ماجرای نفت توقیف شده ایران به کجا رسید؟

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: بازگرداندن بخش از بار کشتی که به تانکری در اجاره آمریکایی‌ها منتقل شده بود، آغاز شده است.
کد خبر : 16617
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 16:56
ماجرای نفت توقیف شده ایران به کجا رسید؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، قضیه از این جا شروع شد که ۳۰ فروردین ماه سال‌جاری (۱۴۰۱) گارد ساحلی یونان از توقیف یک نفتکش روسی ۱۱۵ هزار تنی به نام پگاس که به نام «لانا» تغییر کرده، با ۱۹ خدمه در نزدیکی سواحل جزیره «اویا» این کشور خبر داد و مقامات یونانی هم این اقدام در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر درگیری نظامی با اوکراین اعلام کردند. آنگونه که سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین‌المللی درخواست کمک کرده و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین‌المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و ‌درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته‌اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین‌المللی خود ادامه دهند.»

 

 

همان زمان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با استقبال از این اقدام یونان مدعی شد ما نسبت به گزارش‌ها درباره این‌که این نفتکش حامل نفت ایران بوده است، مطلع هستیم. یونان هم اعلام کرد که هنوز نفت این کشتی مصادره نشده و معلوم نیست چه طرفی آن را اجاره کرده، اما این کشتی متعلق به شرکت ترنسمورفلوت روسیه است.

 

دو روز بعد یونان اعلام کرد که نسبت به تحریم بودن مالکان این کشتی از سوی اتحادیه اروپا ابهام وجود داشته و می‌خواهد این نفتکش را آزاد کند که البته این اتفاق نیفتاد.

 

۱۲ روز پس از توقیف نفتکش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با قدردانی از تلاش‌های یونان برای اجرایی کردن تحریم‌های روسیه و توقیف یک نفتکش روسی به‌دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، گفت: «ما از گزارش‌هایی که نشان می‌دهند این نفتکش حامل نفت ایران است، مطلع هستیم.»

 

 

واکنش سفارت ایران به بازگرداندن نفت مسروقه

 

همچنین سفارت ایران در یونان در توئیتی اظهار کرد: به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تأمین منافع ملی کشورمان، لحظه‌ای تردید به خود راه نخواهیم داد.

 

یونان روز بیست‌وپنجم ماه مه امسال به درخواست آمریکا نفتکش لانا را که حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود توقیف کرد.

 

دولت یونان اعلام کرد که این محموله را به درخواست وزارت دارایی آمریکا توقیف کرده است، اما مشخص نکرد که چرا این کشور تصمیم گرفته که به درخواست واشنگتن عمل کند.

 

پس از این اقدام یونان، مقامات کشورمان به این مسئله به شدت اعتراض کردند و آن را یک راهزنی دریایی به حساب آوردند. با ادامه فشارهای دولت ایران، یونان بالاخره پذیرفت که محموله نفت را آزاد کند و دادگاه این کشور حکم لغو توقیف نفتکش را صادر کرد.

 

روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه سال‌جاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احضار کاردار یونان (در غیاب سفیر این کشور) به این وزارتخانه در پی توقیف محموله نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های یونان و اعتراض شدید به وی خبر داد.

 

۲۴ اردیبهشت ماه هم بود که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با همتای یونانی تلفنی گفت‌وگو کرد. البته در خبری که وزارت امور خارجه ایران از محتوای این گفت‌وگوی تلفنی منتشر کرد، چیزی درباره نفتکش و این‌که متعلق به ایران است، نیامده بود و فقط عنوان شد که امیرعبداللهیان  در گفت‌وگوی تلفنی با همتای یونانی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، بر ضرورت مصون سازی روابط دیرینه ایران و یونان از اثرگذاری برخی کنشگران ثالث تأکید کرد.

 

داوجونز هم در گزارشی در این باره نوشت: نفتکشی که ۷ هفته پیش در آب‌های یونان توقیف شد، حامل نفت ایران بوده و آمریکا به‌ بهانه تحریم‌ها این محموله را به کشتی دیگری منتقل کرده تا به این کشور انتقال دهد. شرکت اطلاعات دریایی «لیست‌ لویدز» انگلیس هم گزارش داد که آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل این محموله نفتی به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، تحویل این کشور شده است.

 

 

اعتراض به یونان

 

سازمان بنادر و دریانوردی هم به‌عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای از دولت یونان خواست که فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

 

در بخشی ازاین بیانیه آمده است: در حالی‌که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین‌المللی درخواست کمک کرده است و بر‌اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین‌المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و درخواست کمک‌رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته‌اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین‌المللی خود ادامه دهند.

 

متاسفانه دولت یونان با وجود این‌که تعهدات بین‌المللی را پذیرفته است و به ‌عنوان عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به دولت ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی‌که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی مواجه شده، در سواحل یونان حضور پیدا می‌کند اما کشتی مربوط نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می‌شود.

