عرضه خانه هایی با قیمت‌ متعارف در محدوده شمال تهران

در بازار مسکن شهر تهران عرضه واحد‌هایی با نرخ‌های پایین‌تر از عرف هر محله در محدوده شمالی تهران دیده می‌شود.
کد خبر : 15758
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 تیر 1401 - 15:42
عرضه خانه هایی با قیمت‌ متعارف در محدوده شمال تهران
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، سرریز اضافه‌ جهش قیمت مسکن در تهران به لحاظ «طول مدت زمانی التهاب قیمتی» به مناطق پایین شهر سرایت کرد. دوره رشد قیمت مسکن در پایتخت طبق الگوی سه دهه گذشته معمولا بین یک تا حداکثر ۲سال بوده اما در این دوره به شکل تاریخی، روند جهش قیمت به فصل اول سال پنجم کشیده شد. این اتفاق منجر به کم‌شدن بیش‌از حد نسبت قیمت خانه‌های شمال و جنوب شده است.

 

پس‌‌‌لرزه اضافه‌‌‌پرش مسکن، همزمان با ورود بازار ملک به سال پنجم جهش قیمت خود را در شکل سبقت تورم مسکن مناطق جنوبی پایتخت از تورم شمال شهر، نشان داد. بررسی‌‌‌ها از تازه‌‌‌ترین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران با استناد به آمارهای رسمی نشان می‌دهد،

 

بازار معاملات مسکن شهر تهران که از ابتدای سال ۹۷ وارد فاز رونق و جهش قیمت شد همچنان در فاز جهش قرار دارد و بر اساس آمارهای رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱، یک فصل جهش قیمت در سال‌جاری نیز تجربه شد.

 

بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ در حال تجربه دوره گذار از جهش به پساجهش بود اما در فصل اول ۱۴۰۱، وضعیت رشد قیمت به گونه‌‌‌ای رقم خورد که بازار ملک در تهران مجددا به فاز جهش چرخش کرد. مهم‌ترین دلیل این موضوع نیزمربوط به رشد انتظارات تورمی، اثرپذیری بازار مسکن از نوسانات دلاری و بازگشت مجدد تعداد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران بلندمدت، میان‌مدت و همچنین کوتاه‌مدت به بازار مسکن به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری بود.

 

جانشینی مناطق جنوب شهر با مناطق شمالی به لحاظ سرعت بیشتر رشد قیمت (تورم بالاتر)، نشان‌دهنده تغییر معنادار الگوی تورم مسکن در ۲۲ منطقه شهر تهران است. آمارها و برآوردهای صورت گرفته حاکی است در حالی که ابتدای دوره جهش قیمت، تورم مناطق شمالی تهران (۵ منطقه اول پایتخت) بالاتر از تورم مسکن مناطق جنوبی (۹ تا ۲۰) بود، این شرایط هم‌‌‌اکنون معکوس شده و قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران با سرعت بیشتری در حال افزایش است.

 

خانه‌هایی با نرخ‌های متعارف در شمال تهران

 

به گزارش ایسنا، تلاش بعضی بخر و بفروش‌ها برای ایجاد التهاب در بازار مسکن همواره وجود داشته و معمولا در مواقعی که بازار به رونق می‌رسد، این تکاپو بیشتر می‌شود. در شرایط فعلی نیز بسیاری از سفته‌بازان و سوداگران به دنبال کسب سود‌های عجیب و غریب از این بازار هستند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد در عین حال معاملات افت کرده، در میان حجم زیاد فایل‌هایی با قیمت‌های نامتعارف، می‌توان واحد‌های زیر قیمت هم پیدا کرد.

 

با توجه به عرضه بیش از تقاضا در نیمه شمالی شهر تهران، پایین بودن توان متقاضیان مصرفی این مناطق در مقایسه با نرخ‌های موجود و حتی جابه‌جایی بسیاری از اجاره‌نشین‌ها از شمال به مرکز پایتخت، سرمایه‌های بسیاری در بازار املاک شمال تهران بلوکه شده است. بر این اساس معمولا شاهد عرضه واحد‌ها با نرخ‌هایی پایین‌تر از عرف هر محله در محدوده شمالی تهران هستیم.

 

میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق مختلف شهر تهران از ۱۹.۵ میلیون تومان آغاز و تا ۸۱ میلیون تومان می‌رسد. طبق اعلام بانک مرکزی در خرداد امسال قیمت هر متر خانه در منطقه ۱ پایتخت به طور متوسط ۸۱ میلیون تومان بوده است، اما در فایل‌های موجود در بازار رقم‌هایی بالاتر و البته پایین‌تر هم دیده می‌شود. به طور مثال در محله نیاوران هم‌اکنون یک واحد ۶۵ متری با امکانات کامل دارای انباری، پارکینگ، آسانسور، بالکن، سونا، استخر، جکوزی، با عمر بنای دو ساله با قیمت ۶۹ میلیون تومان در هر متر مربع به فروش می‌رسد. البته این نرخ پیشنهادی فروشنده است که ممکن است قرارداد نهایی با قیمتی کمتر منعقد شود.

 

آپارتمان دیگری در محله نیاوران به متراژ ۷۵ متر با عمر بنای ۶ سال دارای پارکینگ، انباری و آسانسور به قیمت ۳.۹ میلیارد تومان به فروش می‌رسد که نرخ هر متر مربع آن ۵۲ میلیون تومان است.

 

در محله تهرانپارس شرقی، واحدی ۵۶ متری، دارای پارکینگ، انباری و آسانسور با عمر بنای ۱۸ سال به قیمت ۱.۸ میلیارد تومان به فروش می‌رسد که نرخ هر متر مربع آن ۳۲ میلیون تومان است. در حالی که طبق آمار رسمی، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۴ که محله تهرانپارس شرقی در آن واقع شده به ۴۲.۸ میلیون تومان می‌رسد.

 

در محله پونک واقع در منطقه ۵ که متوسط قیمت هر متر خانه در آن‌جا ۴۸.۸ میلیون تومان است، یک آپارتمان ۷۳ متری ۱۶ سال ساخت دارای آسانسور و انباری، رو به آفتاب، بازسازی شده به قیمت ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع به فروش می‌رسد.

 

بازار مسکن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با رونق نسبی همراه شد. معاملات در خرداد امسال حدود ۱۴ هزار فقره بود که نسبت به خرداد سال گذشته رشد ۱۷۲ درصد و در مقایسه با اردیبهشت امسال افزایش ۳۲ درصد را نشان داد. میانگین قیمت هم به ۳۹.۴ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. قیمت مسکن در دو ماه اخیر دو افزایش ۶ و ۸ درصد را به ثبت رساند. با این حال بررسی‌های میدانی از کسادی معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در تیرماه حکایت دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.