شرایط خرید  خودرو از بورس کالا/ لزوم جریمه برای تاخیر  تحویل خودرو به بورس

مدیر نظارت بر عملیات بورس کالا با اشاره به ضمانت تحویل از خودروسازها، بیان کرد: برای خرید خودرو از بورس کالا نیازمند کد بورسی است کسانی که کد بورس اوراق بهادر را دارند نیز می‌تواند با اقداماتی کد دریافت کنند.
کد خبر : 16975
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 15:52
شرایط خرید  خودرو از بورس کالا/ لزوم جریمه برای تاخیر  تحویل خودرو به بورس
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ١٨ خرداد با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود. پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس‌کالا در شورای بورس و اعلام آمادگی گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مردادماه، در تازه‌ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در هفته چهارم مردادماه اعلام آمادگی کرد.

 

از سوی دیگر ساپیا نیز اعلام کرده بود قصد دارد خودرو شاهین را بورس کالا عرضه کند. البته شاهین ۲۴ اسفند سال گذشته در بورس کالا پذیرفته شد.

 

ایران خودرو نیز ۱۸ مرداد اعلام کرد که خودروی هایما را در بورس کالا عرضه می‌کند. در اطلاعیه ایران خودرو آمده است که  گروه صنعتی ایران خودرو با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، برای عرضه خودرو در بورس کالا اقدام کرده که در نخستین گام، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S۵ و S۷ از این طریق به فروش خواهد رسید.

 

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دو مدل خودرو هایما در بورس کالا به فروش خواهند رسید. این اقدام در راستای شفافیت در فروش محصولات، ایجاد امکان خرید آسان برای مشتریان واقعی و حذف سودجویان از فرآیند فروش و در نهایت حذف قرعه کشی صورت خواهد گرفت.

 

حذف رانت با عرضه خودرو در بورس

 

عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند رانت این بازار را کاهش و آن را به تعادل قیمتی برساند. در وهله نخست قیمت‌گذاری دستوری در خودرو به پایان می‌رسد یعنی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. پس از آن قیمت خودرو به تعادل می‌رسد.

 

کارشناسان خودرویی عقیده دارند ۸۰‌درصد از خودروهای تولیدشده این دو خودروساز با مکانیسم قرعه‌کشی به متقاضیان فروخته می‌شد، در بازار آزاد پیدا می‌شوند و به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. این به‌معنای توزیع رانت در بازار است که البته با اقدامات تازه دولت انتظار می‌رود این روند اصلاح شود. از سوی دیگر خودروسازی‌ها بیش از ۱۲۵هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. طبق محاسبات وزارت صنعت و تحلیلگران بهترین مسیر برای بهبود عملکرد مالی این شرکت‌ها کشف قیمت‌های واقعی محصولات این شرکت‌ها از طریق مکانیسم‌های بورس‌کالاست.

 

بورس کالا تاخیر در تحویل خودرو را جریمه می کند

 

بر این اساس جواد جهرمی مدیر نظارت بر عملیات بورس کالا اظهار داشت : برای خرید خودرو از بورس کالا نیازمند کد بورسی است کسانی که کد بورس اوراق بهادر را دارند هم می‌تواند با اقداماتی کد دریافت کنند. در بورس کالا با یک حساب وکالتی باید کار انجام شود یعنی فرآیندی که وجه در آن بلاک و برداشتی انجام می‌شود در حساب افراد است و پولی نزد بورس کالا نیست. مسدود بودن حساب هم از زمان ثبت سفارش تا اتمام حراج است و بعد مسدودیت بر طرف می‌شود. تنها محدویت که در نظر گرفته شده سن بالای ۱۸ سال و خرید یک خودرو است و  رانتی وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است. فرد قیمت مورد نظر خود را به کارگزار می‌دهد و براساس آن  موظف است سقف قیمتی آن  را بزند. در رابطه با سابقه عرضه یک وانت بود که بر روی قیمت پایه معامله شد و مورد دیگر عرضه چهارشنبه بود که ۶۰۰ دستگاه مورد معامله قرار گرفت.

 

جهرمی تصریح کرد: شروع کار با خودرو‌های کم تیراژ بود تا مردم  بیشتر با شرایط آشنا و سیستم‌ها سنجیده شوند. ضمانت‌هایی از خودرو ساز‌ها برای تحویل گرفته ایم تا جریمه بپردازند که تاخیری در تحویل  رخ ندهد. قیمت‌ها با ۱۵ درصد پایین‌تر از سطح بازار رقم خورد. معاملات خودرو ۴ ساعت طول کشید. به خریداران اختیار دادیم تا فضای هیجانی از بین برود. در شرایطی می‌توان به بازار خودرو کمک کرد که عرضه منظم داشته باشیم. وقتی کالا از قیمت گذاری دستوری خارج می‌شود تولید کننده، دولت و هم مصرف کننده منفعت می‌برند. بورس یک پلتفرم است. قیمت همه چیز را به نمایش می‌گذارد و تعیین می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: تکیه تنها به بورس کالا نمی‌تواند مشکلات را حل کند. بازار گواهی سپرده و اوراق سلف برنامه‌های بعدی در این حوزه است که در این راستا به سمت توسعه بازار مالی خودرو ، خودرو های پرتیراژ و برخط شدن معاملاتمی خواهیم رفت. خودرویی که در بورس است باید صد درصد در بورس کالا عرضه شود. شرایط گارانتی مانند سابق است و  تمام اطلاعات از جمله زمان تحویل در اطلاعیه عرضه آماده است. همه موارد معامله شفاف و ثبت شده است.

 

گفتنی است ۲۶ مرداد ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی متعلق به بهمن موتور روی تابلو معاملات بورس کالا رفتند و در مجموع با تقاضای ۳ هزار و ۵۰۰  نفر  مواجه شدند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.