برج‌های لاکچری چگونه جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد

برج‌های لاکچری ناپایدار با سازه‌های تغییر یافته در شهرهای مختلف کشور که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.
کد خبر : 18269
تاریخ انتشار : جمعه 25 شهریور 1401 - 18:19
برج‌های لاکچری چگونه جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، در حالی که هنوز ماجرای تلخ متروپل از ذهن مردم پاک نشده بررسی‌ها حاکی از وجود چندین ساختمان ناپایدار با سازه‌های تغییر یافته در شهرهای مختلف کشور است.

 

چندی پیش بخشی از ساختمان متروپل آبادان به دلیل نقص ضوابط فنی و استاندارد‌ها و نداشتن سازه مناسب فرو ریخت و باعث مرگ ۴۳ نفر و مصدومیت ۳۷ تن شد همچنین  دو روز پیش اعلام شد که باقی مانده این ساختمان هم به طور کامل فرو ریخت.

 

ساختمان‌های ناپایدار و بدون سازه در چند سال اخیر به دلیل نبود نظارت‌های کافی یا به صرفه نبودن مقاوم ساختن آن‌ها برای سازندگان در مناطق تجاری شهر‌ها به ویژه شهر‌های مسافر پذیر بسیار زیاد شده است.

 

ساختمان‌هایی مانند پاساژ آلومینیوم در تهران و برخی از مال‌های جدید از جمله برج‌های دوقلو در کیش و برج هایی در تهران با استاندارد‌های روز بین المللی ساخته شده، ولی دخالت و تغییرات غیر اصولی در سازه و برخی از مشاعات برج احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای ساکنان آن‌ها رقم خواهد زد به طوری که در یک مورد بعد از گذشت ۳ سال از نامه نگاری‌های مابین هیات مدیره برج و سازنده؛ پایان کار موقت ساختمان صادر شده در حالی که هنوز مشکلات این واحد‌ها به طور کامل برطرف نشده است.

نظام مهندسی امضا فروشی را در ساخت وساز تکذیب می‌کند

 

باوجود آنکه نظام مهندسی به هیچ عنوان امضا فروشی را در پروژه‌های ساختمانی وتجاری قبول ندارد و اعلام می‌کند که در چند سال گذشته با این اقدامات به شدت برخورد شده، اما همچنان یکی از معضلات اصلی در حوزه ساخت وساز به ویژه پروژه‌های تجاری همین امضا‌های طلایی است.

 

رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: موضوع امضا فروشی را به صورت جدی رد و تکذیب می‌کنم، چراکه اگر مهندسی در قالب شخص حقیقی و یا حقوقی پای برگه‌ای را امضا کرده قبول مسئولیت کرده، اما این به معنای امضافروشی نیست و این موضوع به مسئولیت فرهنگی و حس مسئولیت پذیری آن فرد باز می گردد.

 

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، هر مهندسی که پای برگه‌ای را امضا می‌کند در هر محکمه‌ای در قالب کیفری و یا حقوقی ملزم به پاسخ گویی است. در نبود و یا کوتاهی مسئولیت توسط مهندسان طبق ماده ۹۱ تخلفات انضباطی شورای انتظامی به صورت قاطع برخورد می‌شود.

 

پیش از این مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور نظام مهندسی اعلام کرده بود که امضا فروشی در ساخت و ساز تبدیل به یک مُد شده و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

 

با صدور مجوز پایان کار موقت با وجود عدم رفع نقص و تغییرات جدی در برج‌های دوقلوی کیش، این نظریه قوت می‌گیرد که امضا‌های طلایی پشت پرده این ماجراست و سازنده یا هیات مدیره این برج‌ها از رانت و لابی برای دریافت پایان کار و فروش واحد‌های برج استفاده کرده اند.

 

آیا این امضاهای طلایی ارزش جان ده‌ها انسان را دارد؟ این موضوع جدی نیاز به حضور دستگاه قضایی دارد تا مردم بار دیگر شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشند و جلوی فساد در حوزه شهرسازی و مدیران متخلف گرفته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.