تاثیر مخرب طرح مجلس در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که طرح اخیر مجلس، به‌عنوان یک عقبگرد کامل تلقی می‌ شود و نمی‌توان آن را به‌ عنوان اقدام و تصمیم مثبت قلمداد کرد.
کد خبر : 15625
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 تیر 1401 - 16:34
تاثیر مخرب طرح مجلس در بازار سرمایه
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، این روز‌های بازار همزمان است با افزایش نرخ دلار به محدوده ۳۲ هزار ۳۲۰ تومان، اما بازار سرمایه نه تنها روند صعودی ندارد بلکه روند نزولی در پیش گرفته است، مدت زیادی است که امید در دل فعالان این بازار مرده است و اگر سرمایه خود را به هر بازار دیگری می‌بردند بازدهی بیشتری دریافت می‌کردند.

 

معاملات بورس  در روز  ۲۵ تیر ماه افت ۰٫۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی قرار گرفت و روند نزولی داشت و شاخص کل در اولین روز هفته با افت ۱۰ هزار و ۲ واحدی به محدوده یک میلیون و ۴۸۰ واحدی رسید. از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز به محدوده ۴۰۵ هزار واحدی رسید.

 

شاخص کل نیز در معاملات روز یکشنبه ۲۶ تیر با کاهش ۱۰ هزار و ۳۲۰ واحد نسبت به روز گذشته معاملات به رقم یک‌میلیون ۴۶۹ هزار و ۷۳۰ واحد رسید و همچنان در مدار منفی قرار گرفت. و همچنین شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۲۸ تیر با کاهش ۹۴۲ واحدی نسبت به روز قبل خود به رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۹۰ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز امروز با کاهش ۷۵۶ واحد به رقم ۴۰۱ هزار و ۶۷۷ واحد رسید.

 

بازار سرمایه در حالی امروز نیز با کاهش معاملات خود را به پایان رساند که فاکتورهای عملکردی بازار همگی در جهت نزول قیمت‌ ها عمل کردند. با این حال هر بار که خبری مثبت در حوزه سیاسی و اقتصادی در کشور منتشر می شود، شاخص اندکی صعود می کند و امیدواری ها در بازار رشد پیدا می کند. اما روند معاملات نشان می دهد، بازار همچنان میلی به صعود ندارد و منتظر روزهای آینده است.

 

بورس در حالی امروز به کار خود پایان داد که ارزش معاملات خرد به کمترین میزان خود در ۱۶ ماه گذشته رسید. برخی کارشناسان معتقدند طرح مجلس با عنوان طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی در وضعیت این روزهای بازار سرمایه و نیز ریزش اخیر شاخص بورس تاثیر زیادی داشته است.

 

طرح مجلس نقش مخربی در بازار سرمایه دارد

 

مهدی مددیان، کارشناس بازار سرمایه، درباره علل ریزش بورس طی هفته های گذشته اظهار داشت: طرح اخیر مجلس، به‌عنوان یک عقبگرد کامل تلقی می‌ شود و نمی‌توان آن را به‌ عنوان اقدام و تصمیم مثبت قلمداد کرد. این در حالی است که به ‌طور حتم این طرح مجلس زمینه ساز از بین رفتن شفافیت ‌ها خواهد شد و بعد از مدتی شاهد مشکلات وسیع در کشور خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: اجرایی شدن این طرح نقش مخربی در تولید و حفظ حقوق سهامداران خواهد داشت. یعنی تضویب این طرح در بلندمدت اثری جز از بین رفتن تولید، تاثیر منفی بر روند سودآوری شرکت‌ها و افزایش رکود در بازار سهام نخواهد داشت.

 

افت بی رمق شاخص های بورس

 

در پایان معاملات روز سه‌ شنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۸۸۷ واحدی نسبت به روز یک شنبه به رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۹۴۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۶ صدم درصد بوده است.

 

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت ۷۵۵ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار و ۶۷۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱۹ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس یک واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۶۱۹ واحد قرار گرفت.

 

ارزش معاملات به کمترین میزان خود رسید

 

امروز ارزش معاملات کل بازار سرمایه به رقم ۹ هزار و ۹۹ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه چهار هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان بود که ۵۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

 

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۳۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۱۶ ماه گذشته است.

 

کاهش خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام

 

در پایان معاملات روز سه شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و چهارمین روز متوالی منفی شد و ۳۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز یکشنبه کاهش ۳۶ درصدی داشته است.

 

گروه های سرمایه گذاری ها و محصولات شیمیایی بیشترین میزان خروج پول حقیقی را شاهد بودند و گروه بانک ها و موسسات اعتباری و فراورده های نفتی، کک بیشترین میزان ورود پول حقیقی را داشتند.

 

در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آریان (شرکت پارس آریان)، نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای وخاور (بانک خاورمیانه)، شپدیس (پتروشیمی پردیس) و شسپا (نفت سپاهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

 

افت صف های فروش بازار سرمایه

 

در جریان معاملات روز سه شنبه، ۲۲۵ نماد با رشد قیمت و ۲۹۴ سهم نیز با افت قیمت مواجه شدند. ۲۱ سهم در صف خرید و ۱۹ نماد در صف فروش قرار گرفتند.

 

در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۲۴ درصد کاهش یافت و به ۹۰ میلیارد تومان رسید. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۳۲ درصد افت کرد و در رقم ۷۶ میلیارد تومان ایستاد.

 

امروز نمادهای وملی (شرکت هلدینگ صنعتی ملی) خزامیا (شرکت زامیاد) و فسازان (شرکت غلتک سازان سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند.

 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب)، سصفها (سیمان‌ اصفهان‌) و قشیر (قند شیروان قوچان و بجنورد) تعلق داشت.

منبع: فارس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.