اولین آمار غیررسمی جان‌باختگان اعتراضات اخیر/ جزئیات وقایع اخیر

 مسئولان استان های درگیر تجمعات اخیر در گفتگوهای جداگانه با خبرنگاران و پیام های توییتری، به بیان جزئیات این وقایع پرداختند.
کد خبر : 18461
تاریخ انتشار : جمعه 1 مهر 1401 - 16:53
اولین آمار غیررسمی جان‌باختگان اعتراضات اخیر/ جزئیات وقایع اخیر
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، مهر نوشت، استاندار تهران در یک پیام توییتری اعلام کرد: حدود ۱۸۰۰نفر از افراد حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران، سابقه حضور در تجمعات و بعضاً اغتشاشات قبلی را داشتند.از این تعداد حدود ۷۰۰نفر دارای سابقه‌ قابل توجه و پرونده در دستگاه‌های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی هستند.

فرماندار مشهد هم گفت: همه بازداشت شدگان اخیر در مشهد از سران جریانات اغتشاشگر و دارای سابقه وابستگی به جریانات ضدانقلاب هستند یا مستندات ارتباط آن ها با گروهای معاند به دست آمده است.
محسن داوری دیروز در محل فرمانداری مشهد در گفتگو با خبرنگاران ادامه داد: پریشب در مشهد گروه های کوچک ۵۰نفری معترض در راستای اعتراض به موضوع مرحوم امینی به خیابان ها آمدند که باتوجه به هوشیاری نیروهای امنیتی این تحرکات تحت رصد کامل بود و شماری از ماموران انتطامی مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفتند و آسیب دیدند.
داوری بدون اشاره به شمار بازداشت شدگان و یا ماموران آسیب دیده افزود: یکی از ماموران انتظامی که در محدوده خیابان احمدآباد دچار سوختگی با آتش شده بود زنده و اکنون با سوختگی ۲۵درصد در حال درمان است.
اورژانس کرمان : انتقال مصدوم مردمی به مراکز درمانی نداشتیم
رئیس مرکز اورژانس کرمان ضمن تکذیب ادعای کشته شدن یک خانم در جریان تجمع سه‌شنبه شب در این شهر گفت: کلیپی در فضای مجازی با مضمون کشته شدن یک خانم منتشر شده است که بررسی‌های ما و رصد بیمارستان‌ها نشان داد این ادعا صحت ندارد.
دکتر سید محمد صابری در گفتگو با ایرنا افزود: حتی موردی از انتقال تجمع کنندگان یا شهروندان مصدوم که در اطراف تجمع حضور داشتند هم به وسیله اورژانس نداشتیم.
وی ضمن توضیح درباره مواردی از تجمع در واکنش به مرگ مهسا امینی دختر کُرد در میدان های آزادی و کوثر شهر کرمان که با حضور ماموران جمعیت تجمع کننده متفرق شد گفت: در خلال این تجمع ها شاهد چند تماس با اورژانس بودیم که گزارش هایی از چاقوخوردگی، ضربه خوردن یا حتی اصابت گلوله ارائه شد اما وقتی همکاران اورژانس به محل مراجعه کردند موردی مشاهده نکردند و تائید نشد.
صابری گفت: فقط ۵ نفر از ماموران که همگی دچار برخی مصدومیت های سطحی و جزیی شده بودند توسط اورژانس شناسایی شدند که یکی از آنان در محل درمان شد و ۴ نفر دیگر هم مصدومیت جزئی ناشی از سنگ خوردگی مثلا در قسمت پا داشتند که همگی از مراکز درمانی مرخص شده اند.
فرماندار شهرستان شیراز هم گفت: در جریان تجمع شامگاه سه‌شنبه شیراز ، ۴ مأمور انتظامی مجروح شدند و یک همیار پلیس هم بر اثر شدت جراحت، آسمانی شد.
لطف الله شیبانی در گفتگو با ایرنا افزود: در تجمع شامگاه سه‌شنبه ۲۹شهریورماه ۱۴۰۱، برخی افراد با ماموران انتظامی درگیر شدند که طی آن، یکی از همیاران پلیس که برای شناسایی در جمع تجمع کنندگان حضور داشت، آسمانی شد.همچنین در این رخداد، ۴ نفر دیگر از ماموران انتظامی در شیراز مجروح شدند.
