را سوراخ کرده و در فضای سینوس منتشر می شود. معمولاً سینوس ها و مغز محل آلودگی این بیماری است و منجر به آبریزش بینی، تورم و درد یک طرفه صورت، سردرد، تب، ضایعات سیاه روی بینی و داخل دهان، شکم درد و … می‌شود. همچنین ممکن است این بیماری ریه‌ها، معده، روده‌ها و پوست را نیز آلوده کند و در افرادی باعث کم بینایی و یا از دست دادن بینایی شود.

قارچ سیاه از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می‌شود و احتمال اینکه علاوه بر شش‌ها و سینوس، بخش هایی از سیستم تنفسی مثل ریه را نیز تحت تأثیر قرار دهد، بسیار زیاد است.

عوامل اصلی ابتلاء به قارچ سیاه

قارچ سیاه با تنفس، خوردن غذای آلوده یا قرار گرفتن هاگ‌ها روی زخم باز گسترش می‌یابد. این قارچ‌ها به‌طور کلی در تجزیه مواد آلی مانند میوه و سبزیجات پوسیده، برگ و کود حیوانی یافت می شوند.

عفونت قارچ سیاه در ایران

بیشترین شیوع بیماری قارچ سیاه در هندوستان است. یکی از دلایل شیوع این بیماری تعداد بالای بیماران عفونی و کرونایی و نبود بهداشت کلی در این کشور است. البته به گفته برخی متخصصان بیماری های عفونی، معمولاً این بیماری واگیردار نیست. قارچ سیاه در افراد دارای نقص سیستم ایمنی مانند بیماران دیابتی، سرطانی و بیماران پیوندی بیشتر بروز پیدا می‌کند.

متأسفانه در برخی از شهرهای ایران نیز مواردی از ابتلا به این بیماری مشاهده شده است که امید است با رعایت موارد ایمنی و پیشگیری در کشور از شیوع آن جلوگیری به عمل آید.

کرونا عامل ابتلا به بیماری قارچ سیاه

کرونا به خودی خود عامل ابتلا به این بیماری نیست. با این حال افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند و یا سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است، امکان ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است. باید توجه شود این افراد نه تنها در مقابل بیماری قارچ سیاه؛بلکه ممکن است در مقابل بسیاری دیگر از بیماری‌ها نیز آسیب پذیر باشند.

درمان قارچ سیاه در مراحل ابتدایی از طریق تجویز دارو امکان پذیر است؛ ولی در مراحل پیشرفته‌تر نیازمند جراحی خواهد بود. حتی ممکن است در بیمارانی که از ایمنی پایینی برخوردارند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

راه های پیشگیری از ابتلا به قارچ سیاه

تقویت سیستم ایمنی بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. استفاده از ماسک در مناطق دارای گرد و غبار، عدم تماس مستقیم با آب، کود، خاک های پوسیده و محافظت از پوست می تواند کمک کننده باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.