مهندس حسین نیک فرجام معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان:

فولاد سنگان، قطب تولید دانش بنیان – بخش دو

طرح‌های توسعه این شرکت را یکی از بزرگترین طرح‌های توسعه صنعتی در شرق کشور می‌داند که با اجرایی شدن آن‌ها فولاد سنگان را به قطب صنعت در شرق کشور تبدیل می‌نماید. وی در ادامه گفت: امسال به فرموده مقام معظم رهبری سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامگذاری شده است؛ بنابراین این شعار‌ها سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های شرکت فولاد سنگان می‌باشد و تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های شرکت در این راستا برنامه‌ریزی شده است. شرکت فولاد سنگان با نگاه به توسعه چهار سال آینده هلدینگ مبارکه، سیاست‌هایی را برای تحقیق و توسعه، انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین کرد و میزان ۳۲۰ هزار میلیارد ریال در این خصوص سرمایه‌گذاری نموده است.
کد خبر : 21890
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 - 13:30
فولاد سنگان، قطب تولید دانش بنیان – بخش دو
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، نیک فرجام افزود، در حال حاضر بحران انرژی یک مسئله جهانی است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و کمبود منابع انرژی مانند برق و گاز یک مشکل جدی در حوزه صنعت است. شرکت فولاد سنگان با حمایت شرکت فولاد مبارکه در راستای توسعه پایدارپروژه‌های مختلفی را طراحی و در مرحله اجرا قرار داده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه موظف به تأمین ورودی ها، منابع و انرژی مورد نیاز کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی هستیم، در طرح‌های توسعه‌ای شرکت به این مسئله پرداختیم و با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰۰ میلیارد ریالی در طرح انتقال آب دشت کرات و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در انتقال پساب شهر تایباد، به دنبال تأمین منابع آبی پایدار برای کارخانه هستیم. همچنین به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و خروج آن از مرز کشور و استفاده بهینه از منابع آبی سطحی و عمقی طرح انتقال آّب از دشت زوزن نیز به طول ۴۸ کیلومتر به عنوان یک پروژه بسیار مهم در دستور کار قرار دارد، که سهم فولاد سنگان از این پروژه ۴۰% می‌باشد. از طرفی فولاد سنگان با استفاده از تجهیزات مدرن ۸۰ درصد آب مصرفی کارخانه را به چرخه تولید بازگردانی می‌کند و به این طریق صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف آب کارخانه ایجاد می‌شود.

معاون توسعه وتکنولوژی فولاد سنگان گفت: با همکاری شرکت‌های منطقه، شرکت توسعه زیرساخت شرق تأسیس شد، که هدف اصلی آن ساماندهی و توسعه زیرساختی منطقه است. در راستای رفع چالش برق و تأمین پایدار آن شرکت فولاد سنگان طرح احداث پست ۴۰۰kw نشتیفان و مگاپروژه تأسیس نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰mw در دست اجرا است که قابلیت توسعه به دو برابر ظرفیت را نیز دارد. این امر از آن رو مهم است که قطعی برق در فصل تابستان عدم نفع قابل توجهی را برای شرکت‌های صنعتی به دنبال دارد.

وی بیان کرد: به دلیل قطع گاز در زمستان و توقف تولید به منظور کاهش توقفات طرح ذخیره سازی گاز در مخازن ویژه با استاندارد‌ها و ایمنی بالا در کارخانه از سال آیند کلید خواهد خورد. در راستای دوراندیشی برای افق آینده شرکت، و با توجه به استفاده اکثر کارخانه‌ها از سنگ‌های مگنتی، شرکت فولاد سنگان طرح احداث کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره‌سازی هماتیتی را با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال کلید زده است.

احداث سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک با سرمایه‌گذاری ۴۸۰۰۰ میلیارد ریالی به منظور صیانت از محیط زیست از دیگر مگاپروژه‌های فولاد سنگان است که در دست احداث می‌باشد. این سیستم نخستین بار در خاورمیانه در کارخانه فولاد سنگان احداث خواهد شد و در جهان پس از برزیل و استرالیا سومین در نوع خود می‌باشد.

نیک فرجام از ضرورت توسعه خطوط ریلی در صنعت کشور به خصوص فولاد سخن گفت و از تأسیس بارگیرخانه ۵ میلیون تنی گندله به منظور کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال محصول توسط فولاد سنگان خبر داد. با توجه به تهدیدات سایبری در فضای صنعتی، شرکت فولاد مبارکه طرح بزرگ امنیت اطلاعات را آغاز نموده است. در حوزه امنیت به دنبال استقرار سیستم‌های پیشرفته امنیتی هستیم. در این راستا فایروال‌های جدید برای بکاپ‌گیری اطلاعات و حفظ امنیت آنها، تهیه شده است. شرایط خاص ژیوپلیتیکی منطقه سنگان باعث شد تا به دنبال استقرار سیستم‌های پایش تصویری به صورت آنلاین و برخط باشیم تا بتوانیم تمامی خطوط تولید، کارخانه و پروژه‌های خارج از محدوده کارخانه را رصد نماییم. در بحث هوشمندسازی کارخانه با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد‌هایی را منعقد نموده است و در حال برنامه ریزی برای استفاده از نسل چهارم ارتباطات و تکنولوژی و پیاده سازی فناوری IOT (اینترنت اشیاء) به منظور افزایش بهره‌وری سیستم در سازمان هستیم. فولاد سنگان به بحث هوشمندسازی حمل و نقل ورود نموده است و از مبدأ بارگیری محصول تا منابع به کارخانه یا خروج محصول، کلیه خودرو‌های حمل بار قابل رصد خواهند بود و به صورت لحظه‌ای از وضعیت آن‌ها مطلع خواهیم شد. نیک فرجام در ادامه گفت: با حمایت فولاد مبارکه به عنوان شرکت پیشرو از نظر علمی و تکنولوژیکی در منطقه موفق به اخذ ایزو ۱۷۰۲۵ از نظر تجهیزات آزمایشگاهی شدیم.

در همین راستا در تلاش هستیم تا انجمن مهندسی کیفیت با محوریت فولاد سنگان تأسیس شود که شامل آزمایشگاه‌های شرکت‌های فولادی است. مباحث هوشمندسازی نمونه‌گیری آزمایشگاهی از سنگ‌های ورودی و محصول نهایی از طریق این انجمن پیگیری خواهد شد. همچنین با استقرار نمونه‌گیر‌هایی در منطقه کراشر به صورت آنلاین سنگ‌های استخراجی آنالیز می‌گردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.