به گفته فرماندار شیراز حدود ۱۵نفر از عوامل درگیری شامگاه سه‌شنبه در خیابان معالی آباد دستگیر شدند.
دستگیری ۶۸نفر در رشت
جانشین فرمانده انتظامی گیلان با تاکید بر این که با توجه به اتمام حجت‌های انجام شده، در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، پلیس از دیگر حربه ‎ ‌های قانونی در اختیار خود استفاده خواهد کرد گفت: ۶۸نفر از عاملان اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحدهای صنفی در شهر رشت دستگیر شدند.
سرهنگ حسین حسن پور در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: پلیس در برقراری نظم و امنیت با هیچ کسی تعارف ندارد و با هماهنگی‌های انجام شده با مرجع قضایی برخورد با اغتشاشگران و متعرضان به حقوق شهروندان، قاطع و پشیمان کننده خواهد بود.
جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان با بیان این که ۳۰دستگاه خودرو و موتورسیکلت شخصی و دولتی طی ۲ روز توسط اغتشاشگران تخریب شده است تاکید کرد: ۴۳نفر از عوامل انتظامی، بسیج و سپاه هم در حوادث اخیر مجروح شده‌اند.
دادستان کرج: تجمعات کشته و زخمی نداشته است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز البرز گفت: در جریان تجمعات اخیر کشته و زخمی نداشتیم ولی شماری از افراد بازداشت شدند.
حسن مددی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همچنانکه در دیگر نقاط کشور هم شاهدیم، تجمعاتی در کرج ایجاد شد که ناشی از اعتراض‌ها و برخی رفتارها انجام گرفته است. برای اعتراض مسیر قانونی وجود دارد و وقتی از مسیر قانونی خارج شد اگر موجب تعرض به امنیت و آسایش مردم شود دستگاه انتظامی، امنیتی و قضایی مکلف به انجام وظیفه در این بخش خواهد بود.
امید است مردم استان شرایط و اوضاع را بیشتر درک و متانت و آرامش خود را حفظ کنند و ما هم تلاش خواهیم کرد کسانی که از این شرایط سواستفاده می‌کنند و قصد تعرض به امنیت و اموال مردم را داشته باشند موضوع را پیگیری می‌کنیم.
دادستان کرمانشاه هم از زخمی شدن ۲۵نفر از مردم و نیروهای انتظامی در پی تجمعات کرمانشاه خبر داد و گفت: در ناامنی‌های اخیر ۲نفر براثر تیراندازی نیروهای ضدانقلاب به قتل رسیدند.
به گزارش مهر، شهرام کرمی اظهار داشت: در تجمعات به وقوع پیوسته حدود ۲۵نفر از مردم و نیروهای انتظامی مجروح شدند که در بیمارستان بستری و تحت درمان هستند.
وی تاکید کرد: از خانواده‌های کرمانشاهی درخواست می‌شود از حضور نوجوانان و جوانان خود در این تجمعات خودداری کنند زیرا این افراد با احساسات وارد این تجمعات می‌شوند و قطعاً نیروهای ضدانقلاب درپی کشته سازی در تجمعات است.
همچنین رئیس پلیس شهرستان قم گفت: شماری از اخلالگران تجمع غیرقانونی پریشب در قم دستگیر و بازداشت شدند.
به گزارش مهر، سرهنگ امیر مختاری دیروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حوادث پریسب در قم اظهار داشت: تجمعاتی غیرقانونی در شهر قم وجود داشت که خارج از استان خط دهی و سازماندهی می‌شد. اکثر افرادی که در این تجمعات شرکت داشتند کمتر از ۲۰سال بودند و به همین دلیل خانواده‌ها
باید مراقبت بیشتری در خصوص تردد فرزندان خود و مراقبت از آنان داشته باشند.
سخنگوی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی هم از شایعه کشته سازی در تبریز خبرداد و گفت: کشته شدن آیسان معدن‌پسند از زبان خانواده‌اش تکذیب شده و مرگ او مربوط به چند روز قبل است.
