مزایای توثیق الکترونیکی سهام بورسی

مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیان کرد: از مزایای توثیق الکترونیکی سهام و دریافت تسهیلات این است که باعث ثبات بازار سرمایه خواهد شد.
کد خبر : 16637
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 18:17
مزایای توثیق الکترونیکی سهام بورسی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از ایسنا، هر شخص برای دستیابی به اهداف مالی خود مانند خرید مسکن، خودرو، پرداخت هزینه‌ تحصیل فرزندان، دوران بازنشستگی، هزینه‌های غیرمنتظره و غیره به یک برنامه‌ریزی مالی صحیح نیاز دارد. معمولاً در گذشته پس‌اندازهای بلندمدت برای رسیدن به این اهداف کمک می‌کردند. اما امروزه با توجه به تورم، راه حل این مسئله انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب در زمان مناسب است. سرمایه‌گذاری در بورس یک گزینه جذاب برای دستیابی به اهداف مالی شما خواهد بود.

 

اگر سرمایه یک شرکت به قسمت‌های مساوی تقسیم شود، به هر قسمت‌ آن یک سهم گفته می‌شود که کوچکترین واحد مالکیت شرکت است و دارنده آن به میزان سهامی که در اختیار دارد در مالکیت، سود و زیان شرکت سهیم خواهد بود.  قیمت اسمی هر سهم در ایران ۱.۰۰۰ ریال است. این ارزش توسط قانون برای سهام تعیین می‌شود و ارتباطی با ارزش بازار و ارزش ذاتی سهم ندارد.

 

سهام یک نوع ورقه بهادار و مشهورترین ابزار سرمایه‌گذاری در بازار بورس است و حق قانونی مالکیت بر دارایی‌ها در یک شرکت محسوب می‌شود. شرکت‌ها برای تأمین مالی پروژه‌ها و توسعه فعالیت‌های خود، می‌توانند سهام خود را به عموم مردم عرضه کنند. زمانی که سهامی خریداری می‌شود، در واقع بخشی از مالکیت آن شرکت به خریدار تعلق می‌گیرد و خریدار به عنوان سهامدار هم در سود شرکت سهیم است و هم از مزایای افزایش قیمت که به دلیل عملکرد خوب شرکت به دست آمده است، بهره‌مند خواهد شد.

 

در بلند‌مدت، ارزش مالکیت با توجه به فعالیت‌های شرکت می‌تواند کم و یا زیاد شود. عملکرد بهتر کسب و کار باعث افزایش ارزش سرمایه ‌گذاری و مالکیت می‌شود و در مقابل عملکرد ضعیف ارزش مالکیت را کاهش می‌دهد.

 

 

سهام وثیقه ی شرکت سهامی

 

ماده ۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، شرکت سهامی را چنین تعریف می کند : ” شرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است “.

 

سرمایه هر شرکت سهامی به قسمت های مساوی تقسیم می گردد که هر قسمت آن را سهم می نامند. لایحه اصلاحی در تعریف سهم می گوید : ” سهم قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی که مشخص میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد “. بنابراین هر سهم معلوم می کند که نسبت به کل سرمایه، صاحب آن تا چه اندازه ای می تواند در اداره امور شرکت، از طریق حضور در مجامع عمومی و ابراز رای، مشارکت داشته باشد. همچنین، چه مقدار از منافع حاصل از فعالیت شرکت، به او تعلق دارد و در برابر شرکت، اگر همه مبلغ سهم را نپرداخته باشد، چه میزان تعهد مالی خواهد داشت.

 

برابر ماده ۲۹، قانون در شرکت سهامی عام حداکثر قیمت اسمی سهام را در هزار ریال معین کرده است. اما در شرکت های سهامی خاص حداقل و حداکثر برای مبلغ اسمی سهام تعیین نشده است.

 

 

 

۱- برای تضمین خساراتی که ممکن است از تقصیرات مدیران منفرداَ یا مشترکاَ بر شرکت وارد شود، مدیران باید تعداد سهامی را که اساسنامه شرکت مقرر کرده است دارا باشند. این سهام که سهام وثیقه نام دارد، تا زمانی که مدیریت شخص باقی است ، به عنوان وثیقه باقی می ماند تا در صورتی که مدیر به واسطه اعمال مدیریت خود، به شرکت خسارتی وارد نمود و از این رو در برابر شرکت بدهکار شد، بدهی او از محل این سهام قابل برداشت باشد. ( ماده ۱۱۴ ل. ا. ق. ت )

 

۲- این تعداد سهام نباید از تعداد سهامی که به موجب اساسنامه جهت دادن رای در مجامع عمومی لازم است کمتر باشد. ( ماده ۱۱۴ ل. ا. ق. ت )

 

۳- سهام مذکور بانام است. ( ماده ۱۱۴ ل. ا. ق. ت )

 

۴- این سهام قابل نقل و انتقال نیست. ( ماده ۱۱۴ ل. ا. ق. ت ) بنابراین و با توجه به آنکه این سهام ، بانام است و نقل و انتقال آن مستلزم ثبت در دفتر ثبت سهام شرکت است ، نقل و انتقال آن تا زمانی که در وثیقه شرکت است، در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت نمی شود.

