قاچاق زعفران ایرانی یا سوءاستفاده از برند اسپانیایی؟

Print Friendly, PDF & Email

پلیس و گمرک اسپانیا ادعا کرده‌اند که باندی را دستگیر کرده‌اند که در فروش زعفران ایرانی به جای زعفران معروف اسپانیایی نقش دارند. این ادعا در حالی است که سالیان سال است که زعفران ایران به اسم زعفران اسپانیایی به فروش می‌رسد.

کد خبر : 9001
تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1400 - 16:24
قاچاق زعفران ایرانی یا سوءاستفاده از برند اسپانیایی؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، ماموران پلیس و گمرک اسپانیا هفده نفر را به اتهام مشارکت در فروش زعفران ایرانی به جای زعفران اسپانیایی بازداشت کردند. این ماموران نیم تُن زعفران را نیز ضبط کردند.

افراد بازداشتی همه متهم به عضویت در باندی هستند که زعفران را از ایران وارد و بسته‌بندی دوباره می‌کرد و دوباره آن را به‌عنوان نوعی زعفران معروف اسپانیایی می‌فروخت.

بازداشت‌ها در پایان تحقیقاتی «دو ساله» رخ داده است. پلیس پس از آن به این گروه مظنون شده است که متوجه شد چند شرکت مقادیر زیادی زعفران از ایران وارد می‌کنند.

طبق بیانیه پلیس اسپانیا، این گروه زعفران را پس از وارد کردن از ایران و فرآوری و بسته‌بندی مجدد به عنوان زعفران نوع لامانچا می‌فروختند که در اسپانیا بسیار معروف و شناسنامه‌دار است.

پیشتر علی مهرانی، بازرگان ایرانی گفته بود: «از قدیم و ندیم زعفران را به‌صورت فله‌ای به امارات یا هر جای دیگری می‌فرستادند برای اسپانیا. اسپانیا آنها را به اسم زعفران اسپانیا بسته‌بندی می‌کند. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیاست و باکیفیت‌ترین زعفران دنیا را دارد، ولی در واقع اسپانیا معرف این کالاست؛ در‌صورتی‌که آن زعفران اسپانیایی همان زعفران ایرانی است که در اسپانیا بسته‌بندی شده است.»

پلیس اعضای این باند را متهم می‌کند که برای افزایش حجم و وزن زعفران به آن زوائد گل را اضافه کرده و از رنگ‌هایی خوراکی استفاده می‌کردند که در اروپا و آمریکا ممنوع است.

در بیانیه پلیس آمده است که این اقدام باعث «ضرر اقتصادی هنگفت به صنعت زعفران اسپانیا» شده است.

زعفران گران‌ترین ادویه دنیاست و آن‌طور که گاردین نوشته است هر کیلوی آن بیش از پنج هزار پوند قیمت دارد.

 

به گزارش وقت خبر این اخبار در مورد زعفران در حالی مطرح می‌شود که کشت زعفران ایرانی در امارات، عمان و افغانستان به‌صورت غیررسمی دنبال می‌شود و مجموع این اقدامات منجر به از بین رفتن برند زعفران ایرانی در جهان می‌شود.

اسپانیا به‌عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران

پیشتر یک عضو شورای ملی زعفران می‌گوید‌ حدود ۵۰ درصد از محصول زعفران ایران پس از صادر شدن به اسپانیا و امارات متحده عربی مجددا بسته‌بندی و با نام این دو کشور روانه بازارهای اروپایی وآمریکایی می‌شود.

محسن احتشام گفته بود که اسپانیایی‌ها سالانه حداقل بیش از ۵۰ تن زعفران وارد می‌کنند و تحت عنوان‌ نشان‌های تجاری خودشان به فروش می‌رسانند.

او گفت امروزه تولید زعفران اسپانیا به یک تن هم نمی‌رسد. احتشام افزود که این کشور اروپایی در ۳۰ سال گذشته از تولیدکنندگان بوده ولی با بالا رفتن قیمت تمام‌شده، استراتژی خود را تغییر داده و به نشان‌سازی در این تجارت روی آورده و می‌خواهد زعفران را با نام اسپانیا به جهان معرفی کند.

رقبای جدید ایران در صنعت زعفران

رقبای جدیدی از جمله یونان، مراکش، ترکیه و هند در زمینه تولید و تجارت زعفران فعال شده‌اند. چین با روش‌های گلخانه‌ای به تولید زعفران روی آورده ‌است.

افغانستانی‌ها نیز از طریق انتقال غیرقانونی پیازهای زعفران از ایران اقدام به کشت این محصول می‌کنند و به نظر می‌رسد در آینده رقبای جدی ایران در صنعت زعفران، چین و افغانستان باشند.

صادرات زعفران به برخی کشورها از جمله بحرین، عربستان، کویت، قطر، ایتالیا و فرانسه به‌صورت مستقیم مصرف می‌شود و در برخی دیگر از کشورها مانند چین پس از فرآوری شدن، مجددا صادر می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.