به گزارش مهر، سرهنگ محسن شعفی، گفت: در پی واکنش برخی از مردم تبریز به فوت مهسا امینی، معاندان نظام از این فرصت سو استفاده و اقدام به شایعه کشته‌سازی دختر تبریزی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کردند در صورتی که پلیس در این اتفاق در کنار مردم بود و ماجرا به صورت مصالحه آمیز پایان یافت و خبر انتشار یافته یک شیطنت رسانه‌ای است.
به گفته وی اظهارات خانواده متوفی شاهد این ماجراست که دخترشان ۲ روز پیش بر اثر مرگ عادی فوت شده است.
فرمانده انتظامی کردستان هم جزئیات بررسی ها در کشته شدن ۴نفر از شهرواندن کرد توسط ضدانقلاب در شهرستان‌های این استان را تشریح کرد.
سردار علی آزادی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: در دو،سه شب گذشته در مصاحبه‌‌هایی که از بنده منتشر شد از جوانان کردستانی درخواست کردم که در تجمعات حضور پیدا نکنند چرا که اطلاع موثق داشتیم که گروهک‌ها نفوذ کرده اند و در حال موج‌سواری و کشته‌سازی در استان هستند.
وی افزود: گروهک‌های ضدانقلاب دو روز قبل در سقز به یک نفر به اسم “محمودی” تیراندازی کردند و سپس آن فرد را در داخل یک پژو ۴۰۵ بدون پلاک با سرنشینان ماسک‌زده سوار و به بیمارستان سقز منتقل کردند که یک ربع بعد از رسیدن،فرد مورد نظر فوت می‌کند و بلافاصله بعد از آن، رسانه‌های معاند چندین کلیپ از او پخش کردند.
فرمانده انتظامی استان کردستان با بیان این که فیلم منتشره، مربوط به تیرخوردن این فرد سقزی در جای خلوت بوده است، گفت: طوری از او فیلمبرداری شده است که صورت فرد مشخص نیست و روند صحنه‌سازی مشخص است چراکه هیچ‌کس غیر از خودشان در کنار آن‌ها نیست و نیروهای انتظامی هم فقط در خیابان‌های اصلی سطح شهر حضور داشتند.
وی در توضیح کلیپ پخش شده دیگری در رسانه‌های خارجی با عنوان “سقز- اکنون حضور گروهک‌ها” ضمن تکذیب محتوای طرح شده در این ویدئو و ارتباط دادن آن به اغتشاشات چند شب گذشته، گفت: در فیلم مشخص است که اولاً افراد لباس زمستانی به تن دارند و این فیلم اساساً مربوط به یکی از محلات اشنویه در سال ۹۹ بوده که قبلاً هم پخش شده است.
آزادی گفت: متأسفانه یک نفر دیگر با مشخصات ” فواد قدیمی” کشته شده است که شباهت نوع کشته شدن آن‌ها نشان می‌دهد که این افراد در جریان یک برنامه‌ریزی مشخص هدف ترور قرار گرفته‌اند.
آزادی گفت: از این افراد، ۳ نفر با گلوله جنگی و یک نفر در فاصله نزدیک و با گلوله ساچمه‌ای کشته شده‌اند اما گروهک‌ها می‌خواهند آن را بر گردن نیروی انتظامی و متولیان امنیت بیندازند.
اعلام آمار غیر رسمی جان باختگان اغتشاشات اخیر
شبکه خبر صداوسیما با اشاره به اعتراضات چند روز اخیر به خاطر ماجرای فوت مهسا امینی در زیرنویسی اولین آمار غیررسمی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر که خشونت و اختشتاش منتهی شده را اعلام کرد.
شبکه خبر در این زیرنویس بر «غیررسمی» بودن این آمار تاکید کرده و نوشته است: «بر اساس آمار غیررسمی در چند روز اخیر متاسفانه ۱۷ نفر از معترضان، رهگذران و ماموران جان باخته اند.»
 

در این ادامه این زیرنویس هم تاکید شده است که «آمار رسمی را مسئولان مربوطه اعلام خواهند کرد.»

 

اولین آمار غیررسمی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.