مراحل و جزییات درخواست برای توثیق سهام چگونه است؟

مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی در خصوص مراحل و جزییات در خواست برای توثیق سهام  توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر : 16960
تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 12:38
مراحل و جزییات درخواست برای توثیق سهام چگونه است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، ماده ۱۱۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام وثیقه را این‌طور تعریف کرده: «مدیران باید تعداد سهامی راکه اساسنامه شرکت مقررکرده است دارا باشند.این تعداد سهام نباید از تعداد سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای درمجامع عمومی لازم است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خساراتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفردا یا مشترکا بر شرکت واردشود. سهام مذکور بااسم بوده و قابل انتقال نیست ومادام که مدیری مفاصا حساب دوره تصدی خود در شرکت رادریافت نداشته است سهام مذکور در صندوق شرکت بعنوان وثیقه باقی خواهدماند».

 

 

در واقع هرکسی که مدیر می‌شود مبلغی از سهام خود را باید تحت عنوان سهام وثیقه به صندوق شرکت بدهد. که این صندوق معمولا در بخش امورمالی شرکت و یا دفاتر رسیدگی به سهام نگهداری می‌شود.

 

 

اگر فعالیت‌های یک یا چند مدیر در شرکت خساراتی به بار بیاورد، این خسارات از محل سهام وثیقه جبران می‌شود. درواقع سهام وثیقه از سوءاستفاده‌های احتمالی مدیران جلوگیری می‌کند.

 

چگونه سهام بورسی را وثیقه وام کنیم؟

 

پیشتر مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه مخاطب اصلی سامانه توثیق الکترونیکی عموم مردم هستند، گفته بود که این فرایند با همکاری بانک‌ها با کمترین میزان پیچیدگی ارائه شود. به طوریکه افراد به سادگی یک خرید اینترنتی و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه خود بتوانند تسهیلات را وثیقه کنند.

 

وی درمورد نحوه دریافت این تسهیلات نیز ادامه داد: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید در سامانه جامع مشتریان یا همان سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشند. در این راستا باید شرایط و تعهدات مربوط به توثیق الکترونیکی سهام را حتما بپذیرند و تمام بندهای مربوط به آن را با دقت کافی مطالعه کرده باشند.

 

مدیر فنی پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: از مزایای توثیق الکترونیکی سهام و دریافت تسهیلات این است که باعث ثبات بازار سرمایه خواهد شد. به این صورت که مردم می‌توانند برای تامین مالی به جای فروش دارایی آن را نزد بانک وثیقه، تسهیلاتی دریافت و برای امور مربوط به خود از آن استفاده کنند.

 

صدقی با بیان اینکه توثیق الکترونیکی سهام به عنوان یک پل ارتباطی بین بازار سهام و بازار پول ایجاد شده است، اذعان کرد: در نتیجه این بانک‌ها هستند که به عنوان یکی از عوامل اصلی این فرایند ایفای نقش می‌کنند. در حال حاضر سه بانک ملی، مهر و رسالت به این فرایند ملحق شده و این امکان را در درگاه‌های خود اضافه کرده‌اند.

 

اعلام جزئیات دریافت وام به پشتوانه سهام

 

سمیه محمدی مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی در رابطه با شرایط و نحوه توثیق سهام اظهار داشت: فرآیند توثیق هوشمند برای عموم جامعه به این صورت خواهد بود که سهامداران پس از آن که اقدامات اولیه را در بانک مربوطه خودشان تکمیل کردند به صفحه خدمات بازار سرمایه مراجعه و خدمت توثیق را انتحاب می‌کنند.

 

محمدی در خصوص اینکه چه کسانی از خدمات توثیق سهامداران افزود: سهامدارانی می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان اطلاعات خود را ثبت کرده و سجامی شده باشند.

 

وی در پاسخ به سوال مراحل و جزییات در خواست برای توثیق سهام چگونه است؟ تصریح کرد: پس از وارد شدن به سامانه ثبت توثیق یک رمز یکبار مصرف به شماره موبایل سجامی افراد ارسال می‌شود و یک احراز صورت می‌گیرد بعد از وارد کردن رمز یکبار مصرف دارایی قابل توثیق را افراد مشاهده و میزان دارایی کل یا بخشی از آن دارایی قابل توثیق را انتخاب و به صفحه شرکت سپرده گذاری مرکزی هدایت می‌شوند. بعد از این که به صفحه سپرده گذاری هدایت شدند یک سری شرایط و تعهداتی است که سهامدار باید با دقت و آگاهی مطالعه کند و پس از پذیرش آن‌ها و پرداخت کارمزد مراحل انجام شده و سپس به صفحه بانک هدایت می‌شوند.

 

مدیر پروژه توثیق الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی در باره فرآیند توثیق و در خواست آن در روز‌های مشخصی انجام می‌شود، گفت: سهامداران باید به این نکته توجه داشته باشند که ارائه کلیه خدمات با توثیق هوشمند در روز‌ها و ساعت‌های کاری قابل انجام است.

وی ادامه داد: در پایان روز کاری تمام درخواست‌ها از بانک‌های عامل که سرویس‌ها را پیاده سازی کردند به شرکت‌ها سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود و بعد از پردازش در سامانه‌های اطلاعاتی، نتیجه درخواست در روز بعد به بانک‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

 

محمدی در مورد شرایط ویژه‌ای برای توثیق سهامداران اذعان کرد: شرایط توثیق در بازار سرمایه به این شکل است که سهامداران محدویت ناظر (به اصطلاح فریز) نداشته و دارایی شان قابل معامله و سپرده باشد.

 

وی در پاسخ به سوال، اگر سهامدار به تعهدات خود عمل نکنند چه رقم می‌خورد؟ گفت:سهامداران توجه داشته باشند بعد از پذیرش شرایط و تعهدات در ابتدای فرآیند درصورتی که در بازه زمانی مشخص سهامدار به تعهدات خود عمل نکند عملیات رفع توثیق اتفاق می‌افتد و در صورت عدم اجرای تعهدات توسط بانک مربوطه بر اساس قرداد‌های که در ابتدا وجود داشته دارایی سهامدار به فروش می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.