تدوین استاندارد تسمه نقاله‌های لاستیکی

علی اکبر مختاری مقدم در خصوص تدوین استاندارد تسمه نقاله‌های لاستیکی سخن می‌گوید.
کد خبر : 24680
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 12:57
تدوین استاندارد تسمه نقاله‌های لاستیکی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، تدوین استاندارد در حوزه‌های مختلف در کمیسیون‌های فنی مرکب از کارشناسان سازمان ملی استاندارد، صاحب نظران، مراکز و مؤسسات علمی- پژوهشی، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط انجام می‌شود و کوششی همگام با مصالح ملی و با توجه به شرایط تولیدی، فناوری و تجاری است که از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع، شامل تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان، مراکز علمی و تخصصی، نهادها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی حاصل می‌شود. پیش‌نویس استاندارد‌های ملی ایران برای نظرخواهی به مراجع ذینفع و اعضای کمیسیون‌های مربوطه ارسال می‌شود و پس از دریافت نظر‌ها و پیشنهاد‌ها در کمیته ملی مرتبط با آن رشته، طرح و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی (رسمی) ایران چاپ و منتشر می‌گردد.

پیش نویس استاندارد‌هایی که مؤسسات و سازمان‌های ذیصلاح و علاقه‌مند نیز با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه می‌کنند، درکمیته ملی استاندارد طرح، بررسی و درصورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی ایران چاپ و منتشر می‌شود.

به درخواست سازمان ملی استاندارد، کارشناسان شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در دو سال گذشته در چندین جلسه مختلف سازمان ملی استاندارد برای بروزرسانی و تدوین استاندارد‌های صنایع لاستیکی و تسمه نقاله مشارکت داشته اند. هدف از این مشارکت ارتقای سطح کیفیت تسمه نقاله‌های استاندارد تولید داخلی و رفع مشکلات موجود مصرف کنندگان، تولید کنندگان، واردکنندگان و استاندارد بوده است.

تاکنون استاندارد جاری در کشور، شماره استاندارد ۶۵۷۳ بوده است که تسمه نقاله‌های با گرید‌های M و N (معادل گرید‌های W و X) را پوشش داده است. بدلیل باطل شدن مرجع این استاندارد نیاز به تدوین و جایگزینی استاندارد ملی به شماره ۱۸۱۵۶ بود که علاوه بر گرید‌های مذکور گرید L که بسیار در سطح پایین استاندارد قرار دارد را نیز شامل می‌شود.

از چالش‌های موجود می‌توان به استفاده صنایع سبک مانند شن‌شویی از نوار نقاله‌هایی با گرید X اشاره نمود که با توجه به اینکه در این صنایع نیازی به این سطح از نوار نقاله با این استحکام و عدد سایشی نبود، به دلیل موجود نبودن گرید مطلوب این صنایع در بازار، مجبور به استفاده از نوارنقاله با گرید X و هزینه اضافه‌تر از حد نیاز می‌شدند.

همچنین شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نوار نقاله هم این مشکل را داشتند و با توجه به استاندارد موجود کشور و ضوابط سازمان ملی استاندارد، آن‌ها ملزم به تولید و واردات نوار نقاله با شرایط و فاکتور‌های کیفیتی استاندارد موجود بودند و نمی‌توانستند نوار نقاله‌ای با کیفیت پایین‌تر از استاندارد را تولید یا وارد کشور و در نهایت بازار نمایند. در نتیجه اکثر مصرف‌کنندگان، تولید‌کنندگان و واردکنندگان از شرایط استاندارد موجود رضایت کافی را نداشتند و سازمان ملی استاندارد با توجه به باطل شدن مرجع استاندارد قبلی تصمیم به تدوین مجدد استاندارد نوارنقاله با شماره ۱۸۱۵۶ گرفت.

البته باید گفت که گرید L برای صنایع سبک که سایش کمتری دارند استفاده می‌شود و نباید در صنایعی مانند فولاد سازی و … استفاده گردد؛ لذا با استفاده از این گرید (L) در صنایع فوق، صدمات بسیار بالایی وارد خواهد شد که هزینه‌های بالایی اعم از افزایش ضایعات، افزایش زمان تعمیرات و توقف خطوط تولید و همچنین کاهش طول عمر تسمه نقاله‌ها را شامل می‌شود.

نوع لایه پوششی لاستیکی  گرید M و N بر حسب استاندارد ۶۵۷۳

 

مشخصات حد اکثر کاهش درمقدار

اولیه برحسب درصد

 

حداکثر کاهش درمقدار اولیه برحسب درصد

 

روش آزمون
حداقل استحکام کششی ۲۵ ۲۵  ISO۳۷
حداقل ازدیاد طول تا پارگی ۲۵ ۲۵ ISO۳۷
حداکثر سایش افت درحجم نسـبی ISO۴۶۴۹

 

طبق استانداردملی ایران ۳۱۵۱، مدت و دمای آزمون، ۷ روز در دمای ۷۰ درجه سلسیوس.

 

رده پوشش حداقل استحکام کششی پوشش لاستیکی N/mm2 حداقل ازدیاد طول تاپارگی %

 

حداکثر اتلاف سایش در حجم نسبی mm3
H معادل(M) ۲۴ ۴۵۰ ۱۲۰
D معادل(N) ۱۸ ۴۰۰ ۱۰۰
L ۱۵ ۳۵۰ ۲۰۰
روش آزمون استاندارد ISO ۳۷ استاندارد ISO ۳۷ استاندارد ISO ۴۶۴۹

 

درجات پوشش تسمه نقاله H، D و L طبق استاندارد ISO۱۰۲۴۷ هستند.

نوع لایه پوششی لاستیکی  بر حسب استاندارد ۱۸۱۵۶

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.