واردات خودرو شهریور ماه اجرا می شود؟/ واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام

با توجه به  گفته های های مسئولان وزارت صمت سیاست آزادسازی واردات خودرو تا شهریور امسال اجرا می شود و تنها یک هفته تا پایان مهلت این وعده مانده در حالی که از آیین نامه نهایی خبری نیست.
کد خبر : 16965
تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 17:27
واردات خودرو شهریور ماه اجرا می شود؟/ واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به منظور کنترل تراز ارزی کشور ابلاغ شد، ولی یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی که اسفند سال ۱۴۰۰ صادر شد، اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو بود  و موضوع واردات خودرو به کشور از مسائلی بود که در ماه‌های گذشته بحث آن در مجلس، دولت و محافل عمومی داغ بود،  بدین ترتیب پس از کش و قوس‌های فروان در خصوص واردات خودرو منوچهر منطقی معاون وزیر صمت خبری وعده ورود خودرو در شهریور امسال (۱۴۰۱) را داد این در حالی است که اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و قرار شد آیین نامه آن تدوین شود که البته از آن زمان تا امروز خبری از نهایی شدن آئین نامه نیست.

 

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت نیز گفته بود این آئین نامه تا خرداد ماه ۱۴۰۱ باید در دولت تصویب می‌شود و پس از طی ۲ الی ۳ ماه بعد از تصویب، واردات خودرو به کشور انجام شود.

 

واردات خودرو نهایی شده؛ شنبه آینده خبر قطعی اعلام می‌شود

 

چهارشنبه این هفته هم آقای فاطمی امین وزیر صمت خبر از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو را داد که قرار است از شنبه ۲۹ مرداد خبر نهایی آن اعلام شود.

 

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در طرح واردات خودرو، خودروی دست دوم وارد نمی‌شود و مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد.

 

در همین رابطه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز ۲۱ تیر ماه طی گفت‌وگویی عنوان کرد: اجرایی شدن این آیین‌نامه منوط به مصوبه هیات دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.

 

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این باره  نیز گفته بود: ابلاغ آئین نامه واردات خودرو در اختیار دولت است و هیچ منع قانونی ندارد؛ باید آئین نامه مربوطه در دولت تصویب و ابلاغ شود.

 

صنعت خودرو چگونه نجات پیدا می‌کند؟

 

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز به فارس گفت: با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر واردات خودرو و ساماندهی به صنعت خودروی کشور اظهار داشت: موضوع واردات خودرو موضوع بسیار حائز اهمیتی است که جامعه انتظار دارد دولت واردات خودرو را بر اساس وعده‌هایی که داده شده عملیاتی کند.

 

وی افزود: صنعت خودروی ما به مرحله ای رسیده است که یکی از راه‌های عبور از شرایط فعلی، صدور مجوز واردات خودرو است و این مسیر ناگزیری است که ان‌شاءالله عملیاتی می‌شود.

 

بر این اساس، تا این لحظه هیچ خبری در مورد تصویب آئین نامه واردات خودرویی منتشر نشده و تنها اخبار متناقضی از جانب نمایندگان مجلس و وزارت صمت رسانه‌ای شده است؛ به عنوان نمونه آقای علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس اخیراً در یک اظهارنظری در مورد سرنوشت آئین نامه واردات خودروت اعلام کرده مسئولین مربوطه گفته‌اند که در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب این آئین‌نامه هستیم؛ اما مشخص نیست که این تأخیر با چه توجیهی صورت می‌گیرد. دولت باید هر چه سریع‌تر آن را به مجلس ارائه کند و مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی نداشته باشد.

 

واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام

 

عبدالله توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اظهار داشت: ما در خصوص واردات خودرو از ابزار سیاست گذاری استفاده کرده ایم، در کل ما با ابزار واردات می‌خواهیم خودروسازان داخلی و خارجی با هم رقابت کنند. فرآیند تصویب آیین نامه از حوزه‌های دیگر هم است و مختص به وزارت صمت نیست.

 

مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: واردات خودرو برای کشور یک ابزاری برای توسعه صنعت خودرو است، در کل همیشه وزارت صمت نگاه مثبت به واردات خودرو داشته و دارد.

 

اما از سویی دیگر نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در اظهارنظری گفته است که پیش کشیدن مسئله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بود تا کیفیت خودرو‌های خود را بالا ببرند. در واقع این همه هیاهو و گمانه‌زنی تنها برای این بوده که خودروسازان احساس خطر کنند و بخواهند کیفیت خودرو‌های خود را بالا ببرند.

 

با این حال دو پهلو صحبت کردن مسئولین برای واردات خودرو تنها نتیجه‌ای که دارد تشدید رکود در بازار خودرو و بلاتکلیفی خریداران و البته فروشندگان است.

 

تصویب آئین‌نامه واردات خودرو در هیأت دولت

 

صبح چهارشنبه بود که سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد که دولت با موضوع واردات خودرو موافق است.

 

وی ادامه داد: دولت آئین‌نامه‌ای در خصوص واردات خودرو تدوین کرده و باید برای تحقق این امر همه جانبه نگری صورت گیرد و به طور مثال تأثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.

 

بانک مرکزی مخالف واردات خودرو

 

در این باره امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو تصریح کرد: قرار است زیر ۱۰ هزار خودرو وارد شود. باید ۴ ماه پیش که مشکل ارز چندانی نداشته ایم واردات را آغاز می‌کردیم نه الان که مشکل ارز در کشور داریم.

 

کاکایی خاطرنشان کرد: واردات خودرو به این دلیل ممنوع شد که مسئولان باتوجه به اتکا به ذخایر ارزی و مشکلات در تامین ارز، به نوعی پیش‌دستی کردند که هرچند روش اشتباهی برای اجرای آن اتخاذ شد، اما به صورت کلی تصمیم نادرستی هم در آن زمان نبود.

 

این کارشناس خودرو یادآور شد: اگر مشکل برجام برطرف شود تا حدودی قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند، ولی مشکل اصلی این است که بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف است، دو خودروساز اصلی و بزرگ که بر روی داخلی‌سازی و بر محدوده خودرو‌های ارزان‌قیمت نسبت به قیمت‌های جهانی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌دانند که اگر واردات خودرو آزاد شود، هیچ اتفاقی برای محصولات آن‌ها نخواهد افتاد.

 

واردات خودرو از چه جهت حائز اهمیت است؟

 

گفتنی است گزارش‌های میدانی موجود بیانگر این است که تعیین تکلیف مصوبه واردات خودرو به شدت بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که بازار خرید و فروش خودرو در چند ماه گذشته در کما به سر می‌برد.

 

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند عملیاتی شدن واردات خودرو از این جهت حائز اهمیت است که از یک سو باعث کاهش قیمت‌های محصولات داخلی می‌شود و از طرفی ضمن ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو سازی کشور، موجب افزایش کیفیت خودروهای داخلی نیز می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.