همکاری شیائومی با یک غول خودروسازی چینی

شیائومی مشغول مذاکره با یک خودروساز بزرگ چینی برای تولید خودرو برقی خود است.
کد خبر : 17283
تاریخ انتشار : شنبه 5 شهریور 1401 - 16:39
همکاری شیائومی با یک غول خودروسازی چینی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، پس از این که تب فعالیت در صنعت خودروی برقی، به چندین مورد ورشکستگی بزرگ منجر شد، چین نظارت بر این بخش را تشدید کرده است. شرکت‌هایی که قصد ورود به حوزه خودروی برقی را دارند، باید مجموعه اسنادی را ارائه کنند که توانمندی‌های مالی و فناوری آنها را ثابت کند و فرآیند بازبینی این مدارک، ماه‌ها طول می‌کشد. دولت همچنین گاهی درخواست‌ها را رد می‌کند و شرکت‌ها به نقطه اول برمی‌گردند.

 

همکاری‌ میان استارتاپ‌های خودروی برقی و خودروسازان سنتی در چین به میزان فزاینده‌ای متداول شده است، زیرا برنامه‌ریزان دولتی، صدور مجوزهای تولید به تولیدکنندگان جدید خودروی برقی را به منظور کنترل سرمایه‌گذاری بیش از حد، محدود کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت سازنده خودروی برقی “نیو” (Nio Inc) با گروه خودروسازی جک برای تولید خودرو پیمان همکاری دارد. تحت این توافق، در ابتدا نام جک هم روی خودروهای نیو که توسط این استارتاپ طراحی و ساخته شده‌اند، اضافه می‌شد اما بعدها دو شرکت موافقت کردند این نام را به دلیل هزینه‌های اضافی، حذف کنند.

 

پروژه خودرو برقی شیائومی که مدتی است توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده، اخیراً وارد مرحله جدیدی شده است. گزارش‌های داخلی حکایت از این دارند که اقدام شیائومی برای دریافت مجوز جداگانه تولید خودرو به تعویق افتاده است. بلومبرگ مدعی شده که به همین خاطر این غول فناوری چینی حالا مشغول مذاکره با گروه «بایک» (BAIC) برای تولید خودروهای الکتریکی به طور مشترک است. در حال حاضر این دو شرکت به دنبال راه‌هایی برای همکاری هستند که از جمله می‌توان به خرید مستقیم کارخانه دوم هیوندای پکن توسط شیائومی اشاره کرد. کارخانه مذکور هم‌اکنون مجوز تولید خودرو دارد.

 

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد شیائومی و بایک در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستند از جمله این که سهمی در کارخانه شماره دو بیجین هیوندای که مجوز تولید خودرو در چین را دارد، خریداری کنند.

 

شیائومی، به دنبال تولید خودروی الکتریکی در همکاری با شرکت گروه خودروسازی پکن (بایک) است، زیرا این شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند، برای دریافت مجوز ساخت خودروی مختص به خود به خود به مشکل خورده است.

 

گروه بایک که تاسیس آن به سال ۱۹۵۸ برمی‌گردد، شرکت‌هایی مشهور و موسسه‌های تحقیق و توسعه معتبری را تحت مالکیت دارد؛ مثل بایک موتور، چانگه اتومبیل، بایک نیو انرژی، هیوندای پکن و بنز پکن. در خصوص محصولات این خودروساز چینی هم باید گفت که نسخه HI خودروی پولار فاکس آلفا S با فناوری خودران هواوی در اردبیهشت گذشته به بازار معرفی شد.

 

شیائومی پس از این که سال ۲۰۲۱ ورود به بخش خودروی برقی را اعلام کرد، ساخت نخستین کارخانه خودروسازی خود در پکن را اوایل امسال آغاز کرد. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت.

 

بر اساس گزارش رویترز، شیائومی تولید انبوه خودروهایش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را هدف گذاری کرده است.

 

به گزارش رویترز، چنین مشارکتی در میان استارت آپ‌های برقی و خودروسازان سنتی در چین به طور فزآینده‌ای متداول شده است، زیرا برنامه ریزان دولتی صدور مجوز‌های تولید را به سازندگان جدید خودرو‌های برقی محدود کرده اند تا از سرمایه گذاری بیش از حد جلوگیری کنند. به عنوان مثال، شرکت چینی خودرو‌های برقی «نیو»، با گروه خودروسازی جیانگ‌هوای در تولید خودرو شریک شده است.

 

به گفته بلومبرگ، شیائومی و بایک در حال بررسی گزینه‌های مختلفی از جمله خرید سهام در کارخانه شماره ۲ هیوندای پکن هستند که مجوز ساخت خودرو در چین را دارد. البته یکی از سخنگویان هیوندای گفت که ادعا‌های گزارش شده درباره مشارکت با این دو شرکت چینی در زمینه خودرو‌های برقی بی اساس است.

 

شرکت هیوندای پکن، که حاصل سرمایه گذاری مشترک بین شرکت هیوندای موتور و شرکت چینی بایک است، دارای سه کارخانه تولیدی در پکن است.

 

شیائومی در اوایل سال جاری پس از اعلام تصمیم خود برای ورود به صنعت خودرو‌های برقی و به چالش کشیدن برند‌های مطرح و شرکت‌های فناوری، ساخت اولین کارخانه خودروسازی خود را در پکن آغاز کرد. ظرفیت سالانه این کارخانه ۳۰۰ هزار واحد گزارش شد. شیائومی متعهد شد که خودرو‌های خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به تولید انبوه برساند.

 

شیائومی پس از غوغا به پا کردن در دنیای گوشی‌های هوشمند، حالا به سراغ عرصه رو به رشد خودروهای الکتریکی رفته است. «لی جون» (Lei Jun)، موسس شیائومی پروژه خودرو برقی این شرکت را یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های تاریخ آن دانسته که پس از ارزیابی‌های دقیق بالاخره عملی شده است. باید منتظر ماند و دید خودرو الکتریکی این غول فناوری چینی چگونه عمل می‌کند و آیا می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار را به دست بیاورد یا خیر.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.