کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی با دخالت دولت

 کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اقدامات دولت مانند قیمت‌گذاری دستوری دولت موجب کاهش سود آوری شرکت‌های بورسی می شود.
کد خبر : 16276
تاریخ انتشار : جمعه 14 مرداد 1401 - 16:45
کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی با دخالت دولت
Print Friendly, PDF & Email
به گزارش وقت خبر، بازار سرمایه که شامل بازار سهام و بازار بدهی است مقابل بازار پول (شامل بانک‌ها و موسسات اعتباری) تعریف می شود. در بازار سرمایه بحث سپرده مطرح نمی‌باشد و در آن اوراق بهادار مورد معامله قرار می‌گیرند. بازاری که بتوان در آن سهام شرکت‌ها و اوراق بدهی را خرید و فروش کرد بازار بورس نام دارد.در ایران ۲نوع بازار بورس وجود دارد که شامل بورس اوراق بهادار و بورس کالا می‌شود. در این مقاله بیشتر تمرکز بر بازار بورس اوراق بهادار داریم و بورس کالا هم معرفی می‌شود و توضیحات کامل آن در مقالات دیگر سایت کلینیک سرمایه موجود هست. بورس ارز هم از دیگر انواع بورس می باشد که در ایران فعال نیست ولی تعداد ایرانی‌هایی که در بازارهای ارزی جهانی مثل فارکس فعالیت دارند کم نیستند.

 

بازار سرمایه بورس به دو دسته بازار سهام و بازار بدهی تقسیم می‌شود.

 

بازار سهام

 

بسیاری از مردم این بازار را معادل بازار بورس می‌دانند. در این بازار سهام شرکت ها به واحدهای هم قیمتی تقسیم می‌شود و به صورت عرضه اولیه وارد بازار بورس می‌شود. بعد از آن در بازار ثانویه این سهام‌ خرید و فروش می‌شود و بر اساس فاکتورهای زیادی قیمت آن بالا و پایین خواهد شد.

 

بازار بدهی

 

در بازار بدهی اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرند. این اوراق معمولا دارای نرخ سود مشخصی هستند و شرکت‌ها با فروش اوراق تامین مالی می‌شوند. در این موارد به جای آنکه ناشر اوراق تامین مالی را از یک منبع (بانک) انجام دهد این کار را با جمع‌آوری سرمایه از افراد خریدار اوراق انجام می‌دهد.

 

در این خصوص علیرضا مهدی زاده حکاک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ناشران (شرکتهای بورسی و فرابورسی) در سال‌های اخیر ناشران زیر فشار سیاست‌های اشتباه دولت نتواستند خواسته‌های حقوق صاحبان سهام را محقق کنند، زیرا که اقدامات دولت مانند قیمت‌گذاری دستوری  موجب شده است تا سود آوری شرکت‌های بورسی کاهش یابد و در برخی مواقع حتی دچار زیان نیز شده‌اند. مهدی زاده حکاک افزود‌: تا کنون دست ناشران برای مقابله با برخی سیاست‌های ضد تولید دولت کوتاه بوده است، به طوری که تا کنون نتوانسته‌اند به دولت فشار بیاورند تا مطالبه به حق خود را از دولت کسب کنند.

 

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: با توجه به این که ناشران قدرتی برای مقابله با فشارهای بی حد و حصر برخی مقامات دولت ندارند، لازم است تا اصحاب رسانه به کمک سهام داران و ناشران بشتابند و مطالبه به حق ناشران و حقوق صاحبان سهام را به دولتی‌ها گوشزد کنند.

 

وی ادامه داد: هرچه قدر که اطلاع رسانی اصحاب رسانه در این حوزه بیشتر شود و مردم و سرمایه‌گذاران بیشتر در جریان امور قرار گیرند، می‌توان اهرم فشاری قدرتمند برای دولت ایجاد کرد تا دولت دخالت‌های خود را در شرکت های بورسی و کلیت بازار سرمایه کاهش دهد. این موضوع در نهایت باعث خواهد شد تا ناشران دیگر تاوان هزینه‌های اشتباه دولت را پرداخت نخواهند کرد.

 

مهدی زاده در پایان یادآور شد: یکی از مزیت‌های اصحاب رسانه این است که روشنفکری که در مردم و مسئولان ایجاد می‌کنند، خود به خود جلوی تصمیم‌های یک شبه دولت گرفته خواهد شد تا دولت دیگر شوکی به اقتصاد و بازار سرمایه وارد نکند، بنابراین روشنگری که اصحاب رسانه در اقتصاد انجام خواهند داد، موجب می شود تا دولت تصمیم‌های درست را اتخاذ کند.

 

منبع: فارس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.