عرضه همه خودروهای وارداتی و داخلی در بورس کالا

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران  بیان کرد: عرضه محصولات خودرو در بورس کالا موجب شفاف شدن قیمت ها و تعادل بازار می شود.
کد خبر : 16698
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 17:27
عرضه همه خودروهای وارداتی و داخلی در بورس کالا
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا، صف طولانی خریداران قلابی خودرو که ماه هاست برای دریافت رانت از این صف خارج نمی شوند، جمع شده و بدون شک با عرضه های منظم خودرو علاوه بر حمایت از تولیدکننده، شاهد تعادل بازار نیز خواهیم بود.

 

دولت با دخالت های خود در بازار و قیمت گذاری خودرو باعث ایجاد اختلاف قابل توجه قیمت های درب کارخانه و بازار آزاد شده است.

 

در دهه ۷۰ با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خودرو در حاشیه بازار کشف و تعیین می شد و اختلاف قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار به عنوان سود از سوی سازمان حمایت مصرف کننده از خودروسازان گرفته می شد تا از این طریق اختلاف ایجاد شده از بین برود. این روند سبب شده بود حدود ۱۳ سال قیمت خودرو دستخوش تغییرات زیادی نشود و این درحالی است که بهای نهاده های تولید، افزایشی بود. در این برهه شاهد بودیم که قیمت حاشیه بازار بعضا کمتر از قیمت درب کارخانه می شد و هیچ صف خریدی نیز شکل نمی گرفت.

 

 

در سال ۹۰ که تولید خودرو به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه رسید خودروسازان برای فروش از روش های فروش قسطی استفاده کردند اما از زمانی که شورای رقابت در بحث قیمت گذاری ورود کرد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار شروع شد و زیان خودروساز را به همراه داشت.

 

عمده حاضران در قرعه کشی، مصرف کننده نیستند

بسیاری از خریداران فعلی خودرو در سیستم قرعه کشی مصرف کننده نیستند بلکه به دنبال استفاده از اختلاف قیمت بازار و درب کارخانه هستند و بررسی ها نشان می دهد خودروهایی که بیشترین اختلاف قیمت را دارند بیشترین تقاضا در قرعه کشی ها نیز برای همان ها ثبت می شود.

 

دولت در برهه ای برای رهایی از این وضعیت و جلوگیری از افزایش بیشتر این اختلاف، زمانی که ۴۰ درصد تورم در کشور وجود داشت اجازه افزایش ۱۸ درصدی را به خودروسازان داد اما با اما و اگر نمایندگان مجلس همراه شد.

 

عرضه همه خودروهای وارداتی و داخلی در بورس کالا

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا اقدامی موثر در جهت تعادل بازار است، گفت: علاوه بر خودروهای داخلی باید نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم اقدام کرد چراکه شفافیت و رقابت، نیاز کل بازار خودرو است و محوریت بورس کالا در این بازار می تواند حتی بازار خودروهای خارجی را متعادل کند.

 

ابراهیم جمیلی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا  اظهار داشت: ورود ایران خوردو و سایپا یا هر خودروساز دیگری به بورس کالا می‌تواند اقدام موثری باشد، زیرا باعث ایجاد شفافیت و رقابت شده و رقابت هم در کیفیت و هم در قیمت محصول موثر است.

 

جمیلی با بیان اینکه استمرار عرضه و البته کنار گذاشتن کامل رویکرد قیمت‌گذاری دستوری دو شرط اصلی برای تحقق اهداف ورود خودرو به بورس کالا است، افزود: موضوع مهم دیگر علاوه بر ورود خودروهای داخلی به بورس کالا این است که امکان عرضه محصولات وارداتی هم در بورس کالا ایجاد شود و افرادی که خودرو وارد کردند، نیز بتوانند به راحتی محصولات را در بورس کالا عرضه کنند، زیرا این امر باعث ایجاد شفافیت و رقابت در کل بازار می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: قیمت خودروهای خارجی که در حال حاضر بسیار افزایش پیدا کرده است با ورود به بورس کالا و شفافیت کام، قطعا متعادل می‌شود و به دولت پیشنهاد می شود از این ظرفیت بازار سرمایه نهایت بهره را ببرد.

 

جمیلی اضافه کرد: از سوی دیگر دولت هم می تواند با توجه به قیمت خودرو و ارز، مالیات خود را به دلیل عرضه در بورس به صورت واقعی دریافت کند، یعنی هم درآمد دولت واقعی تر و شفاف تر می شود و هم مردم دیگر به خودرو به عنوان کالایی سرمایه ای نگاه نمی‌کنند و هر کسی که نیاز به خودرو داشته باشد، اقدام به خرید می‌کند.

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان  تصریح کرد: اکنون فرصت خوبی است که واردات خودرو که در مجلس هم مصوب شده است، صورت بگیرد و خودروهای وارد شده نیز در بورس کالا عرضه شوند، زیرا این عرضه شفاف شدن قیمت ها را به دنبال خواهد داشت، لذا امیدواریم با این کار از قیمت‌های دستوری فاصله بگیریم و به قیمت‌های واقعی برسیم و دولت هم با قیمت‌های واقعی بتواند مودیانی که از پرداخت مالیات فرار کردند را شناسایی کند.

 

منبع: فارس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.