مزیت‌ عرضه خودرو‌های خارجی در بورس

 کارشناس بازار سرمایه معتقد است که «خلع ید دلالان خودرو»، «کشف قیمت حقیقی» و همچنین «ایجاد شفافیت در فرایند معامله خودرو‌های وارداتی» را سه مزیت عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا به شمار آورد.
کد خبر : 17412
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 16:38
مزیت‌ عرضه خودرو‌های خارجی در بورس
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر،  واردات خودرو، موضوعی که به یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو طی حداقل یک سال گذشته بدل شده است. هر چند در خرداد ماه امسال به نظر می‌رسید که گره واردات خودرو باز شده باشد اما با وجود صحبت‌هایی مبنی بر نهایی شدن آیین نامه واردات و در حالی که روزهای پایانی تیر ماه را سپری می‌کنیم، این آیین نامه در ایستگاه هیات دولت متوقف شده است.

 

رئیس مجلس اواسط خردادماه قانون واردات خودرو را به دولت ابلاغ کرد و تا به طور رسمی واردات که پس از چهار سال ممنوعیت و کش و قوس‌های فراوان بالاخره آزاد شود.

 

خودروهای وارداتی‌ای که به نظر می‌رسد یکی از برنامه های اصلی وزارت صمت برای افزایش عرضه خودرو در بازار و کنترل قیمت ها است.

براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صمت مسئول تدویم آیین نامه واردات است و آنگونه که فاطمی امین پیش از این گفته بود، قرار بود این آئین نامه نهایتا تا پایان خردادماه نهایی و در هیات دولت تصویب شود. همه این ها در حالی است که روزهای پایانی تیر ماه را سپری می‌کنیم و هنوز خبری از آیین نامه واردات خودرو نیست.

 

ابلاغ آیین نامه واردات خودرو از سوی معاون اول رئیس جمهور

 

آیین‌نامه واردات خودرو پس از ماه‌ها انتظار سرانجام در نخستین روز‌های شهریورماه منتشر شد. این دستورالعمل شامل ۹ بند است که درباره هر یک از آن‌ها بحث‌های کارشناسی خاصی وجود دارد.

 آیین نامه واردات خودرو در تاریخ ۲۶ مرداد به تصویب هیئت وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
متن ابلاغیه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:
“هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجازاست؛ اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
تبصره ۱ – تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
تبصره ۲ – ارزش گمرکی براساس ماده ۱۴ قانون امورگمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.
۲ – خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن وتجارت و عضویت وزارت اموراقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین نماید که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی دربورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.
۳ – وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودرو‌های اقتصادی (حداکثر۱۰ هزاریورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.
۴ – واردات خودرو‌های سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) برای استفاده درشبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین وابلاغ می‌شود.
۵ – واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودرو‌های دونیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برعهده واردکنندگان است.
۶- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌های موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
۷ – منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل ازصادرات، رمزدارایی، سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
۸ -وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.
۹ – وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند. “
رونوشت این مصوبه با توجه به اصل ۱۳۸ قانون جمهوری اسلامی ایران، برای اطلاع ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی جمهورس اسلامی ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ابلاغ شده است.
خودرو‌های وارداتی

 

در این میان الزام عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا از جمله موارد چشمگیر آیین‌نامه واردات خودروست که تاکنون ابهامات و پرسش‌های گوناگونی را به دنبال داشته است. برخی معتقدند عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت و رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود، اما برخی هم برخلاف این موضوع، معتقدند عرضه‌کنندگان خودرو در بورس به دنبال منفعت بیشتر هستند و با پا گرفتن این نوع عرضه، قیمت خودرو به مرور افزایش می‌یابد.

 

 

در همین راستا، رضا کاهه، کارشناس بازار سرمایه، درباره مزیت‌های عرضه خودرو‌های خارجی در بورس اظهار کرد: بورس کالا بازاری شفاف است و تجربه موفق اخیر عرضه خودرو‌های دیگنیتی و فیدیلتی در این بازار، منعکس‌کننده این پیام است که عرضه خودرو‌های خارجی در بورس کالا با همان موفقیتی روبه‌رو خواهد شد که در خصوص خودرو‌های مذکور شاهد بودیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همزمان با عرضه خودرو‌های داخلی سود سوداگران قطع شده اظهار کرد: اکنون با در نظر گرفتن وجود چنین مزیتی، می‌توان انتظار داشت که با عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا این قبیل اتومبیل‌ها نیز مانند دیگر خودرو‌های عرضه‌شده در این بازار از گزند دلالی سوداگران در امان باشد.

 

 

وی در ادامه کشف قیمت حقیقی خودرو‍‌های وارداتی را از دیگر مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد و گفت: همزمان با خلع ید دلالان بازار خودرو از سیستم توزیع اتومبیل‌های وارداتی، فرایند کشف قیمت این خودرو‌ها روندی معقول و متناسب را طی خواهد کرد. به بیان ساده‌تر، به دلیل عدم دخالت سوداگران در عرضه خودرو‌های خارجی، قیمت‌هایی حقیقی و متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان برای این اتومبیل‌ها تعیین خواهد شد.

 

 

کاهه همچنین ایجاد شفافیت در زنجیره عرضه و تقاضای خودرو‌های وارداتی را از دیگر مزیت‌های عرضه اتومبیل‌های وارداتی در بورس کالا بیان کرد و توضیح داد: همزمان با انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو، عده‌ای بر این باور بودند که در فرایند اجرای چنین سیاستی تنها افرادی خاص منتفع خواهند شد و مصرف‌کنندگان اصلی از مزایای‌های واردات خودرو بی‌نصیبب خواهند ماند. این در حالی است که با الزام عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس روند معاملات در تمامی مراحل شفاف و واضح خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.