عواملی افزایش قیمت جهانی نفت

کاهش ذخایر نفت و بنزین ایالات متحده  موجب افزایش یک دلاری قیمت جهانی نفت شد.
کد خبر : 16869
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 16:32
عواملی افزایش قیمت جهانی نفت
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، نفت ازجمله کالا‌های استراتژیک جهان وبه عنوان یکی از نهاده­های مهم تولید هرکشور به شمار می­ رود. با توجه به ­تأثیر گسترده­ی منفی نوسانات قیمت نفت بر بخش­های مختلف اقتصاد ایران، مانعی برای کارایی بازاربورس به شمار می­رود و بر عملکرد سرمایه­گذاران تأثیر­گذار می­ باشد. بر این اساس نیازمند درک دقیق تغییرات قیمت نفت برروی شاخص سهام هستند. تعیین قیمت نفت به عوامل متعددی بستگی دارد که اغلب آن‌ها از کنترل تولید­کنندگان آن خارج است.

 

همین مسئله سبب شده است که وضعیت اقتصادی اغلب کشور‌های وابسته به درآمد‌های نفتی تحت تأثیر نوسانات قیمت نفت قرار گیرد. متغیر‌های مورد استفاده قیمت جهانی نفت خام، شاخص قیمت بورس تهران و نرخ ارز می­ باشد که بازدهی این متغیر‌ها با استفاده از فرمولی که در قسمت معرفی متغیر‌ها آورده شده است، تعریف شده است.

 

افزایش قیمت جهانی نفت

 

قیمت نفت در روز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه به پایین‌ترین رقم طی ۶ ماه گذشته رسید، اما کاهش بیشتر از حد انتظار ذخایر نفت و گاز آمریکا به سرمایه‌گزاران یادآوری کرد که تقاضا با وجود دورنمای رکود اقتصاد دنیا همچنان بالاست. به‌این‌ترتیب قیمت نفت در روز چهارشنبه افزایش یافت.

 

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۳ سنت معادل ۰.۴۷ درصد افزایش به ۹۲ دلار و ۷۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۵ درصد افزایش ۸۷ دلار و ۹ سنت معامله می‌شود.

 

قیمت نفت در روز چهارشنبه بیش از یک دلار افزایش یافت و از پایین‌ترین سطح شش ماهه که روز گذشته ثبت شده بود، بالا رفت.

 

بر اساس این گزارش، کاهش غیرمنتظره و بزرگ ذخایر نفت و بنزین ایالات متحده به سرمایه‌گذاران یادآوری کرد که حتی با وجود احتمال رکود جهانی، تقاضا ثابت خواهد ماند.

 

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۶:۳۰ به وقت گرینویچ با ۸۲ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش به ۹۳.۱۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۸۵ سنت یا یک درصد افزایش به ۸۷.۳۸ دلار در هر بشکه رسید.

 

سرمایه‌گذاران منتظر شفافیت مذاکرات احیای قرارداد برجام بین ایران و آمریکا هستند. اگر این دو کشور قرارداد پیشنهادی اتحادیه اروپا را که تحریم‌های نفتی ایران را لغو می‌کند قبول کنند، عرضه نفت افزایش می‌یابد.

 

اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کردند در حال مطالعه پاسخ ایران به پیشنهاد نهایی اروپا جهت نجات قرارداد برجام هستند. تهران خواستار انعطاف‌پذیری بیشتری از سوی واشنگتن شده بود.

 

موسسه نفت آمریکا (API) گزارش داده است که ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۲ آگوست ۴۴۸ هزار بشکه کاهش یافت.

 

گزارش این موسسه همچنین نشان داد که ذخایر بنزین در مدت مشابه ۴.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و ذخایر فرآورده‌های میان تقطیر نیز ۷۵۹ هزار بشکه کاهش یافته است.

 

ذخایر نفت خام آمریکا حدود ۴۴۸ هزار بشکه در هفته منتهی به دوازدهم ماه اوت کاهش‌یافته بود. ذخایر بنزین این کشور هم حدود ۴.۵ میلیون بشکه پایین آمده‌است. این درحالی‌ست که انتظار می‌رفت ذخایر نفت آمریکا تنها ۳۰۰ هزار بشکه کاهش‌یافته باشد.

 

قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۱۰۰.۰۴ دلار رسید.

۲. قیمت نفت برنت در آمریکا با ۰.۲ درصد رشد به ۹۲.۰۷ دلار رسید.

۳. قیمت نفت برنت در انگلیس با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۹۱.۶۳ دلار رسید.

۴. قیمت جهانی نفت خام با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۸۹.۰۵ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا با ۰.۲ درصد رشد به ۸۶.۳۵ دلار رسید.

۵. نفت سنگین ایران به ۱۰۷.۶۶ دلار رسید.

۶. قیمت جهانی بنزین با ۰.۳۴ درصد رشد به ۲.۸۹۸۱ دلار رسید.

۷. قیمت جهانی گاز طبیعی با ۰.۰۲ درصد رشد به ۹.۳۹۱ دلار رسید.

۸. قیمت جهانی نفت کوره با ۰.۲۱ درصد رشد به ۳.۴۶۷۴ دلار رسید.

۹. قیمت جهانی گازوئیل با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۰۲۱.۱۳ دلار رسید.

۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۹۶.۵۳ دلار اعلام شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.