مهم‌ترین مشکل بازار خودروی ایران چیست؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل بازار خودروی ایران، محدودیت عرضه است که موجب ایجاد فاصله قیمتی صد در صدی بین قیمت کارخانه و بازار شده و نیز تقاضا را بی جواب گذاشته است.
کد خبر : 15727
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 16:55
مهم‌ترین مشکل بازار خودروی ایران چیست؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، کارشناسان خودرو در مورد پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ معتقدند که قیمت خودرو بستگی به عوامل سیاسی دارد. به همین دلیل پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از قیمت خودرو کرد. قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار و شرایط روانی در قیمت خودرو تاثیرگذار است. مسئله اصلی در سیاست مذاکرات بستگی دارد که نتیجه آن در سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌شود. اگر این مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، ثبات قیمتی به بازار برمی‌گردد. اگر توافقی صورت نگیرد، قیمت‌ها مانند سال ۱۴۰۰ تابع نوسانات است.

 

اگر یک توافق مختصر در این مذاکرات صورت بگیرد و دلار در کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان قرار بگیرد نوسانات قیمتی بازار خودرو کاهش می‌یابد. اما بازار در وضعیت رکود قرار دارد و معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد. اگر مذاکرات وین به نتیجه‌ای برسد ممکن است اوضاع بهتر شود. اما واقعیت این است که چشم‌انداز خوبی در رابطه با تولید خودرو در کشور وجود ندارد.

 

این کارشناس خودرو در مورد واردات خودرو افزود که چشم‌انداز خوبی در رابطه با واردات نیز وجود ندارد. زیرا واردات خودرو تاثیری بر بازار خودورهای عمومی که مردم کشور از آن استفاده می‌کنند ندارد. اما مجموعه روند قیمت در بازار تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد افزایشی خواهد بود. این مذاکرات نیز اثر کوتاه مدتی در بازار خودرو ندارد و در میان مدت و بلند مدت اثرمی‌گذارد.

 

بررسی بازار خودروها حکایت از آن دارد، که انتظار خریداران برای حضور در بازار، نیازمند بررسی‌های مثبتی است، که از مذاکرات هسته‌ای دیده می‌شود، در کنار نوسان نرخ دلار که نزولی هم بوده، باعث شده است که بازار خودروها انگیزه‌ای برای رشد قیمت و گرانی نداشته باشد.

 

فعالان بازار خودرو عدم ورود خودرو با مدل جدید را یکی دیگر از عوامل سردی حضور خریداران در بازار می‌دانند. معمولا در ماه پایانی سال خودروهای عرضه شده در بازار، با مدل سال جدید وارد بازار می‌شوند و همین‌طور پیش بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ را نیز بیان می‌کنند، اما امسال به دلیل بالا بودن میزان تعهد خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش فروش شده چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

در این خصوص سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در مورد پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: اگر آماری که وزیر صنعت وعده داده بود محقق شود و تعدادی خودرو به مشتری تحویل داده شود، قیمت خودرو شکسته می‌شود. چشم‌انداز کلی بازار به عرضه و تقاضا است.

 

وی ادامه داد: اگر واردات خودرو انجام شود تاثیری مثبت بر بازار می‌گذارد و آن را به تعادل می‌رساند.

 

سعید موتمنی در مورد وضعیت بازار خودرو، اذعان کرد: نزدیک ۲ ماه است که بازار خودرو آرام بوده و ثبات قیمتی داشته است و میزان تقاضا به قدری کاهش یافته که حتی تقاضای کاذب نیز در این بازار از بین رفته است.

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در حال حاضر همه طرف‌ها در بازار خودرو چه فروشنده و چه خریدار منتظر تعیین تکلیف واردات هستند از این رو حتی نوسانات نرخ دلار هم روی قیمت‌های خودرو تأثیری نگذاشته است.

 

وی ادامه داد: البته تقاضای کاذب در بازار آزاد نداریم و این تقاضا در بخش خرید کارخانه‌ای وجود داریم؛ دیدیم که برای حدود ۷۷ هزار دستگاه خودرو که در دوم قرعه کشی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شد، بیش از ۶ میلیون نفر ثبت نام کردند. همه این افراد متقاضی خرید خودرو نیستند بلکه با توجه به فاصله صد در صدی قیمت کارخانه و بازار آزاد، تقاضای کاذب در این بخش افزایش یافته است.

 

موتمنی با اشاره به وضعیت عرضه خودرو، گفت: متأسفانه طی ۳ سال گذشته محدودیت عرضه ناشی از کاهش تولید و ممنوعیت واردات داشته‌ایم؛ وضعیت عرضه به گونه‌ای است که حتی پاسخگوی تقاضای کم هم نیست چه برسد به تقاضایی که در بازار خودروی ایران وجود دارد.

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل بازار خودروی ایران، محدودیت عرضه است که هم موجب ایجاد فاصله قیمتی صد در صدی بین قیمت کارخانه و بازار شده و هم تقاضا را بی جواب گذاشته است.

 

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.