افزایش تورم ماهانه در بخش کرایه مسکن

مرکز آمار روند تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در بخش اجاره مسکن در سطح کشور و مناطق شهری و روستایی را منتشر کرد.
کد خبر : 15879
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مرداد 1401 - 16:33
افزایش تورم ماهانه در بخش کرایه مسکن
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، وجود شکست بازار اغلب به‌عنوان یک تصدیق برای مداخله دولت در یک بازار خاص استفاده می‌شود. اقتصاددانان اغلب نگران اثرات شکست بازار و راه‌های ممکن برای تصحیح هستند. شکست بازار موجب می‌شود برخی فعالیت‌ها بدون دخالت دولت شکل نگیرد.

 

در بازار مسکن ایران که به‌شدت ناهمگن بوده، اطلاعات تقاضاکنندگان، عرضه‌کنندگان و موجودی و مالکیت مسکن ناقص است، بازار مسکن با یک شبکه مویرگی مالکان حقیقی اداره می‌شود، مشاوران املاک معاملات را به‌صورت غیررسمی ثبت می‌کنند؛ قولنامه و اسناد عادی دارای اعتبار بوده و مجازاتی برای متخلفان درنظر گرفته نمی‌شود، تبعات شکست بازار برای مستاجران به‌قدری سهمگین بوده که ممکن است خانوار‌ها با افزایش نجومی اجاره‌بها در بهترین شرایط به مناطق جنوبی‌تر شهر یا حاشیه شهر‌ها پرتاب شوند یا اینکه به زیر خط فقر سقوط کنند؛ چراکه براساس گزارش مرکز آمار ایران تا پایان سال ۱۳۹۹ (آخرین آمار رسمی) در مناطق شهری کشور نزدیک به ۴۳درصد و در استان تهران بیش از ۴۹درصد هزینه‌های خانوار‌های مستاجر مربوط به هزینه‌های مسکن است.

 

این مقدار با افزایش شدید اجاره‌ها در سال ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد رکورد‌های جدیدی نیز ثبت کرده باشد. اما درخصوص دخالت دولت‌ها در ایران در بازار اجاره، نگاهی به سابقه تاریخی این موضوع نشان می‌دهد تا پیش از قانونگذاری نوین در ایران تنظیم روابط موجر و مستاجر بر پایه موازین شرعی صورت می‌گرفت.

 

مرکز آمار اخیرا گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر ١۴٠١ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت، روند تورم نقطه‌ای در بازار اجاره مسکن، در سطح کشور و مناطق شهری و روستایی کاهشی و تورم ماهانه و سالانه افزایشی بود.

در خرداد، اما تورم ماهانه برای خانوار‌ها در سطح کشور و مناطق شهری کاهشی و نرخ تورم نقطه‌ای و سالانه آن افزایشی بود. هر سه نرخ تورم برای خانوار‌های مناطق روستایی صعودی به ثبت رسیده بود.

 

آمار‌ها در مورد اجاره چه می‌گویند؟

 

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش اجاره مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه تیر ۱۴۰۱، افزایشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۳،۸ درصد ثبت شده، در حالی که در خرداد ۲،۳ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، افزایش ۶۵،۲۲ درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد. در حالی که این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت هشت درصد کاهش یافته بود.

اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در چهارمین ماه سال جاری، ۳۱،۴ درصد بوده است. این رقم در خرداد ۳۱،۷ درصد اعلام شد. مقاسه دو عدد، کاهش ۰،۹۵ درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای بخش اجاره مسکن نشان می‌دهد. این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ۴،۲۸ درصد افزایش یافته بود.

 

همچنین، نرخ تورم سالانه، نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار اجاره مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در تیر سال ۱۴۰۱ به ۲۷،۹ رسید.

مرکز آمار، این رقم را در خرداد سال جاری، ۲۷،۳ درصد اعلام کرده بود. این به معنای افزایش ۲،۲۰ درصدی، در نرخ تورم سالانه بخش اجاره مسکن است. این شاخص در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ۱،۴۹ درصد افزایش یافته بود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.