رشد ۵۵ درصدی وام ازدواج / مسیر پر پیچ و خم وام ازدواج

بر اساس اعلام بانک مرکزی تسهیلات وام ازدواج رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
کد خبر : 18496
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 - 15:11
رشد  ۵۵ درصدی وام ازدواج / مسیر پر پیچ و خم وام ازدواج
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، سرانجام پرونده تصمیم‌گیری درباره وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ بسته شد و با وجود انتقادهای سیستم بانکی مبنی بر عدم توانایی در پرداخت مبالغ و همچنین گلایه‌های وزارت ورزش که این مبالغ وام ازدواج، جوانان را بدهکارتر می‌کند مبلغ وام ازدواج افزایش یافت.تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۷ بوده است، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.

 

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.
تمامی بانک ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

 

همچنین، با توجه به مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افراد مندرج در قانون یاد شده مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

 

مراحل دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۱

 

 شرایط عمومی متقاضیان وام ازدواج

 

۱- دارا بودن  تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

 

۲- به هر یک از زوجـــین مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

 

تبصره ۱ : به هر یک از زوجین مبلغ  یک میلیارد و دویست میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

 

تبصره ۲ : به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد، مبلغ  ۱ میلیارد و پانصد میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .

 

تبصره ۳ :  کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده ، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد .

 

تبصره ۴ :  اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود .

 

۱- دارا بودن کارت ملی ( موقت یا دایم ) و کد پستی محل سکونت متقاضی.

 

۲- با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد . (توجه : به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد)

 

به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۷ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

 

چنانچه متقاضیان قبل از سال ۱۳۹۷ ازدواج نموده و در صف سامانه ازدواج در انتظار اخذ وام باشند، صرفاً مشمول سقف فردی ۵۰۰ میلیون ریال خواهند شد.

 

مدارک مورد نیاز برای وام ازدواج

اصل و کپی سند ازدواج .

اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین .

اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین .

اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین .

اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن .

کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین .

کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام .

 

شرایط ضامن برای وام ازدواج

 

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ هفتصد میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت ده ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

 

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.‏

 

روش ثبت نام وام ازدواج

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند ، ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نـام کرده  و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام ، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد ، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شودمتقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام  می‌گردد ، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند . بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده ، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌گردد . 

مدت زمان بازپرداخت ازدواج و سود آن

مدت بازپرداخت تسهیلات ۱۲۰ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط ، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد .

نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۴ (چهار) درصد تعیین می‌گردد .

 

اقساط وام ازدواج چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها ۱۲۰ میلیون تومان است اما به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج ها زیر ۲۵ سال و در زوجه ها زیر ۲۳ سال می باشد، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می گیرد .بنابراین مثلا اگر زوج ۲۴ سال و زوجه ۲۳ سال سن داشته باشند مجموعا به انها ۳۰۰ میلیون تومان وام تعلق میگیرد لی اگر زوج ۲۴ و زوجه هم ۲۴ ساله باشند جمعا به انها ۲۷۰ میلیون تومان وام تعلق میگیرد.توجه شود که مبلغ وام در در تمام موارد بالا، در صورتی‌که یکی از زن و شوهر یا هر دو، ایثارگر (یعنی جانبازان، آزاده و فرزندان آنان و فرزندان شاهد) باشند، ۲ برابر خواهد شد.اقساط این وام بلافاصله بعد از پرداخت شروع میشود و مدت زمان بازپرداخت وام ۱۰ ساله با نرخ سود ۴ درصد در نظر گرفته شده است.قسط وام ازدواج ۱۵۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۳۶۴ هزار تومان (یعنی هر زوج جوان زیر ۲۵ و ۲۳ سال، باید مبلغ ۲ میلیون و ۷۲۸ هزار تومان را ماهانه بپردازند)قسط وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۹۱ هزار تومان (یعنی هر زوج باید ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان را ماهانه بپردازند)براساس اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند آوری و ودیعه مسکن به متقاضیان اعطا شده است.

رشد  ۵۵ درصدی وام ازدواج 

 

بانک مرکزی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۸۵ هزار و ۵۱۵ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۶۶۸ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال به زوجین پرداخت شده است که این امر بیانگر رشد ۵۵ درصدی در اعطای این تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

 

همچنین به منظور حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه نامه مربوطه (سی‌ویکم فروردین) تاکنون ۳۸۳ هزار و ۲۳۹ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به مبلغ ۱۵۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

 

گفتنی است، از تاریخ ششم تیر ماه سال جاری با ارسال دستورالعمل تسهیلات ودیعه مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ آن به بانک‌های عامل، برای ۱۲۱ هزار و ۱۶۹ نفر با معرفی وزارت راه و شهرسازی به منظور دریافت این تسهیلات در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شده است که از این تعداد ۸۵ هزار و ۴۳۸ فقره به مبلغ ۴۸ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.