 

۵- اگر مدیری در هنگام انتخاب شدن به مدیریت ، مالک تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه نباشد یا آنکه سهام مورد وثیقه به صورت قهری به دیگری منتقل گردد یا بنا بر تصویب مجمع عمومی فوق العاده، تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه افزایش یابد، مدیر باید ظرف مدت یک ماه تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه را تهیه و به صندوق شرکت بسپارد وگرنه مستعفی محسوب خواهد شد. ( مادع ۱۱۵ ل. ا. ق. ت )

 

۶- مادام که مدیری مفاصاحساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نداشته است، سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند، و پس از دریافت مفاصاحساب سهام مذکور نیز آزاد می شود. ( ماده ۱۱۴ و ۱۱۶ ل. ا. ق. ت )

 

۷- تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان هر دوره مالی شرکت به منزله مفاصا حساب مدیران برای همان دوره مالی می باشد و پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان آن دوره مالی که طی آن مدت مدیریت مدیران منقضی یا به هر نحو دیگری از آنان سلب سمت شده است، سهام مورد وثیقه این گونه مدیران نیز خود به خود از قید آزاد خواهد شد. ( ماده ۱۱۶ ل. ا. ق. ت ) بنابراین اگر مدیری عزل شود یا استعفاء دهد، سهام وثیقه او فوراَ آزاد نمی شود بلکه تا تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان او این سهام در وثیقه شرکت باقی می ماند.

 

۸- بازرس یا بازرسان شرکت مکلفند هرگونه تخلفی از مقررات قانونی و اساسنامه شرکت در مورد سهام وثیقه مشاهده کنند، به مجمع عمومی عادی گزارش دهند. ( ماده ۱۱۷ ل. ا. ق. ت )

 

سهام وثیقه چیست ؟

 

ماده ۱۱۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام وثیقه را این‌طور تعریف کرده: «مدیران باید تعداد سهامی راکه اساسنامه شرکت مقررکرده است دارا باشند.این تعداد سهام نباید از تعداد سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای درمجامع عمومی لازم است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خساراتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفردا یا مشترکا بر شرکت واردشود. سهام مذکور بااسم بوده و قابل انتقال نیست ومادام که مدیری مفاصا حساب دوره تصدی خود در شرکت رادریافت نداشته است سهام مذکور در صندوق شرکت بعنوان وثیقه باقی خواهدماند».

 

در واقع هرکسی که مدیر می‌شود مبلغی از سهام خود را باید تحت عنوان سهام وثیقه به صندوق شرکت بدهد. که این صندوق معمولا در بخش امورمالی شرکت و یا دفاتر رسیدگی به سهام نگهداری می‌شود.

 

اگر فعالیت‌های یک یا چند مدیر در شرکت خساراتی به بار بیاورد، این خسارات از محل سهام وثیقه جبران می‌شود. درواقع سهام وثیقه از سوءاستفاده‌های احتمالی مدیران جلوگیری می‌کند.

 

 

چگونه سهام بورسی را وثیقه وام کنیم؟

 

مسعود صدقی مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه مخاطب اصلی سامانه توثیق الکترونیکی عموم مردم هستند، اظهار کرد: به همین دلیل سعی شده است این فرایند با همکاری بانک‌ها با کمترین میزان پیچیدگی ارائه شود. به طوریکه افراد به سادگی یک خرید اینترنتی و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه خود بتوانند تسهیلات را وثیقه کنند.

 

وی درمورد نحوه دریافت این تسهیلات نیز ادامه داد: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید در سامانه جامع مشتریان یا همان سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشند. در این راستا باید شرایط و تعهدات مربوط به توثیق الکترونیکی سهام را حتما بپذیرند و تمام بندهای مربوط به آن را با دقت کافی مطالعه کرده باشند.

 

مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: از مزایای توثیق الکترونیکی سهام و دریافت تسهیلات این است که باعث ثبات بازار سرمایه خواهد شد. به این صورت که مردم می‌توانند برای تامین مالی به جای فروش دارایی آن را نزد بانک وثیقه، تسهیلاتی دریافت و برای امور مربوط به خود از آن استفاده کنند.

 

صدقی با بیان اینکه توثیق الکترونیکی سهام به عنوان یک پل ارتباطی بین بازار سهام و بازار پول ایجاد شده است، اذعان کرد: در نتیجه این بانک‌ها هستند که به عنوان یکی از عوامل اصلی این فرایند ایفای نقش می‌کنند. در حال حاضر سه بانک ملی، مهر و رسالت به این فرایند ملحق شده و این امکان را در درگاه‌های خود اضافه کرده‌اند.

 

وی در پایان یاداور شد: شرکت سپرده گذاری مرکزی محدودیتی در خصوص ارائه این خدمات به سایر بانک‌ها ندارد. این شرکت درحال تنظیم تفاهم‌نامه‌هایی است که فهرست حقوقی تکمیل شود و پس از آن اعلام عمومی می‌شود که سایر بانک‌ها هم ملحق شوند.

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.