 

این اتفاقات در حالی رخ داد که آمریکایی‌ها پس از این دستبرد بزرگ، چند فرد ایرانی را به‌دلیل حضور در شبکه فروش نفت مورد تحریم قرار دادند و ادعا کردند این افراد، نفت ایران را در اروپا و بازار شرق آسیا به فروش ‌رسانده و پولش را صرف کمک به گروه‌های مورد حمایت تهران می‌رساندند. دقیقا در روزهایی که سیگنال احیای برجام، بار دیگر شنیده می‌شد.

 

دولت یونان بیست‌وپنجم ماه مه سال جاری به درخواست یک دادگاه آمریکایی، محموله نفتکش لانا را توقیف کرد و تانکر مذکور را که به دلیل نقص فنی به سواحل یونان منتقل شده بود، متوقف کرد و دولت یونان اعلام کرد که این محموله نفتی را به درخواست وزارت دارایی آمریکا توقیف کرده است!

 

در این خصوص علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  با بیان اینکه کشتی «لانا» تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران نفت متعلق به یک شرکت خصوصی جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار داشت: این کشتی که دچار نقص فنی شده بود در سواحل یونان متوقف و بار آن به درخواست دادگاه آمریکایی، توسط دولت یونان توقیف شد.

 

وی خاطرنشان کرد:  پس از انجام اقدامات لازم توسط جمهوری اسلامی ایران و پیگیری‌های مجدانه صورت گرفته توسط تمام ارگان‌های مرتبط کشور، دادگاه یونانی نسبت به صدور حکم، جهت بازگرداندن نفت به مالک ایرانی، اقدام کرد.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در نهایت پس از انجام اقدامات فنی صورت گرفته در مورد کشتی لانا و انجام تعمیرات مربوطه از شب گذشته عملیات بازگرداندن بخشی از بار کشتی آغاز شد، افزود: بازگرداندن این بخش از بار کشتی که به تانکری در اجاره آمریکایی‌ها منتقل شده بود، آغاز شده است.

 

 

توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران

 

ایران دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد، روابط عمومی سپاه اعلام کرده که این دو نفتکش به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین دریانوردی توقیف شده‌اند. با این حال ساعاتی پیش از وقوع این موضوع، نورنیوز، خبرگزاری نزدیک به شورای امنیت ملی در خبری از تلافی کردن اقدام یونان خبر داده بود.

 

بر اساس گزارش شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، هر کدام از این کشتی‌ها حامل یک میلیون بشکه نفت از منبع عراق و قطر بودند. این در حالی است که نفتکش روسی لارا که توسط یونان مصادره شد حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود.

 

 

جزئیات ماجرای توقیف ۲ نفتکش یونانی چه بود؟

 

رسانه‌های بین‌الملل ‎پس از اینکه یونان نفتکش حامل نفت ایران را که در نزدیکی یونان توقیف شده بود به آمریکا تحویل داد، ایران هم در اقدام متقابل دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس متوقف کرد.

 

به گفته برخی منابع، نکته جالب توقیف کشتی‌های یونانی این است که ایران اجازه داد کشتی‌ها بارگیری کنند سپس به توقیف آنها اقدام کند.

 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.ایرنا به نقل از منابع آگاه جزئیات این توقیف را منتشر کرد.

 

 

واکنش آمریکا به توقیف نفتکش‌های یونان

 

به گزارش فارس، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشت که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره است که ایران دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرده است.

 

 

یونان اقدام ایران را دزدی خواند

 

وزارت خارجه یونان در واکنش به توقیف نفت‌کش‌های خود، خواستار رفع توقیف آن‌ها شد و این اقدام ایران را «دزدی» خواند!

 

وزارت خارجه یونان گفته که به این اقدام گارد ساحلی ایران اعتراض کرده است.

 

آتن در حالی ایران را متهم به دزدی دریایی می‌‎کند که خود یک ماه پیش نفتکش ایرانی را در سواحل خود توقیف و نفت آن را تحویل آمریکا داد.

سپاه: هنوز ۱۷ نفتکش یونانی در منطقه حضور دارد

 

به گزارش تسنیم به نقل از منابع آگاه، توقیف نفتکش‌های یونانی در خلیج فارس عصر امروز و طی عملیاتی هماهنگ و همزمان توسط رزمندگان مناطق چهارم و پنجم نیروی دریایی سپاه صورت گرفته است.

 

همچنین هنوز ۱۷ فروند کشتی یونانی دیگر‌ در خلیج فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت‌ها توسط یونان احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.

 

منابع آگاه تاکید می‌کنند یونان باید هرچه زودتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش حامل نفت ایران را اجرا کند.

 

 

توئیت مهم سفیر ایران در یونان/ کل محموله نفت ایران باز می گردد

 

سفیر ایران در یونان در توییتی نوشت: ‌کل محموله نفت ایران مسترد خواهد شد.

 

احمد نادری، سفیر ایران در یونان در توییتی نوشت: ‌در پی پیگیری‌های فشرده، دادگاه تجدید نظر یونان حکم دادگاه اولیه مبنی بر مصادره نفت متعلق به ایران را لغو و به لطف الهی کل محموله نفت مسترد خواهد شد.

 

نادری افزود: ‌تا اطمینان از اجرای کامل حکم، موضوع در دستور کار رایزنی های فشرده دو کشور باقی می ماند. پاسداشت حقوق ملت ایران، خط قرمز ماست.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.