در گفت‌وگوی نبض بازار با عضو هیات نمایندگان استان کرمان مطرح شد:

کاروانسرای وکیل؛ جاذبه مهم گردشگری در قلب شهر کرمان و کنار بزرگترین بازار سرپوشیده کشور

‌عضو هیات نمایندگان استان کرمان با اشاره به بازسازی و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان تصریح کرد: کار بسیار مناسب و پسندیده‌ای در کاروانسرای وکیل کرمان انجام شده که در قلب شهر و کنار بزرگترین بازار سرپوشیده کشور و در مجاورت حمام گنجعلی‌خان قرار گرفته و اکنون به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان بدل شده است.
کد خبر : 17252
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 3:02
کاروانسرای وکیل؛ جاذبه مهم گردشگری در قلب شهر کرمان و کنار بزرگترین بازار سرپوشیده کشور
Print Friendly, PDF & Email

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو هیات نمایندگان استان کرمان در گفتگو با نبض بازار اظهار کرد: عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کرمان به گونه‌ای است که حتی گردشگران داخلی نیز اشنایی چندانی با این آثار ندارند و متاسفانه این شرایط موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط بخش خصوصی یا دولتی در این استان انجام شده است توجیه اقتصادی خود را از دست بدهد بنابراین معرفی این جاذبه‌ها در کنار زیرساخت‌های ایجاد‌شده راهکاری موثر برای توسعه بخش گردشگری در این استان است.

باید با جذب گردشگر از ظرفیت کاروانسراهایی مانند وکیل کرمان استفاده کرد

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان عنوان کرد: برگزاری ایونت‌ها و رویداد‌های مختلف در این استان نیز یکی دیگر از راهکار‌های جذب گردشگر در این استان است به طول مثال در جنوب استان کرمان جشنواره بهار نارنج یا موسیقی محلی برگزار شود تا بتوان از ظرفیت‌های گردشگری ایجاد‌شده مانند اقامت‌گاه‌ها، هتل‌ها و کاروانسرا‌هایی مانند کاروانسرای وکیل کرمان نیز به خوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی است که در کشور مغفول و مانده است، تصریح کرد: در منطقه آسیا در کسب درآمد از صنعت گردشگری سهم مناسبی نداریم و جا دارد که دولت در این زمینه برنامه‌ریزی داشته و سهم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را در بودجه‌های سالانه افزایش دهد.

بودجه پائین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مقایسه با سایر وزارتخانه‌ها

اعظمی ساردویی خاطرنشان کرد:‌این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پائین‌ترین سهم را در میان وزارتخانه‌ها از نظر بودجه‌ای دارد به گونه‌ای که مرمت و بازسازی بسیاری از آثار تاریخی دچار چالش شده و بسیاری از این اثار به فراموشی سپرده شده است. به همین دلیل ممکن است در آینده نه چندان دور وقتی به سراغ این کاروانسرا‌ها برویم از بین رفته باشند و معنای این شرایط این است که ما با بی‌توجهی در حال از بین بردن آثار فرهنگی و تاریخی خود هستیم.

اقامت گردشگر خارجی در استان کرمان یک یا دو شب است

وی با تاکید بر ظرفیت‌های بالای استان کرمان برای گردشگری اظهار کرد: علیرغم این ظرفیت‌ها، اقامت، بیتوته و ماندگاری گردشگران خارجی در این استان تنها یک یا دو شب است در حالی که در اصفهان و شیراز حدود یک هفته است که یکی از دلایل آن نبود اقامتگاه‌های مناسب و عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کرمان به گردشگران خارجی است.

مثلث گردشگری به مربع گردشگری بدل شود

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس خاطرنشان کرد: مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز باید به مربع گردشگری کرمان، یزد، اصفهان و شیراز بدل شود که این اقدام می‌تواند راهکاری موثر در معرفی آثار دیدنی و گردشگری استان کرمان باشد.

ضرورت برگزاری ایونت‌های متعدد در استان کرمان

 

وی ادامه داد: آب و هوای کرمان در زمستان بسیار ملایم و مطبوع است و می‌تواند در کنار قدمت هفت هزار ساله و ارگ بم، کلوت‌های شهداد به درستی بهره برد، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که گاهی برای شرکت‌هایی که نگهداری این مجموعه‌ها را برعهده گرفته‌اند هزینه‌های نگهداری مقرون‌به‌صرفه نیست.


اعظمی ساردویی عنوان کرد: شرکت هواپیمایی ماهان طرحی دارد که براساس آن توریست‌های خارجی را از فرودگاه امام با پرواز‌های ۵۰ نفره به کرمان منتقل کند و بازدید‌های خوبی را از کلوت‌های شهداد، ارگ بم و سایر آثار کهن این استان فراهم شود که هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

وی افزود: نزدیکی این استان به مرز‌ها و کشور افغانستان نباید ذهنیت نامناسبی برای توریست‌های خارجی داشته باشد و این استان از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

اعظمی ساردویی با اشاره به بازسازی و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان تصریح کرد: کار بسیار مناسب و پسندیده‌ای در کاروانسرای وکیل کرمان انجام شده که در قلب شهر و کنار بزرگترین بازار سرپوشیده کشور و در مجاورت حمام گنجعلی‌خان قرار گرفته و اکنون به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان بدل شده است.

باغ فتح‌آباد جاذبه گردشگری دیگری در کرمان

عضو فراکسیون گردشگری مجلس تصریح کرد: در ۷ کیلومتری شهر کرمان نیز باغ فتح‌آباد کرمان قرار دارد که با همت استاندار وقت ایجاد شده و یکی از مهمترین تفرجگاه‌ها و مراکز بازدید مردم استان و سایر استان‌ها است. این در حالی است که تا پیش از بازسازی محلی برای تجمع افراد معتاد شده بود.

وی تصریح کرد: در خارج از شهر کرمان و در مسیر یزد یا مشهد، کاروانسر‌های مهمی وجود دارد که در حال تخریب است و این قابلیت را دارند که مرمت و بازسازی شده و به ظرفیت‌های گردشگری استان بدل شوند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان سرمایه مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در مرمت آثاری مانند کاروانسرا‌ها جذب کرد، اظهار کرد: توجیه اقتصادی مرمت این آثار این است که بازدیدکننده داشته باشند و گردشگر برای اقامت خود استان کرمان را انتخاب کرده و از ظرفیت‌های گردشگری و زیرساخت‌های ایجاد‌شده استفاده کند. بهبود این شرایط تا حدود زیادی به بهبود شرایط اقتصادی مردم نیز وابسته است تا سفر به عنوان یکی از ملزومات زندگی مطرح باشد.

وی افزود: تبلیغات داخلی و خارجی در کنار بسته‌های گردشگری مانند تور‌های هواپیمایی می‌تواند جاذبه‌های گردشگری را به نحو مناسب‌تری معرفی کند.

عضو هیات نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه تسهیلات ۶ درصدی برای بومگردی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در کنار توسعه بومگردی باید ساخت هتل‌های سه تا پنج ستاره در دستور کار قرار گیرد، اما به دلیل نبود توجیه اقتصادی و درآمدزا نبودن هنوز جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران ایجاد نشده است.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.